Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sebeřízené vzdělávání a jeho souvislost s vybranými psychologickými koncepty
Název práce v češtině: Sebeřízené vzdělávání a jeho souvislost s vybranými psychologickými koncepty
Název v anglickém jazyce: Self-directed education in connection with selected psychological concepts
Klíčová slova: sebeřízené vzdělávání|svobodná škola|kreativita|self-efficacy|akademická self-efficacy
Klíčová slova anglicky: self-directed education|democratic school|creativity|self-efficacy|academic self-efficacy
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.08.2018
Datum zadání: 28.08.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.09.2018
Datum a čas obhajoby: 04.09.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Zásady pro vypracování
V posledních letech vzniklo v České republice více tzv. svobodných škol, které se inspirují systémem vzdělávání v Summerhill a kladou důraz na seberozvoj a demokratické vzdělávání žáků i spolupráci s nimi. Diplomová práce se bude zabývat vybranými psychologickými koncepty (self-efficacy, tvořivost, …) u dětí, které procházejí určitou formou sebeřízeného vzdělávání. Cílem diplomové práce je představit fenomén svobodného vzdělávání v psychologických souvislostech edukačního procesu a porovnat ho s tradičním školním systémem, shrnout tyto poznatky a objasnit rozdíly mezi jednotlivými přístupy z hlediska rozvoje a edukace dětí a dospívajících. V teoretické části budou dále představeny základní pojmy a principy, na kterých svobodné školství staví, pozornost bude věnována také self-efficacy a dalším psychologickým konceptům, které se vzděláváním úzce souvisejí.
V rámci výzkumné části se práce bude soustředit na porovnání rozdílů stanovených psychologických konceptů (mezi hlavními self-efficacy a tvořivost) mezi žáky z tradičních a svobodných škol. Pro tento účel budou využity standardizované psychologické dotazníkové metody.
Seznam odborné literatury
Davis, M. R. (2006). 'Unschooling' Stresses Curiosity More Than TraditionaI Academics. Education Week, 26(16), 8.

Gray, P. (2012). Svoboda učení. Praha: PeopleComm.

Holt, J. C. (1995) Jak se děti učí. Praha: Strom.

Korkmaz H. E., & Erden, M. (2014). A Delphi Study: The Characteristics of Democratic Schools. The Journal of Educational Research 107(5), 365-373. doi: 10.1080/00220671.2013.823365

MacBeath, J., & Moos, L. (Eds.). (2003). Democratic learning: the challenge to school effectiveness. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com

Neuman, A., & Guterman, O. (2016). Academic achievements and homeschooling—It all depends on the goals. Studies In Educational Evaluation, 511-6. doi:10.1016/j.stueduc.2016.08.005

Sherman, W. (2017). Framing Unschooling Using Theories of Motivation. Journal of Unschooling and Alternative Learning 11 (22), 76-99.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK