Spojuje nás Drum and Bass: Charakteristiky posluchačů Drum and Bass ve vztahu k tomuto žánru
Název práce v češtině: | Spojuje nás Drum and Bass: Charakteristiky posluchačů Drum and Bass ve vztahu k tomuto žánru |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Drum and Bass Connect us: the Characteristics of Drum and Bass Listeners Related to this Genre |
Klíčová slova: | Drum and Bass, DnB, subkultura |
Klíčová slova anglicky: | Drum and Bass, DnB, subculture |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Anna Oravcová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 17.07.2018 |
Datum zadání: | 17.07.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2018, Jinonice - místn. č. 2018 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2019 |
Oponenti: | Mgr. David Mitrenga |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
V empirické části provedu kvantitativní a kvalitativní výzkum, ve kterém se pokusím zodpovědět na položené výzkumné otázky.
Kvantitativní výzkum budu aplikovat na třech výzkumných skupinách. První dvě skupiny budou žáci středních škol, konkrétně studenti gymnázia a odborného učiliště, obojí v Benešově. Na těchto dvou vzorcích budu zjišťovat, zda má vzdělání (druh studia) vliv na podvědomí o Drum and Bass a jeho oblibu. Třetí výzkumnou skupinou budou náhodně vybraní starší lidé ve věku minimálně od 30 let. Tuto skupinu porovnám s dvěma předchozími skupinami, abych zjistil, zda věk ovlivňuje podvědomí o Drum and Bass a jeho oblibu. Na názor o podvědomí o Drum and Bass scéně v České republice se v kvalitativním výzkumu zeptám několika předních jmen z DnB branže – samotných DJů, kteří se na scéně již nějakou dobu vyskytují. Pomocí jejich výpovědí určím, zda oni sami vidí v tomto žánru růst na základě počtu účastníků na jejich vystoupení během posledních let. Tyto výpovědi následně porovnám s daty z kvantitativního výzkumu a určím, zda jsou data z kvantitativního a kvalitativního výzkumu v korelaci. Kvantitativní výzkum bude uskutečněn prostřednictvím online dotazníku, u třetího vzorku (skupiny dospělých) pak bude probíhat f2f formou s tištěnými dotazníky. Kvalitativní výzkum bude probíhat formou hloubkových rozhovorů. Kombinaci těchto metod použiji z několika důvodů. Jako první důvod je můj úsudek, že skloubením kvantitativního a kvalitativního výzkumu dosáhnu přesnějších a věrohodnějších výsledků. U kvalitativního výzkumu je většinou problém s generalizací dat na celou společnost a u kvantitativního naopak možnost opomenutí individuálních, dílčích struktur, které by mohly být dosti důležité. Interaktivní formu dotazníku pro studenty volím z časových důvodů, lepšího sběru dat a i proto, že předpokládám, že studenti preferují digitální prostředky před tištěnou formou dotazníku. Předpokládaná struktura bakalářské práce 1) Úvod 2) Teoretická východiska 3) Metody 4) Deskriptivní část 5) Analytická část 6) Závěry |
Seznam odborné literatury |
Použitá literatura:
DODDS, Sherril a Susan C. COOK. Bodies of sound: studies across popular music and dance. Burlington, VT: Ashgate Pub., c2013. Ashgate popular and folk music series. ISBN 9781409445173. Electronic Dance Music EDM Industry Statistics. Statistic Brain Research Institute [online]. [cit. 2018-05-20]. Dostupné z: http://www.statisticbrain.com/electronic-dance-music-edm-industry-statistics/ GIERE, Ronald N. Cognitive models of science. Minneapolis: University of Minnesota Press, c1992. ISBN 978-0-8166-1979-5. MCLEOD, Kembrew. Genres, Subgenres, Sub-Subgenres and More: Musical and Social Differentiation Within Electronic/Dance Music Communities. Journal of Popular Music Studies [online]. 2001, 13(1), 59-75 [cit. 2018-05-20]. DOI: 10.1111/j.1533-1598.2001.tb00013.x. ISSN 1524-2226. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1533-1598.2001.tb00013.x Základní literatura k tématu ADAM DAY. "The bishop moves like a bass drum ...". Agni [online]. 2012, (75), 193 [cit. 2018-05-20]. ISSN 1046218X. BELLE-FORTUNE, Brian. All crews: journeys through jungle drum & bass culture. [New edition]. London: Vision Publishing, 2004. ISBN 9780954889708. DODDS, Sherril a Susan C. COOK. Bodies of sound: studies across popular music and dance. Burlington, VT: Ashgate Pub., c2013. Ashgate popular and folk music series. ISBN 9781409445173. ETTLINGER a Alistair FRASER. Fragile empowerment: The dynamic cultural economy of British drum and bass music [online]. 2008, 2008(39), 1647-1656 [cit. 2018-05-20]. DOI: 10.1016/j.geoforum.2008.03.003. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016718508000432 GILMAN, Ben. A short history of Drum and Bass. Asylum Drum And Bass [online]. 1999, 1999 [cit. 2018-05-20]. Dostupné z: https://www.globaldarkness.com/articles/history%20of%20drum%20and%20bass%202.htm JACK FROST, Jumpin, NIGEL. THOMPSON a Andrew WOODS. Big Bad and Heavy. Music Mondays & Straight Six Publishing, 2017. ISBN 9780993473234. KOSKOFF, Ellen. Music cultures in the United States: an introduction. New York: Routledge, 2005. ISBN 9780415965897 MCLEOD, Kembrew. Genres, Subgenres, Sub-Subgenres and More: Musical and Social Differentiation Within Electronic/Dance Music Communities. Journal of Popular Music Studies [online]. 2001, 13(1), 59-75 [cit. 2018-05-20]. DOI: 10.1111/j.1533-1598.2001.tb00013.x. ISSN 1524-2226. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1533-1598.2001.tb00013.x NOWINSKI, Amanda. Being Everything But the Girl [online]. 1999 [cit. 2018-05-20]. Dostupné z: https://web.archive.org/web/20071111114512/http://www.salon.com/ent/music/int/1999/09/28/everything/print.html REYNOLDS, Simon a Simon REYNOLDS. Energy flash: a journey through rave music and dance culture. [Updated ed.]. Berkeley, CA: Soft Skull Press, 2012. ISBN 978-1593764074. SHAPIRO, Peter. Drum 'n' bass: the rough guide. London: Rough Guides, 1999. ISBN 9781858284330. |
Předběžná náplň práce |
Drum and bass, dnb, drumy. Drum and Bass (zkráceně DnB) je hudební žánr elektronické hudby, jehož počátky se datují na začátek 90. let 20.století, avšak jeho kořeny nalezneme již v 60 letech. Z Velké Británie, která je kolébkou tohoto žánru, se DnB krátce po vzniku samostatné České republiky dostalo i do českého prostředí. V porovnání například s punkovými posluchači však v českých podmínkách o posluchačích drum and bass toho nevíme mnoho.
Tato Bakalářská práce se proto zabývá Drum & Bassem v České republice, konkrétněji, jejími současnými posluchači. V mé bakalářské práci se budu snažit zjistit, jaké charakteristiky zaujímají současní posluchači drum and bass ve vztahu k tomuto žánru. Jaký význam má pro posluchače Drum and Bass v osobním či společenském životě? Co v jejich očích tento žánr konstituuje? A můžeme stále hovořit o Drum and Bass posluchačích jako o subkultuře? Na tyto okruhy otázek se budu snažit najít odpověď. Vedlejším cílem mé práce je podat bližší informace o tomto hudebním žánru. Výzkum bude probíhat pomocí polostrukturovaných kvalitativních rozhovorů se současnými posluchači Drum and Bass. |