Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikace dětí s Tourettovým syndromem
Název práce v češtině: Komunikace dětí s Tourettovým syndromem
Název v anglickém jazyce: Communication of children with Tourette´s syndrome
Klíčová slova: osvojování jazyka|komunikace|Tourettův syndrom
Klíčová slova anglicky: language acquisition|communication|Tourette´s syndrome
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.10.2018
Datum zadání: 01.11.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.11.2018
Datum a čas obhajoby: 17.06.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na specifika komunikace dětí s Tourettovým syndromem. Základem práce budou polostrukturované rozhovory s rodiči dětí, obsahová analýza internetových fór, popř. blogů rodičů těchto dětí a analýza nahrávek komunikace dětí s daným syndromem.
Postup práce:
1. Prostudovat odbornou literaturu k Tourettovu syndromu, ke komunikaci s dětmi s narušenou komunikační schopností, k vývoji a komunikaci dětí ve věku, v němž budou zkoumané děti, ke zvoleným výzkumným metodám.
2. Vyhledat relevantní internetové zdroje (diskusní fóra, blogy atp.), na nichž rodiče dětí s daným syndromem komunikují o příslušné problematice; sestavit vhodný soubor komunikátů k další analýze a tento soubor analyzovat – zaměřit se na obsahy související s potížemi dítěte, s jeho komunikačními schopnostmi a s komunikací dospělých s dítětem.
3. Navázat kontakt s rodiči, kteří by byli ochotní se zapojit do výzkumu. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče, informovaný souhlas rodičů získat.
4. Připravit okruhy otázek pro polostrukturované rozhovory. Rozhovory realizovat a odpovědi rodičů vhodným způsobem zaznamenat (pokud rodiče budou souhlasit, pořídit audionahrávku rozhovoru). Získaný materiál analyzovat z týchž hledisek jako zdroje internetové.
5. Pořídit vzorky nahrávek komunikace dětí s Tourettovým syndromem. Nahrávky vhodným způsobem přepsat. Nahrávky a přepisy analyzovat – provést celkovou charakteristiku projevu dítěte a pokusit se postihnout specifika, která by v projevu dítěte mohla souviset s daným syndromem.
6. Usouvztažnit výsledky získané analýzou všech tří typů dat. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi k výhodám a nevýhodám provedeného výzkumu a užitých výzkumných metod.
Seznam odborné literatury
Základní literatura
Cummings, L. (ed.) (2014): The Cambridge handbook of communication disorders. Cambridge: CUP. (relevantní části)
Horňáková, K. a kol. (2005): Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko. (nebo český překlad: Jak mluvit s dětmi od narození do tří let; relevantní části)
Kerekrétiová, A. a kol. (2016): Logopédia. Bratislava: UK. (popř. další obdobné příručky)
Kulišťák, P. a kol. (2017): Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Karolinum. (relevantní části)
Kushner, H. I. (2011): Tourettův syndrom. Praha: Triton.
Owens, Jr., R. E. (2014): Language developmnet. Edinburgh: Preston. (nebo jiné vydání)
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Šauerová, M. a kol. (2012): Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada. (relevantní části)
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Hesla v odborných encyklopediích, časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce související s tématem.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK