Architektura Vlašské kaple v Karlově ulici v Praze - a její vliv na vývoj pražské sakrální architektur
Název práce v češtině: | Architektura Vlašské kaple v Karlově ulici v Praze - a její vliv na vývoj pražské sakrální architektur |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The architecture of Italian Chapel in Karlova street in Prague - and its influence on the development of Prague's sacral architecture |
Klíčová slova: | Praha, Vlašská kaple, italská kongregace, renesance, manýristická architektura, manýrismus, baroko, 16. století, Ottaviano Mascarino |
Klíčová slova anglicky: | Prague, Italian Chapel, Italian Congregation, Renaissance, Manneristic architecture, Mannerism, Baroque, 16th century, Ottaviano Mascarino |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.09.2018 |
Datum zadání: | 13.09.2018 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.09.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 25.06.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2020 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 25.06.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.06.2020 |
Oponenti: | PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Obsah:
1. Úvod 2. Vláda Habsburského rodu - stav Českých zemích 2.1. Umění na dvoře Rudolfa II. 2.2. Příchod italských umělců do Prahy 3. Rozvoj pražské umělecké sféry díky italským vlivům 3.1. Architektura 4. Vlašská kaple Nanebevzetí Panny Marie 4.1. Fundace a úcta k Panně Marii 4.2. architektura - exteriér 4.3. architektura - interiér 4.4. Umělecká výbava kaple 5. Kaple a příklady sakrálních staveb v návaznosti na Vlašskou kapli 6. Závěr |
Seznam odborné literatury |
Bibliografie:
CABRALES 2003 – Angela Trezza CABRALES: La Congregazione Italiana di Praga. Luoghi e memorie dell’Instituto Italiano di Cultura. Kutná Hora 2003 FUČÍKOVÁ 1989 – Eliška FUČÍKOVÁ: Malířství a sochařství na dvoře Rudolfa II. V Praze. In: DČVU II/1. Praha 1989 FUČÍKOVÁ 1997 – Eliška FUČÍKOVÁ: Rudolf II. a Praha. Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy. Praha 1997 FUKALA 2000 – Radek FUKALA: Manýrismus a globální krize 17. století?. Opava 2000 HAMANN 2001 – Brigitte HAMANN: Habsburkové: životopisná encyklopedie. Praha 2001 HAUSENBLASOVÁ/ŠRONĚK 1997 – Jaroslava HAUSENBLASOVÁ/ Michal ŠRONĚK: Urbs Aurea. Praha císaře Rudolfa II. Praha 1997 HOJDA/KAŠPAROVÁ 2000 – Zdeněk HOJDA/ Jaroslava KAŠPAROVÁ: Bohemia-Italia. Češi ve Vlaších a Vlaši v Praze 1600-2000, Katalog z výstavy. Praha 2000 HORYNA/OULÍKOVÁ 2006 – Mojmír Horyna/ Petra OULÍKOVÁ: Kostel Nejsvětějšího Salvátora a Vlašská kaple. Praha - Staré Město. Kostelní Vydří 2006 HOŠEK 2007 - Jiří HOŠEK: Historické omítky: průzkumy, sanace, typologie. Praha 2007 CHLÍBEC 2011 – Jan CHLÍBEC: Italští sochaři v českých zemch v období renesance. Praha 2011 CHRASTILOVÁ 1949 – Jiřina CHRASTILOVÁ: Praha renesanční. Praha 1949 CHYTIL 1906 - Karel CHYTIL: Malířstvo pražské 15. a 16. věku a jeho cechovní kniha staroměstská z let 1490-1582. Praha 1906 JANÁČEK 1983 – Josef JANÁČEK: Italové v předbělohorské Praze /1526-1620/. In. Pražský sborník historický XVI. Praha 1983, 77–118 JANÁČEK 1984 – Josef JANÁČEK: České dějiny. Doba předbělohorská. Kniha I, díl II. Praha 1984 KALISTA 1938 – Zdeněk KALISTA: Pražské baroko 1600-1800. Historický doprovod. Praha 1938 KALISTA 2014 – Zdeněk KALISTA: Tvář baroka. Praha 2014 KRČÁLOVÁ 1985 – Jarmila KRČÁLOVÁ: Italské podněty v renesančním umění Českých zemních. In: Umění 33, 1985, 54–82 KRISTEN 1949 – Zdeněk KRISTEN: Storia della Congregatione Italiana di Praga. Praha 1949 KROPÁČEK 1983 – Jiří KROPÁČEK: K výměru termínu “česká renesance”. In: Itálie, Čechy a střední Evropa. Praha 1983, 182–191 NEUMANN 1974 – Jaromýr NEUMANN: Český barok. Praha 1974 NEVÍMOVÁ 2005 – Petra NEVÍMOVÁ: La Capella Italiana della Cittá Vecchia. Kutná Hora 2005 PÁNEK 2003 – Jaroslav PÁNEK: Výprava české šlechty do Itálie v letech 1551 - 1552. České Budějovice 2003 PREISS 1974 – Pavel PREISS: Panoráma manýrismu: Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha 1974 PREISS 1986 – Pavel PREISS: Italští umělci v Praze. Praha 1986 ŠRONĚK 1997 – Michal ŠRONĚK: Sochařství a malířství v Praze v letech 1550-1650. In: Eliška TRLÍKOVÁ 2015 – Michaela TRLÍKOVÁ: Triumf baroka a manýrismu. Praha 2015 VLČEK 1996 – Pavel VLČEK: Umělecké památky Prahy. Staré Město, Josefov. Praha 1996 VLNAS 2005 – Vít VLNAS: Umělecké památky VLNAS 2017 – Vít VLNAS: Praha Barokní. Praha 2017 VOJVODÍK 2008 – Josef VOJVODÍK: Povrch, skrytost, ambivalence: manýrismus, baroko a (česká) avantgarda. Praha 2008 WINTER 1909 – Zikmund WINTER: Řemeslnictvo a živnosti 16. věku v Čechách. Praha 1909 WIRTH 1961 – Zdeněk WIRTH: Architektura renesanční. In: Architektura v českém národním dědictví, 1961 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá Vlašskou kaplí Nanebevzetí Panny Marie v Karlově ulici na Starém Městě pražském. Především se zaměřuje na architekturu tohoto objektu. Za zbudováním kaple stojí rozrůstající se uskupení italských umělců-řemeslníků, kteří přicházeli do Prahy a kteří zde na sklonku 16. století vytvořili jedinečnou stavbu. Vlašská kaple je příkladem progresivní dynamické manýristické italské architektury, která ve zdejším prostředí nemá obdoby. Mimo jiné se dotýkám i problému identity architekta, která není do dnešních dnů prameny doložena, a otázkou vlivu na vývoj sakrální architektury nadcházejícího století. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis deals with the topic of the Italian Chapel of the Assumption of Our Lady at Karlova street in Prague’s Old Town. The prime focus is on the architecture of this object. The unique building stands thanks to group of Italian artists-craftmens, who were coming to Prague at the end of 16th century. The Italian Chapel is an example of progressive and dynamic manneristic Italian architecture, which has no analoques in the local enviroment. Apart from that, I am also trying to discover the identity of architect, which is not substantiated by the sources until these days and a possible impact on sacral architecture development of the upcoming century. |