Dynamická diagnostika u dětí s ADHD
Název práce v češtině: | Dynamická diagnostika u dětí s ADHD |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Dynamic assessement of childern with ADHD |
Klíčová slova: | ADHD|dynamická diagnostika|intervence|The Seria-Think Instrument|Tzuriel|fáze zprostředkování|kognitivní modifikovatelnost|zkušenost zprostředkovaného učení |
Klíčová slova anglicky: | ADHD|dynamic assessment|intervention|The Seria-Think Instrument|Tzuriel|mediation phase|cognitive modifiability|mediated learning experience |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.06.2018 |
Datum zadání: | 05.06.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zaměřovat na možnost využití dynamického vyšetření u dětí s ADHD. V teoretické části práce budou popsány základní principy dynamického vyšetření, jeho výhody a nevýhody, budou zmíněny rozdíly mezi statickým a dynamickým vyšetřením. Dále budou uvedeny možnosti využití dynamického vyšetření v oblasti pedagogické a školní psychologie. Speciální důraz bude kladen na dynamické vyšetření podle Tzuriela, jehož nástroje budou využity při sběru výzkumných dat. Další oblast teoretické části práce se bude zabývat specifickými poruchami chování. Cílem výzkumné části bude sledovat účinek intervence v procesu dynamické diagnostiky na zlepšení kognitivních dovedností u dětí mladšího školního věku s ADHD. Diagnostika i intervence budou přitom zaměřeny na systematické vyhledávání informací a na dodržování sekvencí práce. Jako diagnostický nástroj k zjišťování efektu intervence bude zvolen dynamický test z baterie Dynamická diagnostika malých dětí vytvořené Tzurielem. Výzkum může přispět k potvrzení vhodnosti využívání dynamického vyšetření ke zjištění učebního potenciálu u skupiny znevýhodněných dětí. Může ukázat, jak zacílená intervence vede ke zlepšení výsledků i u jedinců, u kterých je možné předpokládat, že budou při diagnostickém vyšetření skórovat nízko, resp. tradiční vyšetření neodhalí možnosti rozvoje a procesu učení těchto dětí. |
Seznam odborné literatury |
Drtílková, I., & Šerý, O. (2007). Hyperkinetická porucha/ADHD. Praha: Galén Feuerstein, R., Feuerstein, R. S., Falik, L., & Rand, Y. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Praha: Nakladatelství Karolinum. Haywood, H. C., & Lidz, C. S. (2007). Dymanic Assessment in Practice: Clinical and Educational Applications. Leiden: Cambridge University Press. Michalová, Z. (2010). Sondy do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš Paclt, I. (2007). Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada. Sternberg, R., & Grigorenko, E. (2002). Dynamic Testing. New York: Cambridge University Press Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York: Springer Science. |