Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
English constructions with the causative and experiential verb „have“ complemented by a past participle
Název práce v češtině: Anglické konstrukce s kauzativním a experienciálním slovesem „have“ doplněné minulým participiem
Název v anglickém jazyce: English constructions with the causative and experiential verb „have“ complemented by a past participle
Klíčová slova: kauzativita|perifrastická konstrukce|kauzativní have|experienciální have|experienciálně-rezultativní have
Klíčová slova anglicky: causation|periphrastic construction|causative have|experiential have|experiential-resultative have
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglistiky a amerikanistiky (21-UAA)
Vedoucí / školitel: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.04.2018
Datum zadání: 25.04.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.08.2019
Datum a čas obhajoby: 10.09.2019 08:40
Datum odevzdání elektronické podoby:07.08.2019
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. doc. PhDr. Libuše Dušková, DrSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zkoumat anglickou konstrukci se slovesem „have” doplněným předmětem a minulým participiem s cílem popsat její syntaktickou a sémantickou strukturu.
V teoretické části budou rozlišeny dva základní významy „have“, tj. jeho kauzativní (She had the watch repaired immediately.) a experienciální/stavový význam (My friend had a valuable watch stolen.). Tyto dva druhy „have“ se vyznačují odlišnou sémantickou rolí podmětu. Zatímco u kauzativního „have“ je podmět iniciátorem děje vyjádřeného participiální vazbou (tzv. konatelský podmět), u experienciálního „have“ je účastník tímto dějem pouze zasažený, bez aktivní iniciátorské činnosti (zasažený podmět). Hlavním cílem práce je analýza dvou výše zmíněných typů konstrukce z hlediska sémantického a syntaktického, která umožní popis daných skupin co do výskytu a rozdílných rysů konfigurace a účastníků konstrukce. Pozornost bude věnována i sémantice slovesa, jednotlivá slovesa budou klasifikována do sémantických tříd (cf. Levin 1993) s cílem popsat sémantické skupiny sloves, které se v konstrukcích s komplexně tranzitivním „have“ mohou vyskytovat. Mezi další zkoumané aspekty bude zahrnuta realizace podmětu, předmětu a "kauzovaného", tj. by-agent,(substantivní nebo pronominální) a jejich životnost. Analýza bude metodologicky vycházet ze 200 příkladů konstrukce se slovesem „have“ excerpovaných z Britského národního korpusu.

Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
Seznam odborné literatury
Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.

Burnard, L. What is the BNC? University of Oxford, 2015, http://www.natcorp.ox.ac.uk/corpus/ [Last accessed 5th June 2019]

Bybee, J. (2010) Language, Usage and Cognition. Cambridge: Cambridge University Press.

Dušková, L. et al. (2006) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.

Gilquin, G. (2003) Causative Get and Have: So Close, So Different. Journal of English Linguistics 31: 125–148.

Gilquin, G. (2010) Corpus, cognition and causative constructions. Amsterdam: John Benjamins.

Huddleston, R. and Pullum G. K. (2002) Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.http://eprints.lancs.ac.uk/63/1/CL2005_(22)_-_passive_paper_-_McEnery_and_Xiao.pdf

Inoue,K. (1995) Causative Have and Experiential Have. English Linguistics: Journal of the English Linguistic Society of Japan 12: 73-95.

Kastovsky, D. (1973) Causatives. Foundations of Language: International Journal of Language and Philosophy 10: 255-315. http://www.jstor.org/stable/25000716?seq=1#page_scan_tab_contents

Kemmer, S., and Verhagen, A. (1994) The grammar of causatives and the conceptual structure of events. Cognitive Linguistics 5.2: 115-56.https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/2393/302_017.pdf?sequence=1

Levin, B. (1993) English Verb Classes and Alternations. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Martinková, M. (2016) Vazby kauzativní a vazby experienciální: paralely anglického slovesa have se sekundární predikací. In Čermáková A., Chlumská L., Malá M. (Eds.) Jazykové paralely.

Panevová, J. et al. (2014) Mluvnice současné češtiny 2: Syntax češtiny na základě anotovaného korpusu. Praha: Karolinum.

Poldauf, I. (1967) The Have Construction. Prague Studies in English 12, 23-40.

Quirk, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.

Tomozawa, H. (2012) A Semantic Analysis of Causative and Experiential HAVE. Hitotsubashi journal of arts and sciences, 43 (1): 1-9.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK