Genderové stereotypy v českých pěveckých sborech. Případová studie srovnání mužského a ženského pěveckého sboru
Název práce v češtině: | Genderové stereotypy v českých pěveckých sborech. Případová studie srovnání mužského a ženského pěveckého sboru |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Gender Stereotypes in Czech choirs. Comparison between male and female choir. |
Klíčová slova: | pěvecký sbor, gender, stereotypy, kvalitativní výzkum |
Klíčová slova anglicky: | choirs, gender, stereotypes, qualitative research |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Anna Oravcová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 24.05.2018 |
Datum zadání: | 24.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2018, Jinonice - místn. č. 2018 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2019 |
Oponenti: | Mgr. Romana Marková Volejníčková, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Rešerše literatury – ustavení teoretických východisek
Polostrukturované rozhovory Zúčastněné pozorování Syntéza teoretických východisek se závěry pozorování a rozhovorů Předběžná struktura práce • Úvod - cíle a východiska práce • Teoretická část - historie a definice genderu, představení genderových stereotypů obecně - historie a uvedení ženských i mužských sborů, popis jejich chodu - uvedení již zjištěných genderových pozorování v rámci pěveckých sborů • Metodologie - popis zúčastněného pozorování - polostrukturované rozhovory - zjištění získaná z pozorování a z rozhovorů • Závěr - shrnutí hlavních zjištění - propojení teoretických východisek s empirickým zjištěním |
Seznam odborné literatury |
Basow, S.A. 1986. Gender stereotypes: traditions and alternatives. ISBN 0534064744.
Connell, R. 2002. Gender. ISBN 0745627153. Harbert, Benjamin J. “Only Time: Musical Means to the Personal, the Private, and the Polis at the Louisiana Correctional Institute for Women.” American Music, vol. 31, no. 2, 2013, pp. 203–240. JSTOR, JSTOR, www.jstor.org/stable/10.5406/americanmusic.31.2.0203. Kolářová, K. and Sokolová, V. eds., 2007. Gender and Generation. Litteraria Pragensia. Parker, Elizabeth Cassidy. "A Grounded Theory of Adolescent High School Women’s Choir Singers’ Process of Social Identity Development." Journal of Research in Music Education, vol. 65, no. 4, Jan. 2018, pp. 439-460. EBSCOhost, doi:10.1177/0022429417743478 Půrová, V. 2016. Gender a rovnováha moci. Praha. Renzetti, C.M. and Curran, D.J., 2005. Ženy, muži a společnost. Karolinum. Sweet, B 2010, 'A Case Study: Middle School Boys' Perceptions of Singing and Participation in Choir', UPDATE: Applications Of Research In Music Education, 28, 2, p. 5, Complementary Index, EBSCOhost, viewed 17 May 2018. |
Předběžná náplň práce |
Cílem mé práce bude odhalení genderových stereotypů uvnitř mužského sboru Pueri Gaudentes a ženského sboru Cancioneta Praga. Chci rozpoznat genderové stereotypy nejen uvnitř těchto konkrétních sborů, ale také na scéně pěveckých sborů a v dění okolo nich. Chtěla bych tyto dva sbory porovnat z genderového hlediska, co všechno v chodu sboru gender ovlivňuje a jak ho ovlivňuje. Výsledků chci dosáhnout pomocí zúčastněného pozorování ve zkouškách sborů a pomocí polostrukturovaných rozhovorů se členy obou sborů, s oběma sbormistry a případně s dalšími lidmi, kteří se podílí na chodu sborů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this thesis is to explore gender stereotypes within two choirs: male choir Pueri Gaudentes and female choir Cancioneta Praga. I will focus on gender stereotypes within these two choirs as well as those related to the particular scene of choir singing and related events. What aspects of membership in a choir and its daily operation does gender influenfce? How does it mainfest? I will approach this research using qualitative methods including semistructured interviews with the members of these two choris, the choirmasters and other people involved in the daily running of a choir and participan observation during rehearsals. |