Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prezidentské volby 2018 v ČR v českém denním tisku
Název práce v češtině: Prezidentské volby 2018 v ČR v českém denním tisku
Název v anglickém jazyce: Presidetial election 2018 in Czech news
Klíčová slova: Rámcování, volby, nestrannost, objektivita, média a politika, komparace výzkumů
Klíčová slova anglicky: Framing, elections, objectivity, media and politics, comparison of research
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 15.06.2018
Datum zadání: 15.06.2018
Datum a čas obhajoby: 26.06.2019 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2019
Oponenti: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ENTMAN, Robert M. Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication. 1993. vol. 43, no 4, p. 51– 58.
Tento článek si klade za cíl specifikovat definici rámcování. Cílem je identifikovat společné
rysy různých způsobů užití rámcování a navrhnout jejich přesnější a všeobecnější pochopení. Zároveň se autor snaží zodpovědět otázku, jak se rámcování stává součástí textu, jak se zdůrazňují konkrétní témata v textu a jak rámcování ovlivňuje lidské myšlení.
DE VREESE, Claes H. News framing: Theory and typology. Information Design Journal & Document Design. 2005, vol. 13, no. 1, p. 51–62.
Tento text se zabývá specifikováním konceptu rámcování. Rámcování je v textu definováno jako proces, který zahrnuje mediální produkci, obsah a perspektivu užití médií. Autor dále popisuje typologii rámců, které dělí na obecné a specifické a uvádí, jaké aspekty takové rámce tvoří.
BENOIT, William L. News Coverage of Political Campaigns. Communication in Political Campaigns. 2007, p. 287.
Autor se v této studii zabývá výsledky jednotlivých výzkumů na téma politických kampaní a přichází s tvrzením, že skrze média se lidé spíše dozvídají, o tom, jak si konkrétní kandidát ve volbách vede, než o vlastnostech kandidátů a jejich politických názorech.
SEMETKO, Holli A. and Patti M. VALKENBURG. Framing European Politics: A content analysis of Press and Television News. Journal of Communication, 2000. Vol. 50 , no. 2, p. 93-109. V tomto článku autorky identifikují 5 obecných rámců - konfliktu, zdůrazňování jedince, odpovědnosti, morálky a ekonomických důsledky. Jednotlivé rámce byly definovány na případu meetingu evropských leaderů v Amsterdamu v roce 1997.
KEJLOVÁ, Tamara. Analýza zpravodajství českých periodik během prezidentských voleb 2013 v ČR. Praha 2014. s. 113. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta Scoiálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Vlastimil Nečas.
Diplomová práce se zabývá kvantitativní analýzou rámcování prezidentských voleb v ČR v roce 2013 čekými deníky. V práci je dále rozebírána objektivita médií v předvolebním období prezidentských voleb 2013.

Předběžná náplň práce
Média a politika, stejně tak jako média a volby jsou úzce propojenými fenomény, a proto se tato diplomová práce zabývá prezidentskými volbami roce 2018 v ČR v českém denním tisku. Pomocí kvantitativní obsahové analýzy je jednak zkoumáno rámcování prezidentských voleb v Hospodářských novinách, Lidových novinách a Mladé Frontě DNES. V této části je v této práci primárně vycházeno z teorie rámcováni podle Entmana (1993). U přípěvků v těchto denících je také zkoumána nestrannost, konkrétně jejich neutralita, na základě výzkumu favorizace a defavorizace kandidátů a vyváženost na základě prostoru, který kandidáti v příspěvcích dostali. V práci je taktéž analyzován tzv. mocenský bonus a konkrétně tedy to, zda v případě Miloše Zemana při informování o prezidentských volbách 2018 byl tento jev přítomný. V případě zkoumání nestrannosti je hlavním teoretickým východiskem Westerstahlova (1983) definice objektivity. Práce taktéž komparuje výsledky výše zmíněných analýz s rámcováním a nestrannosti mediálních příspěvků o prezidentských volbách v roce 2013 autorky Tamary Kejlové (2014) a analyzuje trendy, které se v českém prostředí v případě přímé prezidentské volby objevují.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Media and politics as well as media and elections are very closely related with each other, that is why is the topic of this thesis presidential election in 2018 in the Czech Republic in the Czech newspaper. Quantitative content analysis was used to analyse framing of the presidential election in Hospodářské noviny, Lidové noviny and Mladá Fronta DNES. The main theoretical frame used is Entman´s (1993) definition of framing. It is also analysed how balanced and neutral the news, including the analysis of incumbency bonus. Research of the neutrality and balance of the news is based on the Westerstahl´s definition of objectivity. The thesis also compares results of the framing and unbias analysis with the framing and unbias analysis of the presidential election in 2013 by the author Tamara Kejlová (2014). The main goal of the comparison is to show the trends that are present in the media content related to presidential election in the Czech Republic.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK