Edukace dvouletého dítěte v mateřské škole a dětské skupině
Název práce v češtině: | Edukace dvouletého dítěte v mateřské škole a dětské skupině |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Education of a two-year-old child in kindergarten and child group |
Klíčová slova: | výchova, vzdělávání, péče o dítě v raném věku; mateřská škola; dětská skupina; Česká republika; případová studie |
Klíčová slova anglicky: | education, two-year-old child, nursery school, child group, teacher, babysitter, child at an early age, childcare outside the family |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 28.02.2018 |
Datum zadání: | 28.02.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S210 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměří na tematiku edukace dvouletých dětí v mateřské škole a v dětské skupině. Konkrétně bude jejím cílem zjistit a analyzovat specifika edukace dvouletých dětí v obou hlavních typech předškolních zařízení, které přijímají děti této věkové kategorie. Cílem bakalářské práce je zpracovat v teoretické části východiska pro realizaci výzkumného šetření v rámci empirické části práce.
Teoretická část v komparativním pohledu shrne rámcové podmínky edukace dětí v raném věku v mateřských školách a dětských skupinách v České republice. Uvede příklady zajištění výchovy, vzdělávání a péče o tyto děti ve vybraných evropských zemích. Sumarizuje vývojová specifika dítěte raného věku, která jsou významná pro jeho vstup do předškolních zařízení. V závěru teoretické části poukáže na sporné otázky kolem docházky dětí v raném věku do institucionální péče i výsledky výzkumů v této oblasti. V rámci empirické části bakalářské práce budou vypracovány případové studie dvou předškolních zařízení, která mají zkušenost s edukací dvouletých dětí – jedné mateřské školy a jedné dětské skupiny. Cílem výzkumu bude komparovat specifické možnosti vybrané mateřské školy a dětské skupiny v edukaci dvouletých dětí a poukázat na přínosy i případná rizika obou typů zařízení v tomto procesu. Výzkum se zaměří na konkrétní strukturní, procesuální i personální možnosti obou sledovaných předškolních zařízení. Bude sledováno, zda a jak obě zařízení naplňují potřeby dvouletých dětí v různých oblastech. Výzkum se bude pohybovat především v rámci kvalitativního paradigmatu. V rámci výzkumného šetření budou uskutečněna polostrukturovaná pozorování v obou zařízeních, rozhovory s vedoucími pracovníky, pedagogy a vybranými rodiči. Dále budou analyzovány konceptuální a rámcové dokumenty obou zařízení. |
Seznam odborné literatury |
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 3. Přeložil Petra VLČKOVÁ. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-421-2.
EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6. GREGORA, Martin a Jana KROPÁČKOVÁ. Vývoj batolete od jednoho roku do tří let. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5085-9. KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-270-7. KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání: od jara do léta. Praha: Raabe - Společně pro kvalitní vzdělávání, 2017. ISBN 978-80-7496-316-2. MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0870-1. OECD. Starting Strong IV: Monitoring Quality in Early Childhood Education and Care, OECD Publishing, Paris, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264233515-en PETRŮ-KICKOVÁ, Pavla. Poznáváme, hýbeme se a tvoříme: činnosti pro děti od 2 do 3 let. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1182-2. PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0191-5. SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9. SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika (firma), 2014. ISBN 978-80-7478-354-8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál (vydavatelství), 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. |