Formativní hodnocení v přírodovědných předmětech na úrovni ISCED 2 a 3
Název práce v češtině: | Formativní hodnocení v přírodovědných předmětech na úrovni ISCED 2 a 3 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Formative Assessment in Science Education in ISCED 2 and 3 |
Klíčová slova: | formativní hodnocení, metody formativního hodnocení, techniky formativní hodnocení, přírodovědné předměty |
Klíčová slova anglicky: | formative assessment, methods of formative assessment, techniques of formative assessment, Science Education |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 23.05.2018 |
Datum zadání: | 23.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2020 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Martin Chvál, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je seznámit se s konceptem formativního hodnocení a navrhnout a ověřit aktivity a materiály na rozvoj formativního hodnocení v přírodovědných předmětech na úrovni ISCED 2 a 3.
Diplomantka na základě studia odborné literatury navrhne aktivity a materiály na rozvoj formativního hodnocení v přírodovědných předmětech na úrovni ISCED 2 a 3, které ověří ve své praxi a v praxi dalšího učitele. Tyto aktivity a materiály bude reflektovat jak z pohledu učitelů, tak z pohledu žáků. Na základě této reflexe a zpětné vazby navrhne úpravy těchto materiálů, doporučí jejich využívání pro praxi a popíše, jak zavádění techto materiálů na rozvoj formativního hodnocení reflektují žáci. Výzkumné otázky: Jaké metody formativního hodnocení lze zavádět ve výuce přírodovědných předmětů na úrovni ISCED 2 a 3? Jaké techniky těchto metod se autorce nejvíce osvědčily a proč? Jaké materiály na rozvoj formativního hodnocení lze doporučit ostatním učitelům? Jak zavádění formativního hodnocení reflektují žáci? Jaké přínosy a rizika popisují? Co je třeba dodržet z pohledu učitele, aby zavádění formativního hodnocení ve výuce bylo efektivní? |
Seznam odborné literatury |
Bell, B., & Cowie, B. (2001). The characteristics of formative assessment in science education. Science Education, 85(5), 536–553.
Black, P., & Wiliam, D. (2010). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 92(1), 81–90. Black, P., Harrison, Ch., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2004). Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 8–21. Chvál, M. (2008). Jak poznáme, že se žáci něco naučili? In K. Starý (Ed.), Pedagogika ve škole (s. 47–67). Praha: Portál. Clarke, S. (2005). Formative assessment in the secondary classroom. London: Hodder Murray. Cowie, B., & Bell, B. (1999). A model of formative assessment in science education. Assessment In Education: Principles, Policy & Practice, 6(1), 101–116. Duschl, R. A., & Gitomer, D. H. (1997). Strategies and challenges to changing the focus of assessment and instruction in science clasrooms. Educational Assessment, 4(1), 37–73. Koç, C. (2011). The views of prospective class teachers about peer assesment in teaching practice. Educational Sciences: Theory & Practice. Kiryakova, G. (2010). Using information technologies to carry out formative assessment. Trakia Journal of Science, 8(3), 11–20. Košťálová, H., & Straková, J. (2008). Hodnocení. Důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV. Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál. Nezvalová, D. (2010). Autentické hodnocení v konstruktivistické třídě. In D. Nezvalová (Ed.), Inovace v přírodovědném vzdělávání (s. 33–54). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Dostupné z http://zvyp.upol.cz/publikace/nezvalova1.pdf Rokos L., Zavodska R., Petr J., Papacek M. Formative assessment methods in biology education: pedagogical study at primary school in the Czech Republic // Вестник ЮУрГУ. Серия: Образование. Педагогические науки. 2016. №4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formative-assessment-methods-in-biology-education-pedagogical-study-at-primary-school-in-the-czech-republic (дата обращения: 23.05.2018). ROKOS L., ZÁVODSKÁ R., 2015: Formative Assessment and Other Assessment Methods in Biology Education and Pre-service Biology Teacher Training in the Czech Republic. International Journal of Assessment and Evaluation, 23(2), s. 17 - 27 КиберЛенинка: https://cyberleninka.ru/article/n/formative-assessment-methods-in-biology-education-pedagogical-study-at-primary-school-in-the-czech-republic Ruiz-Primo, M. A., & Furtak, E. M. (2006). Informal formative assessment and scientific inquiry: Exploring teachers’ practices and student learning. Educational Assessment, 11(3–4), 205–235. STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6. Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, 2016. ISBN 978-80-906082-7-6. |