Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Situovanost ženských DJek v české elektronické hudbě
Název práce v češtině: Situovanost ženských DJek v české elektronické hudbě
Název v anglickém jazyce: The Position of Female DJs in Czech Electronic Music
Klíčová slova: elektornická hudba, gender, stereotypy, DJing, kvlaitativní výzkum
Klíčová slova anglicky: electronic music, gender, stereotypes, DJing, qualitative research
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Anna Oravcová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 15.05.2018
Datum zadání: 15.05.2018
Datum a čas obhajoby: 12.06.2019 09:00
Místo konání obhajoby: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2018, Jinonice - místn. č. 2018
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2019
Oponenti: Mgr. Eva Soares Moura, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Předpokládané metody zpracování
Teoretická část
stanovení teoretických východisek na základě relevantní literatury
Empirická část
polostrukturované rozhovory s českými DJkami
častněná etnografická pozorování hudebních vystoupení českých DJek
Porovnání teoretických východisek se závěry polostrukturovaných rozhovorů a etnografických pozorování

Předběžná struktura práce
Úvod
cíle práce
metody práce
východiska práce
Teoretická část
představení sociologické subkulturní teorie s důrazem na postavení žen
genderové nerovnosti a stereotypy na poli elektronické hudby
genderová situace na poli světové elektronické hudby
genderová situace na poli české elektronické hudby
Empirická část
shrnutí provedených etnografických pozorování
shrnutí provedených polostrukturovaných rozhovorů
komparace zjištění získaných z provedených rozhovorů a pozorování
Závěr
shrnutí teoretických východisek a východisek z empirické části práce
propojení teoretických východisek s empirickými zjištěními
Seznam odborné literatury
BLOUSTIEN, Geraldine. "God is a DJ": Girls, Music, Performance and Negotiating Space. Girlhood and the Politics of Place. Berghahn Books, 2016. ISBN 978-1-78533-374-3.
BREWSTER, Bill, BROUGHTON, Frank. 1999. Last Night a DJ Saved My Life: The History of the Disc Jockey. New York: Grove Press.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7.
FARRUGIA, Rebekah. 2012. Beyond the Dance Floor: Female DJs, Technology, and Dance Music Cultures. Chicago: Intellect.
GADIR, Tami. Forty-Seven DJs, Four Women: Meritocracy, Talent and Postfeminist Politics. Dancecult: Journal of Electronic Dance Music Culture [online]. 2017, 9(1), 50–72 [cit. 2018-05-14]. ISSN 1947-5403. Dostupné z: https://dj.dancecult.net/index.php/dancecult/article/view/940/865
GELDER, Ken. The subcultures reader: music, media subcultural capital. 2nd ed. New York: Routledge, 2005. ISBN 04-153-4415-8.
HAENFLER, Ross. Subcultures: the basics. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-041-5530-316.
HEBDIGE, Dick. Subkultura a styl. V Praze: Dauphin, 2012. ISBN 978-80-7207-835-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.
KOLÁŘOVÁ, Marta (ed.). Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. Sociologické aktuality. ISBN 978-807-4190-605.
McROBBIE, Angela, GARBER, Jenny, [1975] 2006: Girls and Subcultures. Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-War Britain (2nd ed). London and New York: Routledge, 177-188.
MUGGLETON, David, RUPERT, Weinzierl (ed.). The post-subcultures reader. New York: Berg, 2003. ISBN 18-597-3663-7.
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7.
THORNTON, Sarah. Club cultures: music, media subcultural capital. Repr. Cambridge: Polity Press, 1995. ISBN 978-074-5614-434.
WILLIAMS, J. Patrick. Subcultural theory: traditions and concepts. Malden, MA: Polity Press, 2011. ISBN 978-074-5643-878.
Předběžná náplň práce
Cílem této práce je přinést zjištění, v jaké pozici se v rámci české hudební scény nacházejí ženy tvořící elektronickou hudbu, tedy ženské DJky. S tímto tématem se v subkulturní teorii obecně pojí mnoho genderových stereotypů a nerovností, nicméně v českém kontextu toto téma zůstává víceméně nedotčené. Proto mě tedy bude zajímat, zda se podobné stereotypy a nerovnosti vyskytují také v rámci české elektronické hudební scény či nikoli. Empirická část práce bude postavena na kvalitativních metodách výzkumu: polostrukturované rozhovory s českými DJkami a zúčastněné pozorování na událostech, kde tyto DJky vystupují.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis focuses on the position of women producing electronic music (female DJs) within the Czech music scene. The subcultural theories already pointed out that there are gender stereotypes and inequalities when it comes to women and music production, however the issue is not discussed in the context of the Czech Republic. This thesis aims to explore the forms of inequalities and gender stereotypes within the Czech electronic music scene. The data will be collected via qualitative research based on semi-structured interviews with Czech female DJs and participant observation at events that feature these artists.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK