Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Falešné zprávy: Způsoby posuzování a ověřování zpráv jejich příjemci
Název práce v češtině: Falešné zprávy: Způsoby posuzování a ověřování zpráv jejich příjemci
Název v anglickém jazyce: Fake News: Methods of assessing and verifying news by their recipients
Klíčová slova: Falešné zprávy, konfirmační zkreslení, důvěryhodnost médií, důvěra v média, ověřování zpráv, užívání médií, kvalitativní výzkum, experiment
Klíčová slova anglicky: Fake news, confirmation bias, credibility of media, trust in media, verifying of news, media use, qualitative reasearch, experiment
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: Mgr. Pavel Kasík
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 08.08.2018
Datum zadání: 08.08.2018
Datum a čas obhajoby: 22.09.2020 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 22.09.2020
Oponenti: Nikita Poljakov, M.Sc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ALLCOTT, Hunt a Matthew GENTZKOW. 2017. Social Media and Fake News in the 2016 Election. In: Journal of Economic Perspectives. 31(2), s. 211-236. [online]. [cit. 2018-05-22]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/316712634_Social_Media_and_Fake_News_in_the_2016_Election
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ, 2018. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress. ISBN 978-80-264-1805-4.
HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 80-736-7040-2.
MCNAIR, Brian, 2018. Fake news: Falsehood, Fabrication and Fantasy in Journalism. New York: Routledge. ISBN 978-113-8306-790.
NUTIL, Petr, 2018. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0716-2.
TANDOC, Edson C., Richard LING a Oscar WESTLUND, aj. 2017. Audiences’ acts of authentication in the age of fake news: A conceptual framework. In: New Media & Society [online]. [cit. 2018-05-22]. Dostupné z: http://journals.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1177/1461444817731756
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ, 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-683-4.
VOSOUGHI, Soroush, Deb ROY a Sinan ARAL, 2018. The Spread of True and False News online. In: Science. 359(6380), s. 1146-1151. [online]. [cit. 2018-05-22]. Dostupné z: http://science.sciencemag.org/content/359/6380/1146.full
VYBÍRAL, Zbyněk, 2003. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál. ISBN 80-717-8812-0.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se bude věnovat vnímání a posuzování mediálních obsahů jejich příjemci v kontextu problematiky falešných zpráv. Cílem je zjistit, jakým způsobem lidé ověřují informace a jak postupují při posuzování zpráv z různých zdrojů. Dílčím cílem je pak popsat problematiku falešných zpráv pohledem příjemců. Práce je založena na kvalitativní metodě polostrukturovaných rozhovorů. Jako doplňková metoda bude využito kvantitativní dotazníkové šetření, pomocí kterého bude možné najít vnitřní souvislosti mezi charakteristikami příjemce a jeho vnímáním zpráv jako pravdivé či nepravdivé.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis will focus on perception and assesing of news content of their recipients in the context of fake news phenomenon. The aim is to ascertain, how people verify the information and how they proceed when assessing news from different sources. The partial aim is to describe the fake news phenomenon from the recipients' point of view. The thesis will use the qualitative method of semi-structured interviews. As a complementary method, a quantitative questionnaire survey will be used, which will allow to find an internal connection between the characteristics of the recipients and their perception of the news as true or false.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK