Situovanost ženských DJek v české elektronické hudbě
Název práce v češtině: | Situovanost ženských DJek v české elektronické hudbě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Position of Female DJs in Czech Electronic Music |
Klíčová slova: | elektornická hudba, gender, stereotypy, DJing, kvlaitativní výzkum |
Klíčová slova anglicky: | electronic music, gender, stereotypes, DJing, qualitative research |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Anna Oravcová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 15.05.2018 |
Datum zadání: | 15.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2018, Jinonice - místn. č. 2018 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2019 |
Oponenti: | Mgr. Eva Soares Moura, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Předpokládané metody zpracování
Teoretická část stanovení teoretických východisek na základě relevantní literatury Empirická část polostrukturované rozhovory s českými DJkami častněná etnografická pozorování hudebních vystoupení českých DJek Porovnání teoretických východisek se závěry polostrukturovaných rozhovorů a etnografických pozorování Předběžná struktura práce Úvod cíle práce metody práce východiska práce Teoretická část představení sociologické subkulturní teorie s důrazem na postavení žen genderové nerovnosti a stereotypy na poli elektronické hudby genderová situace na poli světové elektronické hudby genderová situace na poli české elektronické hudby Empirická část shrnutí provedených etnografických pozorování shrnutí provedených polostrukturovaných rozhovorů komparace zjištění získaných z provedených rozhovorů a pozorování Závěr shrnutí teoretických východisek a východisek z empirické části práce propojení teoretických východisek s empirickými zjištěními |
Seznam odborné literatury |
BLOUSTIEN, Geraldine. "God is a DJ": Girls, Music, Performance and Negotiating Space. Girlhood and the Politics of Place. Berghahn Books, 2016. ISBN 978-1-78533-374-3.
BREWSTER, Bill, BROUGHTON, Frank. 1999. Last Night a DJ Saved My Life: The History of the Disc Jockey. New York: Grove Press. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7. FARRUGIA, Rebekah. 2012. Beyond the Dance Floor: Female DJs, Technology, and Dance Music Cultures. Chicago: Intellect. GADIR, Tami. Forty-Seven DJs, Four Women: Meritocracy, Talent and Postfeminist Politics. Dancecult: Journal of Electronic Dance Music Culture [online]. 2017, 9(1), 50–72 [cit. 2018-05-14]. ISSN 1947-5403. Dostupné z: https://dj.dancecult.net/index.php/dancecult/article/view/940/865 GELDER, Ken. The subcultures reader: music, media subcultural capital. 2nd ed. New York: Routledge, 2005. ISBN 04-153-4415-8. HAENFLER, Ross. Subcultures: the basics. Abingdon, Oxon: Routledge, 2014. ISBN 978-041-5530-316. HEBDIGE, Dick. Subkultura a styl. V Praze: Dauphin, 2012. ISBN 978-80-7207-835-6. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2. KOLÁŘOVÁ, Marta (ed.). Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. Sociologické aktuality. ISBN 978-807-4190-605. McROBBIE, Angela, GARBER, Jenny, [1975] 2006: Girls and Subcultures. Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-War Britain (2nd ed). London and New York: Routledge, 177-188. MUGGLETON, David, RUPERT, Weinzierl (ed.). The post-subcultures reader. New York: Berg, 2003. ISBN 18-597-3663-7. SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7. THORNTON, Sarah. Club cultures: music, media subcultural capital. Repr. Cambridge: Polity Press, 1995. ISBN 978-074-5614-434. WILLIAMS, J. Patrick. Subcultural theory: traditions and concepts. Malden, MA: Polity Press, 2011. ISBN 978-074-5643-878. |
Předběžná náplň práce |
Cílem této práce je přinést zjištění, v jaké pozici se v rámci české hudební scény nacházejí ženy tvořící elektronickou hudbu, tedy ženské DJky. S tímto tématem se v subkulturní teorii obecně pojí mnoho genderových stereotypů a nerovností, nicméně v českém kontextu toto téma zůstává víceméně nedotčené. Proto mě tedy bude zajímat, zda se podobné stereotypy a nerovnosti vyskytují také v rámci české elektronické hudební scény či nikoli. Empirická část práce bude postavena na kvalitativních metodách výzkumu: polostrukturované rozhovory s českými DJkami a zúčastněné pozorování na událostech, kde tyto DJky vystupují. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis focuses on the position of women producing electronic music (female DJs) within the Czech music scene. The subcultural theories already pointed out that there are gender stereotypes and inequalities when it comes to women and music production, however the issue is not discussed in the context of the Czech Republic. This thesis aims to explore the forms of inequalities and gender stereotypes within the Czech electronic music scene. The data will be collected via qualitative research based on semi-structured interviews with Czech female DJs and participant observation at events that feature these artists. |