Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Principles of social influence in religious recruitment. The case of a Christian organization affiliated with Charismatic Renewal.
Název práce v češtině: Principy sociálního vlivu v náboru do náboženské organizace. Případ křesťanské organizace charismatického typu.
Název v anglickém jazyce: Principles of social influence in religious recruitment. The case of a Christian organization affiliated with Charismatic Renewal.
Klíčová slova: psychologie náboženství, náboženská organizace, náborové techniky, charismatická obnova, sociální vliv, principy vlivu
Klíčová slova anglicky: psychology of religion, religious organization, recruitment techniques, spiritual renewal, christian charismatic renewal, social influence, principles of influence
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Andrea Beláňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 04.03.2018
Datum zadání: 04.03.2018
Datum a čas obhajoby: 20.05.2021 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2021
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: Mgr. David Doubek, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Center for the Study of Global Christianity. (2013, June). Christianity in its Global Context, 1970–2020: Society, Religion, and Mission. Gordon-Conwell Theological Seminary. https://archive.gordonconwell.edu/ockenga/research/documents/ChristianityinitsGlobalContext.pdf
Cialdini, R. B. (2009). Influence: The Psychology of Persuasion, Revised Edition (Revised ed.) [E-book]. HarperCollins e-books. https://archive.org/details/ThePsychologyOfPersuasion/page/n11/mode/2up
Guest, G., Namey, E. & Mitchell, M. (2013). Participant observation. In Collecting qualitative data (pp. 75-112). SAGE Publications, Ltd, https://www.doi.org/10.4135/9781506374680
Kjaerland, M., Alison, L., & Lundrigan, S. (n.d.). A Comparative Study of Persuasion and Recruitment Techniques Exhibited by Organized Groups on the Internet. Obinfonet.Ro. http://www.obinfonet.ro/docs/nmr/nmrex/textb/cult_recruitment.pdf
Rambo, L. R., & Bauman, S. C. (2011). Psychology of Conversion and Spiritual Transformation. Pastoral Psychology, 61(5–6), 879–894. https://doi.org/10.1007/s11089-011-0364-5
Robbins, J. (2009). Pentecostal Networks and the Spirit of Globalization: On the Social Productivity of Ritual Forms. Social Analysis, 53(1), 56–57. https://doi.org/10.3167/sa.2009.530104
Snow, D. A., & Phillips, C. L. (1980). The Lofland-Stark Conversion Model: A Critical Reassessment. Social Problems, 27(4), 430–447. https://doi.org/10.1525/sp.1980.27.4.03a00070
Snow, D. A., Zurcher, L. A., & Ekland-Olson, S. (1980). Social Networks and Social Movements: A Microstructural Approach to Differential Recruitment. American Sociological Review, 45(5), 787. https://doi.org/10.2307/2094895
Vojtíšek, Z. (2007). Nová náboženská hnutí a jak jim porozumět. Praha: Beta Books.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá mladou křesťanskou organizací působící v České republice a v jedné z postsovětských zemí. Cílem práce je poskytnout originální data o vybrané organizaci. V centru pozornosti jsou náboženské poměry dané organizace, praktikované rituály a způsoby navazování komunikace s potenciálními konvertity.

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor's thesis addresses a young Christian organization operating in the Czech Republic and one of the post-Soviet countries. The purpose of the present study is to provide original data about theistic beliefs of the chosen religious group and about its strategies of building relationships with people who are not yet aligned with the faith that the group preaches. It focuses on the observed rituals, interpretative concepts stated by the pastors, and interactions between the parishioners and a potential convert.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK