Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj hmatového vnímání u těžce slabozrakých a nevidomých dětí předškolního věku - Tactual Profile
Název práce v češtině: Rozvoj hmatového vnímání u těžce slabozrakých a nevidomých dětí předškolního věku - Tactual Profile
Název v anglickém jazyce: Development of tactual perception for preschool children with severe visual impairment and blind - Tactual Profile
Klíčová slova: Hmatové vnímání, test Tactual Profile, diagnostika, zrakové postižení, předškolní věk
Klíčová slova anglicky: Tactile development, Tactual Profile test, diagnostics, visual impairment, pre-school age
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.06.2018
Datum zadání: 14.06.2018
Datum a čas obhajoby: 04.06.2019 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 04.06.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce se zabývá rozvojem hmatového vnímání u dětí s těžkým zrakovým postižením a dětí nevidomých ve věku tři až šest let. Hmatové vnímání je posuzováno prostřednictvím testu Tactual Profile. Úvod práce se stručně věnuje problematice zrakového vnímání, specifikům vývoje dítěte se zrakovým postižením v předškolním věku, hmatovému vnímání a dalším kompenzačním smyslům a v dále také významu hry v předškolním období. Druhá část práce je věnována samotnému testu Tactual Profile a jeho popsání. Následující část práce se věnuje samotnému výzkumnému šetření, jehož výzkumnou metodou byl již zmíněný zahraniční nestandardizovaný test Tactual Profile. Test nebo spíše pozorovací nástroj slouží k diagnostice stupně rozvoje hmatového vnímání u dětí s těžkým zrakovým postižením a dětí nevidomých. Jeho prostřednictvím lze zjistit stav hmatového vnímání u konkrétního dítěte a stanovit oblasti, ve kterých mají děti obtíže nebo naopak, ve kterých vynikají. Cílem výzkumného šetření je zjistit využitelnost testu u cílové skupiny a jeho další využití ve speciálně pedagogické praxi. Dále je práce věnována zjištěním, zda na základě výsledků lze stanovit plán pro podporu rozvoje hmatového vnímání. Závěrem jsou uvedeny výsledky výzkumného šetření formou zpráv z vyšetření testem Tactual Profile jejichž součástí je vždy závěr s doporučením a dalšími návrhy pro speciálně pedagogickou podporu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis addresses the topic of tactile perception examined in the cases of children with severe visual impairment as well as in the cases of blind children aged from three to six years. Tactile perception is assessed by the Tactual Profile test. The introduction of this thesis briefly summarizes the issue of visual perception, specifics of development of a pre-school child with a visual impairment, tactile perception and other compensating senses, and the importance of play in the pre-school period. The second part of this thesis is focused on the Tactual Profile test and its description. The following part is dedicated to research based on applying the aforementioned method of the non-standardized Tactual Profile test. The test, or more precisely the testing tool, is used for diagnosing the level of tactile development among children with severe visual impairment and among blind children. The test results provide the possibility to assess the status of tactile perception of the specific child and determine areas which are challenging for the child as well as areas in which the stated child excels. The goal of this research was to ascertain the applicability of the test regarding the target group and examine its potential utilization in the special education practice. The research also tried to answer the question of whether the test results could be used to establish a plan for support of tactile development. The closing part of this thesis informs the reader about the results of the research in the form of reports from the Tactual Profile test examinations. An integral component of the test reports is always a conclusion with a recommended course of further action and suggestions for additional support by special education.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK