Psychologické aspekty svědecké výpovědi dítěte ve věku 3 až 6 let
Název práce v češtině: | Psychologické aspekty svědecké výpovědi dítěte ve věku 3 až 6 let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychological aspects of child testimony in the age of 3 to 6 years |
Klíčová slova: | předškolní svědek|výslech dětí|výslechové metody|časové pomůcky|NICHD protokol |
Klíčová slova anglicky: | preschool witness|child interview|interview methods|time-telling aids|NICHD protocol |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.05.2018 |
Datum zadání: | 24.05.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Hana Trojanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce má za cíl zmapovat významné faktory ovlivňující svědeckou výpověď dítěte ve věku od 3 do 6 let. Zabývá se zejména kognitivními a sociálně-emočními charakteristikami dítěte s přihlédnutím k typu trestného činu, jehož je dítě svědkem a způsob vedení výslechu. V literárně přehledové části se bude práce zabývat tématy jako paměť, jazyk, vnímání a chápání času, sugestibilita, sociální vztahy a případně některými specifiky různých typů trestných činů a způsobům vedení výslechu. Předmětem námětu výzkumu bude, zda a jak se projevuje schopnost dětí ve věku od 3 do 6 let správně svědčit vůči činu, jehož je dítě svědkem. Výzkum bude navržen jako experiment, s účastí dítěte v kontrolovaném prostředí, kde proběhne sehraná scéna s krádeží. Po určitém čase bude dítě požádáno svědčit. Výsledky mohou přispět kriminalistické praxi a přinést cenné poznatky k problematice výpovědi dětí |
Seznam odborné literatury |
Gillernová, I., & Boukalová, H. (2006). Vybrané kapitoly z kriminalistické psychologie. Praha: Karolinum. Holliday, R. E., & Marche, T. A. (2013). Child forensic psycholog: Victim and eyewitness memory. New York: Palgrave Macmillan. Lamb, M. E. (2011). Children's testimony: a handbook of psychological research and forensic practice (2nd ed). Chichester: John Wiley. Netík, K., Netíková, D. & Hájek, S. (1997). Psychologie v právu. Praha: C.H.Beck. Pozzulo, J. (2017). The young eyewitness: how well do children and adolescents describe and identify perpetrators?. Washington: American Psychological Association. |