Prožívání klasické hudby jejími interprety
Název práce v češtině: | Prožívání klasické hudby jejími interprety |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The perception of Classical music by her performers. |
Klíčová slova: | interpreti klasické hudby; synestézie; vnímání hudby; muzikant vs. non-muzikant |
Klíčová slova anglicky: | performers of Classical music; synesthesia; perception of music; musicians vs. non-musicians |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 01.03.2018 |
Datum zadání: | 01.03.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 04.06.2019 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.06.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. |
Zásady pro vypracování |
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak prožívají klasickou hudbu muzikanti, kteří ji sami provozují. Zda si při poslechu skladby představují určité věci, jestli vidí barvy, obrazy, děj anebo zda nevidí a nepředstavují si nic.
V teoretické části je vysvětlen pojem synestézie, seznamuje čtenáře s jejími druhy, variantami a projevy. Též je zde popsána skladba, která je následně pouštěna profesionálním klasickým muzikantům. V praktické části jsou prostřednictvím kvalitativního přístupu porovnávány prožitky hudebníků s “nehudebníky” a následně analyzovány odpovědi. |
Seznam odborné literatury |
1. BARANOVÁ, Eleonóra. Synkretizmus hudby, poézie a obrazu. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/wmus/studium/doktor/recepce/baranova.htm
2. FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7. 3. Grove online music, dostupné z: http://www.oxfordmusiconline.com/ 4. POLEDŇÁK, Ivan. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Editio Supraphon, 1984. 5. RÉVÉSZ, Géza. Introduction to the psychology of music. United States of America: Dover Publications, 1954. ISBN 0-486-41678-X. 6. ROSE, Gilbert J. Between couch and piano: Psychoanalysis, Music, Artand Neuroscience [online]. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/reader.action?docID=201050&ppg=1 7. SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Comenium Musicum, 1989. ISBN 80-7058-073-9. 8. STORR, Anthony. Music and the Mind. New York: Ballantine books 1992. 9. The Oxford Handbook of Synesthesia, dostupné z: http://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199603329.001.0001/oxfordhb-9780199603329 10. HARISSON, John a SImon BARON - COHEN. Synaesthesia: An Account of coloured hearing [online]. [cit. 2018-03-01]. Dostupné z: http://www.jstor.org.ezproxy.is.cuni.cz/stable/1576010?origin=crossref&seq=1#page_scan_tab_contents |
Předběžná náplň práce |
Design výzkumu. Vybraným hudebníkům bude puštěna klasická skladba a oni popíší asociace, které v nich vzbuzuje. Jejich popisy budou srovnány s popisy od non-hudebníků. Je možné, že někdo ze souboru osob bude vnímat přímo v jiné modalitě (barvy, obrázky atd.) = synestézie. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Research design. Selected Classical music performers will listen to a musical piece and describe their asociations to it. Their reports will be compared with reports of non-musicians.
It is also possible that someone of the sample would perceive directly another modality (see colors, pictures etc.): the synesthesia. |