Petr Parléř a Anglie
Název práce v češtině: | Petr Parléř a Anglie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Peter Parler and England |
Klíčová slova: | Petr Parléř|katedrála sv. Víta|pozdní gotika|síťová klenba|dynamická kružba|visutý svorník|volná žebra|Wells|Ottery St. Mary|Bristol|Decorated Style |
Klíčová slova anglicky: | Peter Parler|St. Vitus' Cathedral|Late Gothic|net vault|curvilinear tracery|pendant boss|flying ribs|Wells|Ottery St. Mary|Bristol|Decorated Style |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Klára Benešovská, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.09.2018 |
Datum zadání: | 10.09.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.09.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Ing. Petr Macek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem práce je otázka, zda Petr Parléř čerpal inspiraci pro svou architektonickou tvorbu v Anglii, ať už z přímé zkušenosti či ze skicářů nebo plánů, které se k němu mohly dostat. Na souvislost mezi pražskou katedrálou a anglickou architekturou tzv. zdobného stylu (Decorated Style), který časově předchází Parléřovu tvorbu, bylo v literatuře upozorněno již na konci 30. let 20. století. Od prvotního pozorování obecných podobností badatelé dospěli k definici celé řady formálních i strukturálních shod. Ty některé z nich přesvědčily, že architektonické dílo Petra Parléře je tzv. zdobným stylem nepochybně inspirováno. Tyto prvky budou v práci detailně popsány. Pozornost bude věnována také různým způsobům, jakými se Petr Parléř s ostrovní architekturou mohl setkat. The dissertation’s central question is whether Peter Parler knew about English architecture. Either through his personal visit or through architectural plans or sketchbooks. General similarities between Prague’s cathedral and English Decorated Style were first noted in the 1930s. The following research brought to light many specific features, both formal and structural, which led many scholars to believe that Parler’s work was indeed inspired by its English predecessors. These similar features will be described in detail. Various possible means of contact between Peter Parler and England will be discussed as well. |
Seznam odborné literatury |
Klára Benešovská: Gotická katedrála. Architektura. In: Anežka Merhautová: Katedrála sv. Víta v Praze. Praha 1994 Paul Binski: Gothic Wonder: Art, Artifice, and the Decorated Style, 1290–1350. New Haven 2014 Henning Bock: Der Begin Spätgoticher Architektur in Prag (Peter Parler) und die Beziehungen zu England. In: Wallraf-Richartz-Jahrbuch XXIII. Kolín 1961 Jean Bony: The English Decorated Style: Gothic Architecture Transformed 1250–1350. Oxford 1979 Paul Crossley: Our Lady in Nurenberg, All Saints Chapel in Prague, and the High Choir of Prague Cathedral. In: Zoe Opačic (ed.): Prague and Bohemia. Medieval Art, Architecture and Cultural Exchange in Central Europe. Leeds 2009 Paul Crossley: Peter Parler and England. A Problem Revisited. In: Wallraf-Richartz-Jahrbuch LXIV. Kolín 2003 Paul Crossley: Wells, the West Country, and Central European Late Gothic. In: Medieval Art and Architecture at Wells and Glastonbury. Leeds 1981 Jana Gajdošová: The Decorated Style as a European Trend? In: John Munns (ed.): Decorated Revisited. Turnhout 2017 Petr Chotěbor (ed.): Petr Parléř Svatovítská katedrála 1356–1399. Praha 1999 Jiří Kuthan/ Jan Royt: Karel IV. Praha 2016 Norbert Nussbaum: German Gothic Church Architecture. New Haven 2000 Christopher Wilson: The Gothic Cathedral. The Architecture of the Great Church 1130–1530. London 1992 Christopher Wilson: Why Did Peter Parler Come to England? In: Architecture, Liturgy and Identity: Liber Amicorum Paul Crossley. Turnhout 2011 |