Informovanost studentek střední školy o vybraných aspektech vlivu pohybových aktivit v těhotenství a mateřství
Název práce v češtině: | Informovanost studentek střední školy o vybraných aspektech vlivu pohybových aktivit v těhotenství a mateřství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Awarenes of high school students about selected aspects of the influence of physical activities in pregnancy and maternity |
Klíčová slova: | kojení, mateřství, pohybové aktivity, školní projekt, těhotenství |
Klíčová slova anglicky: | breastfeeding, maternity, physical activity, school project, pregnancy |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 20.09.2018 |
Datum zadání: | 20.09.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 16.01.2019 08:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R306, 306, laboratoř biologie, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.12.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.01.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. |
Předběžná náplň práce |
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou informovanosti studentek
střední odborné školy o vhodných pohybových aktivitách během těhotenství a v době mateřství. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Cílem této je zjistit úroveň znalostí a celkového povědomí studentek o možných pohybových aktivitách v těhotenství a po porodu, zmapovat jejich připravenost na těhotenství a mateřství a zvýšit jejich zájem o tělesnou výchovu s přesahem. Teoretická východiska práce se zabývají nejen pohybovými aktivitami v obecné rovině, doporučeným cvičením v těhotenství a po porodu, ale rozebírají také jednotlivé fáze těhotenství, fyziologické změny u ženy v těhotenství, období kojení, pojednává o vhodném a nevhodném cvičení pro daná období ženy. V neposlední řadě je nutné zmínit psychickou stránku dívek v adolescenci, jelikož předmětem zkoumání nejsou těhotné ženy, nýbrž dívky ve velmi bouřlivém hormonálním vývoji. Výzkumná část se věnuje projektu, při kterém autorka zjišťuje míru znalostí studentek k dané problematice, aplikují se pohybové aktivity v praxi a doplňují se o výklad. Účelem daného výzkumu je pomocí školního projektu předat studentkám faktické a praktické informace k dané problematice. Autorce se osvědčila pilotáž projektu, která umožnila znalost prekonceptu a zefektivnila tak celou práci. Mezi metody práce, které byly v projektu použity, patří frontální brainstorming, zúčastněné pozorování, skupinová diskuse a výklad. Výzkum autorka shledává jako pozitivní nejen velkou angažovaností a zájmem studentek v průběhu projektu, ale taktéž jejich pozitivní zpětnou vazbou s dotazováním na další informace. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis focuses on the topic of awareness of the secondary vocational school female
students about suitable physical activities before and during the pregnancy and maternity period. The thesis is composed of theoretical and practical research part. The aim is to determine the level of the students’ knowledge and general awareness of the possible physical activities during pregnancy and postpartum, to map their readiness for pregnancy and motherhood, and to increase their interest in a overall physical education. The theoretical part examines the physical activities in general, recommended exercises in pregnancy and postpartum. It describes all pregnancy stages, physiological changes of women during pregnancy and nursing, including appropriate and inappropriate workouts for all the stages. Last but not least,as the subject matter is not pregnant women but girls in a stormy hormonal development, it is necessary to mention the psychological aspects of adolescent girls. The research part is carried out by a school project in which the author discovers the level of students’ knowledge about the given subject matter, applies the physical activities in practice and supplements it with explanation. The purpose of the research is to provide students with factual and practical information on the subject through the school project. A pilot of the project made it possible for the author to know the preconceptions and to make the whole work more efficient. The methods of work that were applied in the project include frontal brainstorming, observation, group discussion and interpretation. The author finds the research positive, not only because of the great engagement and interest of the students during the project but also their positive feedback with inquiries for further information. |