Kniha jako součást kultury: Jak knihy vnímá generace Y a jak je prezentují média
Název práce v češtině: | Kniha jako součást kultury: Jak knihy vnímá generace Y a jak je prezentují média |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A book as part of culture: The perception fo books by the generation Y and their representation in the media |
Klíčová slova: | Kniha, elektronická kniha, audiokniha, kultura, generace Y, kvalitativní obsahová analýza, dotazník, komunikační kanály, deníky |
Klíčová slova anglicky: | Book, electronic book, audiobook, culture, generation Y, qualitative analysis, questionnaire, communication channels, daily newspapers |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jan Halada, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 08.08.2018 |
Datum zadání: | 08.08.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2019 |
Oponenti: | PhDr. Jana Čeňková, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
HALADA, Jan. Člověk a kniha: úvod do nakladatelské specializace. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-767-2.
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. BÁEZ, Fernando. Obecné dějiny ničení knih: od sumerských tabulek po digitální éru. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-697-6. SHEAHAN, Peter. Generation Y: thriving and surviving with Generation Y at work. Prahran, Vic: Hardie Grant Books, 2005. ISBN 9781740663175. FRAUS, J., FRÝBORTOVÁ, E.,MAGERA, I., TUREČKOVÁ, M., VOPĚNKA, M., ŽÁKOVÁ, H. Zpráva o českém knižním trhu 2016/2017. SČKN, 2017. ISBN 978-80-907020-0-4. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá postavením knihy jako média v současné kultuře. Zatímco s pojmem kniha se v textu pracuje v celé jeho šíři (tedy žádný typ, žánr, původ, ani fyzická forma nejsou ze záběru práce vyloučeny), pojmem kultura je myšlena kultura česká. Jelikož existuje nekonečný počet způsobů, jak „měřit“ postavení knihy v kultuře, bylo třeba některý z nich zvolit. Aby byly výsledky přesnější, přiklonil jsem se ke dvěma způsobům – dotazníkové šetření pro zástupce generace Y a mediální analýzu výstupů kulturních rubrik dvou českých deníků – Mladé fronty Dnes a Práva.
V minulosti bylo zpracováno několik akademických prací, jež řešily podobné téma. V roce 2017 Jan Nykl provedl výzkum preferencí u generace Y s ohledem na komparaci tištěných a elektronických knih. V roce 2005 pak Martina Maličká obsahovou analýzou srovnávala prezentování knihy ve dvou českých denících. Práci doplnila o rozhovory se zástupci kulturních rubrik obou médií. |