Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prožívání klasické hudby jejími interprety
Název práce v češtině: Prožívání klasické hudby jejími interprety
Název v anglickém jazyce: The perception of Classical music by her performers.
Klíčová slova: interpreti klasické hudby; synestézie; vnímání hudby; muzikant vs. non-muzikant
Klíčová slova anglicky: performers of Classical music; synesthesia; perception of music; musicians vs. non-musicians
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.03.2018
Datum zadání: 01.03.2018
Datum a čas obhajoby: 04.06.2019 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 04.06.2019
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak prožívají klasickou hudbu muzikanti, kteří ji sami provozují. Zda si při poslechu skladby představují určité věci, jestli vidí barvy, obrazy, děj anebo zda nevidí a nepředstavují si nic.
V teoretické části je vysvětlen pojem synestézie, seznamuje čtenáře s jejími druhy, variantami a projevy. Též je zde popsána skladba, která je následně pouštěna profesionálním klasickým muzikantům.
V praktické části jsou prostřednictvím kvalitativního přístupu porovnávány prožitky hudebníků s “nehudebníky” a následně analyzovány odpovědi.

Seznam odborné literatury
1. BARANOVÁ, Eleonóra. Synkretizmus hudby, poézie a obrazu. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/wmus/studium/doktor/recepce/baranova.htm
2. FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7.
3. Grove online music, dostupné z: http://www.oxfordmusiconline.com/
4. POLEDŇÁK, Ivan. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Editio Supraphon, 1984.
5. RÉVÉSZ, Géza. Introduction to the psychology of music. United States of America: Dover Publications, 1954. ISBN 0-486-41678-X.
6. ROSE, Gilbert J. Between couch and piano: Psychoanalysis, Music, Artand Neuroscience [online]. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/reader.action?docID=201050&ppg=1
7. SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Comenium Musicum, 1989. ISBN 80-7058-073-9.
8. STORR, Anthony. Music and the Mind. New York: Ballantine books 1992.
9. The Oxford Handbook of Synesthesia, dostupné z: http://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199603329.001.0001/oxfordhb-9780199603329
10. HARISSON, John a SImon BARON - COHEN. Synaesthesia: An Account of coloured hearing [online]. [cit. 2018-03-01]. Dostupné z: http://www.jstor.org.ezproxy.is.cuni.cz/stable/1576010?origin=crossref&seq=1#page_scan_tab_contents
Předběžná náplň práce
Design výzkumu. Vybraným hudebníkům bude puštěna klasická skladba a oni popíší asociace, které v nich vzbuzuje. Jejich popisy budou srovnány s popisy od non-hudebníků. Je možné, že někdo ze souboru osob bude vnímat přímo v jiné modalitě (barvy, obrázky atd.) = synestézie.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Research design. Selected Classical music performers will listen to a musical piece and describe their asociations to it. Their reports will be compared with reports of non-musicians.
It is also possible that someone of the sample would perceive directly another modality (see colors, pictures etc.): the synesthesia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK