Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Spojuje nás Drum and Bass: Charakteristiky posluchačů Drum and Bass ve vztahu k tomuto žánru
Název práce v češtině: Spojuje nás Drum and Bass: Charakteristiky posluchačů Drum and Bass ve vztahu k tomuto žánru
Název v anglickém jazyce: Drum and Bass Connect us: the Characteristics of Drum and Bass Listeners Related to this Genre
Klíčová slova: Drum and Bass, DnB, subkultura
Klíčová slova anglicky: Drum and Bass, DnB, subculture
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Anna Oravcová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.07.2018
Datum zadání: 17.07.2018
Datum a čas obhajoby: 12.06.2019 09:00
Místo konání obhajoby: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2018, Jinonice - místn. č. 2018
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2019
Oponenti: Mgr. David Mitrenga
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
V empirické části provedu kvantitativní a kvalitativní výzkum, ve kterém se pokusím zodpovědět na položené výzkumné otázky.
Kvantitativní výzkum budu aplikovat na třech výzkumných skupinách. První dvě skupiny budou žáci středních škol, konkrétně studenti gymnázia a odborného učiliště, obojí v Benešově. Na těchto dvou vzorcích budu zjišťovat, zda má vzdělání (druh studia) vliv na podvědomí o Drum and Bass a jeho oblibu. Třetí výzkumnou skupinou budou náhodně vybraní starší lidé ve věku minimálně od 30 let. Tuto skupinu porovnám s dvěma předchozími skupinami, abych zjistil, zda věk ovlivňuje podvědomí o Drum and Bass a jeho oblibu.
Na názor o podvědomí o Drum and Bass scéně v České republice se v kvalitativním výzkumu zeptám několika předních jmen z DnB branže – samotných DJů, kteří se na scéně již nějakou dobu vyskytují. Pomocí jejich výpovědí určím, zda oni sami vidí v tomto žánru růst na základě počtu účastníků na jejich vystoupení během posledních let. Tyto výpovědi následně porovnám s daty z kvantitativního výzkumu a určím, zda jsou data z kvantitativního a kvalitativního výzkumu v korelaci.
Kvantitativní výzkum bude uskutečněn prostřednictvím online dotazníku, u třetího vzorku (skupiny dospělých) pak bude probíhat f2f formou s tištěnými dotazníky. Kvalitativní výzkum bude probíhat formou hloubkových rozhovorů.
Kombinaci těchto metod použiji z několika důvodů. Jako první důvod je můj úsudek, že skloubením kvantitativního a kvalitativního výzkumu dosáhnu přesnějších a věrohodnějších výsledků. U kvalitativního výzkumu je většinou problém s generalizací dat na celou společnost a u kvantitativního naopak možnost opomenutí individuálních, dílčích struktur, které by mohly být dosti důležité. Interaktivní formu dotazníku pro studenty volím z časových důvodů, lepšího sběru dat a i proto, že předpokládám, že studenti preferují digitální prostředky před tištěnou formou dotazníku.

Předpokládaná struktura bakalářské práce
1) Úvod
2) Teoretická východiska
3) Metody
4) Deskriptivní část
5) Analytická část
6) Závěry

Seznam odborné literatury
Použitá literatura:

DODDS, Sherril a Susan C. COOK. Bodies of sound: studies across popular music and dance. Burlington, VT: Ashgate Pub., c2013. Ashgate popular and folk music series. ISBN 9781409445173.

Electronic Dance Music EDM Industry Statistics. Statistic Brain Research Institute [online]. [cit. 2018-05-20]. Dostupné z: http://www.statisticbrain.com/electronic-dance-music-edm-industry-statistics/

GIERE, Ronald N. Cognitive models of science. Minneapolis: University of Minnesota Press, c1992. ISBN 978-0-8166-1979-5.


MCLEOD, Kembrew. Genres, Subgenres, Sub-Subgenres and More: Musical and Social Differentiation Within Electronic/Dance Music Communities. Journal of Popular Music Studies [online]. 2001, 13(1), 59-75 [cit. 2018-05-20]. DOI: 10.1111/j.1533-1598.2001.tb00013.x. ISSN 1524-2226. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1533-1598.2001.tb00013.x

Základní literatura k tématu

ADAM DAY. "The bishop moves like a bass drum ...". Agni [online]. 2012, (75), 193 [cit. 2018-05-20]. ISSN 1046218X.
BELLE-FORTUNE, Brian. All crews: journeys through jungle drum & bass culture. [New edition]. London: Vision Publishing, 2004. ISBN 9780954889708.
DODDS, Sherril a Susan C. COOK. Bodies of sound: studies across popular music and dance. Burlington, VT: Ashgate Pub., c2013. Ashgate popular and folk music series. ISBN 9781409445173.
ETTLINGER a Alistair FRASER. Fragile empowerment: The dynamic cultural economy of British drum and bass music [online]. 2008, 2008(39), 1647-1656 [cit. 2018-05-20]. DOI: 10.1016/j.geoforum.2008.03.003. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016718508000432
GILMAN, Ben. A short history of Drum and Bass. Asylum Drum And Bass [online]. 1999, 1999 [cit. 2018-05-20]. Dostupné z: https://www.globaldarkness.com/articles/history%20of%20drum%20and%20bass%202.htm
JACK FROST, Jumpin, NIGEL. THOMPSON a Andrew WOODS. Big Bad and Heavy. Music Mondays & Straight Six Publishing, 2017. ISBN 9780993473234.

KOSKOFF, Ellen. Music cultures in the United States: an introduction. New York: Routledge, 2005. ISBN 9780415965897
MCLEOD, Kembrew. Genres, Subgenres, Sub-Subgenres and More: Musical and Social Differentiation Within Electronic/Dance Music Communities. Journal of Popular Music Studies [online]. 2001, 13(1), 59-75 [cit. 2018-05-20]. DOI: 10.1111/j.1533-1598.2001.tb00013.x. ISSN 1524-2226. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1533-1598.2001.tb00013.x
NOWINSKI, Amanda. Being Everything But the Girl [online]. 1999 [cit. 2018-05-20]. Dostupné z: https://web.archive.org/web/20071111114512/http://www.salon.com/ent/music/int/1999/09/28/everything/print.html
REYNOLDS, Simon a Simon REYNOLDS. Energy flash: a journey through rave music and dance culture. [Updated ed.]. Berkeley, CA: Soft Skull Press, 2012. ISBN 978-1593764074.
SHAPIRO, Peter. Drum 'n' bass: the rough guide. London: Rough Guides, 1999. ISBN 9781858284330.
Předběžná náplň práce
Drum and bass, dnb, drumy. Drum and Bass (zkráceně DnB) je hudební žánr elektronické hudby, jehož počátky se datují na začátek 90. let 20.století, avšak jeho kořeny nalezneme již v 60 letech. Z Velké Británie, která je kolébkou tohoto žánru, se DnB krátce po vzniku samostatné České republiky dostalo i do českého prostředí. V porovnání například s punkovými posluchači však v českých podmínkách o posluchačích drum and bass toho nevíme mnoho.

Tato Bakalářská práce se proto zabývá Drum & Bassem v České republice, konkrétněji, jejími současnými posluchači. V mé bakalářské práci se budu snažit zjistit, jaké charakteristiky zaujímají současní posluchači drum and bass ve vztahu k tomuto žánru. Jaký význam má pro posluchače Drum and Bass v osobním či společenském životě? Co v jejich očích tento žánr konstituuje? A můžeme stále hovořit o Drum and Bass posluchačích jako o subkultuře? Na tyto okruhy otázek se budu snažit najít odpověď. Vedlejším cílem mé práce je podat bližší informace o tomto hudebním žánru.

Výzkum bude probíhat pomocí polostrukturovaných kvalitativních rozhovorů se současnými posluchači Drum and Bass.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK