Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Osobnost vychovatele ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a syndrom vyhoření
Název práce v češtině: Osobnost vychovatele ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a syndrom vyhoření
Název v anglickém jazyce: Personality of educator in a school facility for institutional or protective education and burn-out
Klíčová slova: Syndrom vyhoření, prevence, intervence, ústavní výchova, ochranná výchova, dětský domov se školou, vychovatel
Klíčová slova anglicky: Burn-out, prevention, intervention, institutional education, protective education, children's home with school, educator
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.06.2018
Datum zadání: 14.06.2018
Datum a čas obhajoby: 27.05.2019 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R209, 209, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:18.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 27.05.2019
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Nakladatelství Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-331-3
JÁNSKÝ, P. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
JEKLOVÁ, M., REITMAYEROVÁ, E. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1.
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
MAROON, I. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9.
MILLER, L. Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2904-6.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6
PRIEß, M. Jak zvládnout syndrom vyhoření. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
STOCK, CH. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5.
ŠVANCAR, R. Institucionální náhradní výchova. Učitelské noviny. Praha: Gnosis spol., 2011, č. 23. ISSN 0139-5718.
ŠVINGALOVÁ, D. Stres a “vyhoření“ u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8.
Předběžná náplň práce
Práce je tematicky zaměřena na osobnost vychovatele ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy – konkrétně v dětském domově se školou a na syndrom vyhoření u vychovatele, jakožto u pomáhající profese. V teoretické části je definován syndrom vyhoření, jsou uvedeny jeho příčiny, jednotlivé fáze a možnosti prevence a intervence. Dále je charakterizováno zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy obecně z hlediska legislativy a odborné literatury, poté je konkrétně charakterizován vybraný dětský domov se školou, ve kterém probíhalo výzkumné šetření. Přičemž profese vychovatele, jeho osobnost a pracovní náplň je popsána v rámci tohoto typu zařízení. Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumnému šetření, prováděnému ve vybraném dětském domově se školou. Cílem výzkumného šetření je prostřednictvím strukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření zjistit, zda se u vychovatelů vyskytuje syndrom vyhoření, zda vedení zařízení zajišťuje prevenci proti syndromu vyhoření, jaké jsou důležité osobnostní předpoklady vychovatele a jak je možné se vyrovnávat se stresem. Výstupem práce je vytvoření doporučení pro vedení DDŠ ohledně prevence a intervence syndromu vyhoření a doporučení pro budoucí či současné vychovatele ohledně osobnostních předpokladů a vyrovnávání se se stresem plynoucím z této profese.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The work is thematically focused on the personality of the educator in the school facility for institutional or protective education – specifically in the children's home with school and on burn-out besides the educator, as the helping profession, which is high-risk in this way. Burn-out is defined in the theoretical part, its causes, individual phases and possibilities of prevention and intervention are mentioned. Furthermore, the facility for the performance of institutional or protective education in general is characterized from the point of view of legislation and professional literature, then the selected children's home with school, in which the research was conducted, is specifically characterized. While the profession of educator, his personality and his job are described in context of this type of facility. The practical part is devoted to the qualitative research conducted in the selected children's home with school. The aim of the research is through structured interviews and questionnaire survey to find out whether there is a burn-out besides the educators, whether the management of the facility ensures the prevention of burn-out, what are the important personalities of the educator and how to cope with stress. The outcome of this work is to create recommendation for the management of selected children's home with school regarding the prevention and intervention of burn-out and recommendation for future or current educators regarding personality assumptions and coping with the stress outgoing of this profession.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK