Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Interpretace předvolebních výzkumů v českých tištěných denících
Název práce v češtině: Interpretace předvolebních výzkumů v českých tištěných denících
Název v anglickém jazyce: Interpretation of Pre-election Polls in The Czech Printed Dailies
Klíčová slova: předvolební výzkum, předvolební průzkum, veřejné mínění, výzkum veřejného mínění, průzkum veřejného mínění, volební preference, kvantitativní obsahová analýza, SIMAR
Klíčová slova anglicky: pre-election polls, election polls, public opinion, public opinion research, voting preferences, quantitative content analysis, SIMAR, ESOMAR, Czech Republic
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 15.06.2018
Datum zadání: 15.06.2018
Datum a čas obhajoby: 26.06.2019 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2019
Oponenti: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
About Us. AAPOR. [online]. (2018). [cit. 15.11.2018]. Dostupné z: https://www.aapor.org/About-Us.aspx.
ALBIG, W. (1956). Modern Public Opinion. New York: McGraw-Hill Book Co.
ALLINGHAM, M. (2002). Choice Theory: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
ANDERSEN, R. (1998). Reporting Public Opinion Polls: The Media And The 1997 Canadian Election. International Journal of Public Opinion Research, 12(3), 285–298.
ANSOLABEHERE, S. a S. IYENGAR. (1994). Of horseshoes and horse races: Experimental studies of the impact of poll results on electoral behavior. Political Communication, 11(4), 413-430, DOI: 10.1080/10584609.1994.9963048.
BALÍK, S. (2010). Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2010. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK). Srovnávací politologie. ISBN 978-80-7325-224-3.
BOGART, L. (1972). Silent politics : polls and the awareness of public opinion. New York: Wiley-Interscience.
BRETTSCHNEIDER, F. (2008). The news media's use of opinion polls. In: W. DONSBACH a M. W. TRAUGOTT. The Sage Handbook Of Public Opinion Research. 479–486. London: SAGE Publications Ltd doi: 10.4135/9781848607910.n45.
BROH, C. A. (1980). Horse-Race Journalism: Reporting the Polls in the 1976 Presidential Election. Public Opinion Quarterly, 44(4), 514–529. Dostupné z: https://doi.org/10.1086/268620.
BRYMAN, A. (2016). Social research methods. Fifth edition. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-968945-3.
CECI, S. J., a E. L. KAIN. (1982). Jumping on the bandwagon with the underdog: The impact of attitude polls on polling behavior. Public Opinion Quarterly, 46(2), 228-242.
Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1086/268715.
Co jsou to stranické preference, voličské preference a volební model? Centrum pro výzkum veřejného mínění. [online]. 2017 [cit. 2018-09-15]. Dostupné z: https://cvvm.soc.cas.cz/cz/caste-dotazy/4581-co-jsou-to-stranicke-preference-volicske-preference-a-volebni-model.
Code & guidelines. ESOMAR - Global voice of the data, research and insights community. [online]. [cit. 04.11.2018]. Dostupné z: https://www.esomar.org/what-we-do/code-guidelines.
COHEN, B. C. (1963) The Press and foreign policy. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
CRESPI, I. (1980). Polls as Journalism. Public Opinion Quarterly, 44(4), 462–447. Dostupné z: https://doi.org/10.1086/268617.
CURRAN, J. (1991). Rethinking the media as a public sphere In: Communication and citizenship: journalism and the public sphere. London: Routledge. ISBN-10: 0415100674.
DEARING, J. W. a E. M. ROGERS. (1996). Agenda-Setting. Thousand Oaks: SAGE. Communication Concepts. ISBN 0-7619-0563-4.
ESOMAR/WAPOR. Freedom to Publish Opinion Polls. [online]. 2018. [cit. 12.2.2019]. Dostupné z: https://wapor.org/publications/freedom-to-publish-opinion-polls/.
ESOMAR/WAPOR. Guide to Opinion Polls and Published Surveys. [online]. 2009 [cit. 31.1.2019]. Available from: https://www.vsms-asms.ch/files/3013/7269/1616/ESOMAR_WAPOR_Guide_to_Opinion_Polls_FINAL.pdf.
FAQ. Stem.cz | Empirický výzkum pro fungující demokracii. [online]. [cit. 15.01.2019]. Dostupné z: https://www.stem.cz/o-nas/faq/.
FLEITAS, D. (1971). Bandwagon and Underdog Effects in Minimal-Information Elections. The American Political Science Review, 65(2), 434–438.
FRANKOVIC, K. A. (1998). Public opinion and polling. In D. GRABER, D. MCQUAIL, & P. NORRIS (Eds.). The politics of news. The news of politics. 150–170. Washington, D. C.: Congressional Quarterly Press.
GERBNER, G. et al. (2002). Growing up with television: cultivation processes, In: BRYANT, J. A D. ZILLMANN. Media effects: advances in theory and research. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 0-8058-3864-3.
GOFFMAN, E. (1986). Frame analysis: an essay on the organization of experience. Boston: Northeastern University Press. ISBN 0-930350-91-X.
HABERMAS, J. (2000). Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia. ISBN 80-7007-134-6.
HARDMEIER, S. (1999). Political Poll Reporting In Swiss Print Media: Analysis And Suggestions For Quality Improvement. International Journal of Public Opinion Research, 11(3), 257–274, Dostupné z: https://doi.org/10.1093/ijpor/11.3.257.
HOLSTI, O.R. (1969). Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. Reading, MA: Addison-Wesley.
HUK, J. (2013). Výzkum veřejného mínění a mediální publikum. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-80-7452-031-0.
ICC/ESOMAR. Mezinárodní kodex ICC/ESOMAR pro výzkum trhu, výzkum veřejného mínění, sociologický výzkum a datovou analytiku. (2016). [cit. 4.11.2018]. Dostupné z: https://www.esomar.org/uploads/public/knowledge-and-standards/codes-and-guidelines/ICCESOMAR_Code_Czech_.pdf.
JEŘÁBEK, H. (2000). Počátky Lazarsfeldovy politické sociologie - The People's Choice: Sociální determinanty voličova rozhodování. Sociologický Časopis. SOÚ AV ČR, v.v.i., 36(1), 67 - 81. ISSN 00380288.
JIRÁK, J a B. KOPPLOVÁ. (2009). Masová média. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-466-3.
JIRKŮ, J. (2011) Nastolování témat na lokální úrovni. Praha: Karlova univerzita, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Katedra mediálních studií. 179 s. Vedoucí rigorózní práce Prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
KÁLALOVÁ, K. (2012). Média a předvolební výzkumy: kvantitativní obsahová analýza vybraných českých deníků před volbami do PSP ČR v roce 2010 [online]. [cit. 2018-03-26]. Vedoucí práce Daniel Kunštát. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/93466.
KATZ, E. (2000). Dvoustupňový tok komunikace: nejnovější zpráva o hypotéze. In: JIRÁK, J. a B. ŘÍCHOVÁ. Politická komunikace a média. Praha: Karolinum.
Kodex. (2017). Syndikát novinářů ČR, z.s. [online]. [cit. 06.01.2019]. Dostupné z: https://syndikat-novinaru-cr-z-s.webnode.cz/etika/kodex/.
KREJČÍ, J. (2003). Výzkumy stranických preferencí, jejich uplatnění ve společnosti a jejich kvalita. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky. Sociologické texty. ISBN 80-7330-041-9.
KREJČÍ, J. (2008). Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-001-8.
LAVRAKAS, P., HOLLEY, J. a P. MILLER. (1991). Public Reactions to Polling News during the 1988 Presidential Election Campaign. In: LAVRAKAS, P. a J. HOLLEY (eds.), Polling and Presidential Election Coverage. Sage: California.
LAZARSFELD, P. F., BERELSON, B. a H. GAUDET. (1948). The People's Choice: How The Voter Makes Up His Mind in a Presidental Campaign. New York: Columbia University Press.
LEBEDA, T., LINEK, L., LYONS, P. a K. PLECITÁ. (2007). Voliči a volby 2006 [online]. Praha: Sociologický ústav AV ČR. [cit. 2019-01-17]. ISBN 978-80-7330-126-2. Dostupné z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html.
LIPPMANN, W. (2015). Veřejné mínění. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0939-3.
LOWERY, S. A. a M. L. DEFLEUR. (1995). Milestones in Mass Communication Research: Media Effects. 3rd ed. London: Longman. ISBN 0-8013-1437-2.
McALLISTER, I. a D. T. STUDLAR. (1991). Bandwagon, Underdog, or Projection? Opinion Polls and Electoral Choice in Britain, 1979-1987. The Journal of Politics, 53(3), 720–741. Dostupné z: https://doi.org/10.2307/2131577.
McCOMBS, M. E. a D. L. SHAW. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly, 36(2), 176–187.
McCOMBS, M. E. (2014). Setting the agenda: the mass media and public opinion. 2nd ed. Cambridge: Polity Press. ISBN 978-0-7456-6110-0.
McQUAIL, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-200-9.
MERTON, R. (1948). The Self-Fulfilling Prophecy. The Antioch Review, 8(2), 193-210. doi:10.2307/4609267.
MERTON, R. (1995). The Thomas Theorem and the Matthew Effect. Social Forces, 74(2), 379–422. doi:10.2307/2580486.
MUTZ, D. (1995). Effects of Horse-Race Coverage on Campaign Coffers: Strategic Contributing in Presidential Primaries. The Journal of Politics. 57(4), 1015–1042. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2960400.
NEČAS, V. (2006). Agenda-setting. teoretická východiska. In: KUNŠTÁT, D. a H. JEŘÁBEK. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky. ISBN 80-7330-081-8.
NEČAS, V. (2008). Tradice výzkumů agenda-setting. In: ČERVENKA, J. Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR. ISBN 978-80-7330-151-4.
NOELLE-NEUMANN, E. (1974). The Spiral of Silence. A Theory of Public Opinion. Journal of Communication, 24(2), 43–51.
NOELLE-NEUMANN, E. (1980). The public opinion research correspondent. Public Opinion Quarterly, 44, 585–597.
PALETZ, D. L., SHORT, J. Y., BAKER, H., COOKMAN CAMPBELL, B., COOPER, R. J. a R. M. OESLANDER. (1980). Polls in the media: Content, credibility, and consequences. Public Opinion Quarterly, 44, 495–513.
Pasport výzkumu veřejného mínění. (2018). SIMAR [online]. [cit. 18.10.2018]. Dostupné z: http://simar.cz/vzdelavani/verejne-mineni/pasport-vyzkumu-verejneho-mineni-pravidla-01.html.
PATTERSON, T. E. (2005) Of polls, Mountains: U. S. Journalists And Their Use Of Election Surveys. Public Opinion Quarterly, 69, 716–724.
PORTILLA, I. (2016). The inclusion of methodological information in poll-based news: How do Spanish newspapers conform to professional recommendations and legal requirements? Journalism. 17(1), 35–48. doi:10.1177/1464884915593239.
PROKOP, D. (2012). Výzkum volebních preferencí v ČR: Návrh metodologické optimalizace. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Vedoucí diplomové práce Mgr. Jindřich Krejčí, Ph.D.
PROKOP, D. a J. TUČEK. (2018). Predikce volebních výsledků z průběžného sčítání [online]. 8.3.2018. [cit. 31.1.2019]. Dostupné z: http://simar.cz/assets/media/files/assets/uploads/05_Tucek_Prokop_Predikce_volebnich_vysledku_z_prubezneho_scitani.pdf.
O SIMAR. SIMAR. [online]. [cit. 01.11.2018]. Dostupné z: http://simar.cz/o-simar.html.
SCHEUFELE, D. A. (2000). Agenda-Setting, Priming, and Framing Revisited: Another Look at Cognitive Effects of Political Communication. Mass Communication and Society. 3:2-3, 297–316. DOI: 10.1207/S15327825MCS0323_07
SIGELMAN, L., a BULLOCK, D. (1991). Candidates, Issues, Horse Races, and Hoopla: Presidential Campaign Coverage, 1888-1988. American Politics Quarterly. 19(1), 5–32. https://doi.org/10.1177/1532673X9101900101.
SMITH, T. J. a VERRALL, D. O. (1985). A critical analysis of Australian television coverage of election opinion polls. Public Opinion Quarterly. 49, 58–79.
Výzkumná encyklopedie. STEM/MARK. [online]. [cit. 31.1.2019]. Dostupné z: https://www.stemmark.cz/vyzkumna-encyklopedie/.
SUHONEN, P. (2001). Opinion polls and journalism: The case of Finland. In. SPLICHAL, S. (ed.), Public opinion and democracy. Vox populi- vox dei? 311–335. Cresskill: Hampton Press.
Survey Disclosure Checklist. AAPOR [online]. 13. 5. 2009 [cit. 15.11.2018]. Dostupné z: https://www.aapor.org/Standards-Ethics/AAPOR-Code-of-Ethics/Survey-Disclosure-Checklist.aspx
ŠKODOVÁ, M. (ed.). (2008). Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR. ISBN 978-80-7330-151-4.
ŠKODOVÁ, M. (2006). Veřejnost a politika v mediované demokracii. Poznámky k roli médií ve veřejné sféře. In: České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky. ISBN 80-7330-081-8.
ŠRAIBOVÁ, M. a M. ŤOPEK. Mám jich plné zuby. Hospodářské noviny. 10.7.2017. Strana 10.
ŠVEHLA, L. Volební potenciál ČT je zavádějící, zvýhodňuje pravicové strany. Deník Referendum. [online]. 4.10.2013. [cit. 23.02.2019]. Dostupné z: http://denikreferendum.cz/clanek/16532-volebni-potencial-ct-je-zavadejici-zvyhodnuje-pravicove-strany.
TABERY, P. (2008). První a druhý stupeň nastolování agendy (agenda-setting), rámcování (framing) a vypíchnutí (priming). In: Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR. ISBN 978-80-7330-151-4.
TAYLOR, H. (2002) The Value of Polls in Promoting Good Government and Democracy. In: Manza, J. et al (eds.). Navigating Public Opinion: Polls, Policy, and the Future of American Democracy. New York, NY: Oxford University Press.
Teorie racionální volby. (2013). Institut politického marketingu [online]. [cit. 15.01.2019]. Dostupné z: http://politickymarketing.com/glossary/teorie-racionalni-volby
TRYGGVASON, P. O. a J. STRÖMBÄCK. (2018) Fact or Fiction?. Journalism Studies, 19(14), 2148–2167.
VINOPAL, J. (2003). Zdroje zkreslení výzkumů veřejného mínění. Naše společnost. 18-22. [cit. 31. 1. 2019] Dostupné z:
https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a570/f28/100016s_Zdroje%20zkresleni%20vyzkumu.pdf.
Volební preference. (2013). Institut politického marketingu [online]. [cit. 15.01.2019]. Dostupné z: http://politickymarketing.com/glossary/volebni-preference.
Volební výzkumy a volební modely: Jaké byly volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2017 a prezidentské volby 2018? SIMAR [online]. [cit. 04.11.2018]. Dostupné z: http://simar.cz/zpravy-simar/volebni-vyzkumy-a-volebni-modely-jake-byly-volby-do-poslanecke-snemovny-parlamentu-ceske-republiky-2017-a-prezidentske-volby-2018.html.
WEIMANN, G. (1990). The Obsession to Forecast: Pre-Election Polls in the Israeli Press. The Public Opinion Quarterly, 54(3), 396–408.
WHEELER, M. (1976). Lies, Damn Lies, and Statistics: The Manipulation of Public Opinion in America. Public Opinion Quarterly, 40(4), 558–559, https://doi.org/10.1086/268345.
WHITE, D. M. (1950). The “Gate Keeper”: A Case Study in the Selection of News. Journalism Bulletin, 27(4), 383–390. https://doi.org/10.1177/107769905002700403.
What is the TI? (2017). AAPOR [online]. [cit. 15.11.2018]. Dostupné z: https://www.aapor.org/Standards-Ethics/Transparency-Initiative/FAQs.aspx.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce Interpretace předvolebních výzkumů v českých tištěných denících se zabývá způsobem, jakým média ve svém zpravodajství prezentují výsledky předvolebních výzkumů. Práce vychází z teorií účinků médií, jejichž studium ukazuje možný vliv médií na veřejné mínění, či dokonce na volební rozhodování. Z tohoto důvodu je možné od médií vyžadovat dodržování určitých standardů při zveřejňování výsledků předvolebních výzkumů, nicméně žádný předpis, který by ustanovoval, jak k tomuto typu obsahu přistupovat, v České republice neexistuje. I tato skutečnost vede k dlouhodobému sporu mezi zdroji dat (výzkumnými agenturami) a těmi, kdo je prezentují veřejnosti (médii), v jehož centru stojí odlišná měřítka kvality obou stran. Mezi často médiím vytýkané chyby patří nesprávná interpretace dat a nedostatečné vysvětlení pozadí výzkumu. Tato práce zkoumá kvantitativní obsahovou analýzou 154 článků z českých tištěných deníků napříč třemi předvolebními obdobími (2010, 2013, 2017) s cílem zjistit, jakou formou v nich jsou prezentovány výsledky předvolebních výzkumů a jestli jsou doplněny o všechny potřebné údaje. Analýza výsledků se dívá na data jako celek i sleduje trend napříč jednotlivými lety. Ve svém závěru zhodnocuje prezentaci výsledků předvolebních výzkumů v českých médiích jako nedostatečnou, z čehož vyplývá doporučení k alespoň částečnému přesunu odpovědnosti za prezentovaná data směrem k médiím.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis Interpretation of Pre-election Polls in The Czech Printed Dailies studyies the ways in which media portrays data from election polls as part of thier news service. The thesis draws from theories of media effects, the research of which indicates a possible influence of media content on the formation of public opinion or even voting behaviour. For this reason, it maz be expected that the media present data in line with certain standards. However, in the Czech Republic, there is no code of conduct that would formulate such requirements. This leads to an ongoing struggle between the research agencies who supply such data and the media who present it to the public, where each party judges the content’s quality by different measures. Some of the often criticised errors include misinterpretation of data and an insufficient explanation of the research’s background. This paper uses quantitative content analysis to examine 154 articles from Czech printed journals across the three pre-election periods (2010, 2013, 2017) with the aim of determining in which form the results of pre-election polls are presented, and if all necessary data are added. The final analysis looks at the data as a whole as well as examining the trendlines during the studied time period. In conclusion, it evaluates the presentation of the results of pre-election polls in the Czech media as insufficient, and recommends giving the media at least partial responsibility for the presented data.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK