Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Čistota a nebezpečí: pohled na dodržování rituální čistoty v současné romské domácnosti
Název práce v češtině: Čistota a nebezpečí: pohled na dodržování rituální čistoty v současné romské domácnosti
Název v anglickém jazyce: Purity and Danger: A View to Maintanance of the Ritual Purity in the Contemporary Roma Household
Klíčová slova: Sociální antropologie, Romové, Česká republika, rituální čistota
Klíčová slova anglicky: Social Anthropology, Roma, Czech Republic, ritual purity
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.05.2018
Datum zadání: 24.05.2018
Datum a čas obhajoby: 22.06.2020 09:00
Místo konání obhajoby: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2019, Jinonice - místn. č. 2019
Datum odevzdání elektronické podoby:20.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2020
Oponenti: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Na základě studia literatury a terénního výzkumu autorka odpoví na otázku, do jaké míry, za jakých podmínek a v jakém rozsahu se v jím vymezeném terénu dodržují zásady rituální čistory u tzv. Slovenských Romů.

V teoretické části se autorka nejprve zaměří na kontextualizaci konkrétní romské skupiny, kterou bude zkoumat. V diplomové práci uvede alespoň základní informace o Romech v České republice a dále se bude zabývat tématem čistoty a nečistoty s propojením na romskou komunitu. Bude se ptát, jaké jsou zvyky konkrétní komunity, kterou bude studovat, a jak se specificky romské etické a hygienické zásady projevují v jejich běžném životě. Empirická část bude tvořena etnografickým výzkumem v lokalitě středně velkého města v Čechách. Zde se zaměří na chod domácnosti a bude pozorovat reálné projevy konceptu čistoty, jak se projevují v běžném životě romské domácnosti.
Bude pracovat etnografickými metodami, zejména využije pozorování v jehož rámci se zapojí do konverzací o tématu. Využije též různé typy interview.

V závěru práce odpoví na otázku, jakou roli hraje koncept čistoty v životě konkrétní studované romské komunity, jak je interpretován různými členy rodiny, jak je rámován genderově, generačně, jaké jsou tendence k jeho změnám a diferencovaným výkladům a jaké jeho segmenty jeví tendenci k setrvalému stavu.
Seznam odborné literatury
BUDILOVÁ, Lenka; JAKOUBEK, Marek (eds.). Cikánské skupiny a jejich sociální organizace. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2009, s. 121-153.

COHN, Werner. Cikáni. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2009.

DAVIDOVÁ. Eva. Cesty Romů : Romano Drom 1945-1990. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1995.

DAVIDOVÁ Eva, UHEREK Zdeněk 2014. Romové v československé a české společnosti v letech 1945–2012: národnostní struktura, specifika romské rodiny a migrací. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky. ISBN 978-80-86729-98-5.

DOUGLAS, Mary. Purity and Danger : An Analysis of the Concepts of Pollution and Taboo. London : Ark Paperbacks, 1984.

FRASER, Angus. Cikáni. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1998.

GAY Y BLASCO, Paloma: Gypsies in Madrid. Oxford, New York 1999.

JAKOUBEK, M., Hirt, T.: Romové: Kulturologické
etudy. Plzeň. 2004 ISBN 80–86473-83X

HORVÁTHOVÁ, Emília: Cigáni na Slovensku. Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied,
Bratislava 1964.

HORVÁTHOVÁ, Jana: Historické osudy Romů od jejich odchodu z Indie do 19. století. In.:
Kol. autorů: Romové – O Roma. Tradice a současnost. SVAN, Moravské zemské muzeum,
Brno 1999, s. 15-24.

HÜBSCHMANNOVÁ, Milena: What can sociology suggest about the origin of Roms. In:
Archiv orientální 40, 1972, s. 51-64.

HÜBSCHMANNOVÁ, Milena: Šaj pes dovakeras. Můžeme se domluvit. Olomouc 1998.

HÜBSCHMANNOVÁ, Milena: Několik poznámek k hodnotám Romů. In: Romové v České
republice, Socioklub, Praha 1999, s. 16-66.

HÜBSCHMANNOVÁ, Milena: Od etnické kasty ke strukturovanému etnickému společenství. In: Romové v České republice. Socioklub, 1999, s.115-136.

HÜBSCHMANNOVÁ, Milena: Stefan Vali a „malabárská řeč“ tří indických mladíku. In:
Romano džaniben jevend 2003,s.93-106.

LACKOVÁ, Elena: Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Triáda, Praha 1997.

LÁZNIČKOVÁ: Tradiční rodinné vztahy, obřady a obyčeje. In: Romové – O Roma. Tradice a současnost. SVAN, Moravské zemské muzeum, Brno 1999.
MARUŠIAKOVÁ, Elena: Cigánská skupina a vývoj cigánského etnika. In: Budilová,
Jakoubek (eds.): Cikánská rodina a příbuzenství. Dryada, Ústí nad Labem 2007, s. 133-140.

MARUŠIAKOVÁ, Jelena: Vzťahy medzi skupinami Cigánov. In: Slovenský národopis 36,
1/1988, s. 58-77.
NEČAS, C.: Romové v České republice včera a dnes.
Olomouc. 1999. ISBN 80–7067-559–4.

REICHOVÁ, Irena: Romové a náboženství. In.: Kol. autorů: Romové – O Roma. Tradice a
současnost. SVAN, Moravské zemské muzeum, Brno 1999, s. 64-68.

STEWART, M.: Čas Cikánů. Praha. 2005. ISBN 80–7364-
017–1

SUTHERLAND, Anne: Gypsies. The Hidden Americans. Tavistock Publications Limited,
London 1975.
Předběžná náplň práce
Struktura práce
Teoretická část:
1. Úvod, představení tématu, cíle práce, základní teoretická východiska
2. Romové a jejich historie v kontextu střední Evropy a zejména České republiky
3. Romové v českém městském prostředí, přehled literatury, shrnutí výsledků dosavadních šetření
4. Analýza romských zvyků v návaznosti na rituální čistotu
5. Rituální čistota
6. Další teorie a autoři zabývající se rituální čistotou v souvislosti s romskou komunitou

Empirická část:
7. Metodologie empirického sběru dat, etnografické metody
8. Vymezení jedné konkrétní skupiny Romů a její představení
9. Výzkum současného stavu dodržování rituální čistoty u Romů, formování tradic v čase a uvědomování si těchto tradic. V této části budu diskutovat, jak je závazné toto dodržování těchto tradic v porovnání se minulými generacemi, jakou roli v tomto případě hraje praktická stránka věci či nemožnost dodržování některých konkrétních pravidel. Dále se budu zajímat o způsob přenosu těchto tradic mezi generacemi. Většina pravidel rituální čistoty je spojená s chodem domácnosti, tudíž nejdůležitější v tomto ohledu jsou ženy-hospodyně, které se o domácnost starají. Zajímalo by mě, zda určité praktiky dělají, protože se to přenáší mezi generacemi či znají vysvětlení důvodu, proč je dané věci třeba dělat tím konkrétním způsobem. Tedy zda na tyto tradice pohlížejí opravdu jako na tradice či jako na způsob, jak vhodně vést domácnost.

Předběžné otázky, na které bych svým výzkumem ráda odpověděla, jsou následující:
1. Jak se dodržuje v praxi rituální čistota v domácnostech vybraného města?
2. Do jaké míry je dodržování pravidel čistoty u Romů vědomé a používá se v běžné praxi?
3. Jak konkrétně dodržování pravidel utužuje soudržnost mezi širší komunitou?
4. Jaké jsou generační rozměry udržování rituální čistoty u Romů?
5. Jaké jsou v praxi sankce za nedodržování rituální čistoty?
6. Projevuje se skrze dodržování pravidel pýcha na své kořeny u Romů?
7. Vnímají dodržování určitých pravidel jako segregaci od majority?
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Structure of thesis

The theoretical section:
1. Introduction, presentation of the topic, objectives of the work, basic theoretical background
2. Roma and their history in the context of Central Europe and especially the Czech Republic
3. Roma in the Czech urban environment, review of the literature, the summary of results of previous investigations
4. Analysis of Romani customs in relation to ritual purity
5. Ritual purity
6. Other theories and authors dealing with ritual purity in relation to the Roma community

The empirical section:
7. The methodology of empirical data collection; an introduction to ethnographic methods
8. The framing of one particular group of Roma and its presentation
9. Research on the current state of observance of the ritual purity of the Roma, the formation of traditions in time and the awareness of these traditions. In this section, I will discuss how binding this these traditions are for particular generations, and what is their role. I will also discuss the practical aspect of the case or the impossibility of adhering to certain specific rules. I will also be interested in the way of transferring these traditions between generations.

The preliminary questions:
1. How are the specific Roma rules of cleanliness maintained in the selected city observed in practice?
2. To what extent are the rules of purity in the selected Roma community conscious?
3. How specifically does compliance with the rules strengthen cohesion between the wider community?
4. What are the generational dimensions of keeping the ritual purity of the Roma?
5. What are sanctions in practice for the violence of ritual purity?
6. Are the observed families pride for their rules?
7. Have some of these rules still segregation effects?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK