Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Syndrom vyhoření u učitelů základních škol: Možnosti a dostupnost psychosociální podpory při zvládání zátěžových situací
Název práce v češtině: Syndrom vyhoření u učitelů základních škol: Možnosti a dostupnost psychosociální podpory při zvládání zátěžových situací
Název v anglickém jazyce: Burnout syndrome of elementary school teachers: Possibilities and availability of psychosocial support in coping with stress situations
Klíčová slova: Syndrom vyhoření, psychosociální opora, sociální opora, pedagog, základní škola, stres
Klíčová slova anglicky: Burnout, psychosocial support, social support, teacher, primary school, stress
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 28.02.2018
Datum zadání: 28.02.2018
Datum a čas obhajoby: 11.09.2019 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2019
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Veronika Francová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato práce bude navazovat na řadu výzkumů a diplomových prací zabývajících se syndromem vyhoření a strategiemi zvládání stresu u učitelů základnách škol v České republice. Z hodnocení vzorku učitelů, zkoumaných v těchto pracích, vyplývá, že možnost bezprostředního rozhovoru o příčině stresové situace, je jedna z nejúčinnějších strategií pro zvládání pracovní zátěže.
Teoretická část tedy bude pojednávat o definici, projevech, důsledcích, prevenci syndromu vyhoření a o strategiích zvládání stresu, které s problematikou vyhoření úzce souvisí. Empirická část bude shrnovat výsledky kvalitativní analýzy vycházející z osobních rozhovorů s učiteli. Cílem této části práce bude zjistit, jaké možnosti psychosociální podpory v daném vzorku učitelů napomáhají inhibovat stres plynoucí z pracovní zátěže. V rámci tohoto cíle budu také zjišťovat, jaké pracovní podmínky podporují a naopak inhibují tyto možnosti.
Seznam odborné literatury
Anderson, M. B., Iwanicki, E. F. (1984). Teacher motivation and its relationship to burnout, Educational Administration Quarterly 20
Awa, W. L., Plaumann, M., & Walter, U. (2010). Burnout prevention: A review of intervention programs. Patient Education and Counseling
Dewe, P. J. (1985). Coping with work stress: An investigation of teachers' action. Research in Education

Hawkins, P., Shohet, R. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. ISBN: 80-7178-715-9

Hennig, C., Keller, G. (1996). Antistresový program pro učitele: projevy,
příčiny a způsoby překonávání stresu z povolání. Praha: Portál ISBN 80-7178-093-6
Kallwass, A. (2007). Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál.
ISBN 978-80-7367-299-7.
Kulhánková, P. (2014). Syndrom vyhoření u učitelů: Copingové strategie učitelů. Nepublikovaná diplomová práce. Praha: Universita Karlova
Nowack, K. M. (1989). Coping style, cognitive hardiness, and health status. Journal of Behavioral Medicine, 12.
Poschkamp, T. (2013). Vyhoření: rozpoznání, léčba, prevence. Brno: Edika. ISBN
978-80-266-0161-6.
Vondrová, E. (2013) Syndrom vyhoření a copingové strategie u učitelské profesi. Nepublikovaná diplomová práce. Praha: Universita Karlova
Předběžná náplň práce
Tato práce se, v návaznosti na největší současný výzkum syndromu vyhoření v České republice (Smetáčková et al., 2018), bude zabývat specifickými otázkami sociální opory, především z pracovního prostředí, jelikož z hodnocení pedagogů, účastnících se tohoto výzkumu vyplývá, že možnost bezprostředního rozhovoru o příčině stresové situace, je jedna z nejúčinnějších strategií pro zvládání pracovní zátěže.
Teoretická část tedy pojednává o determinantech syndromu vyhoření, jeho prevenci a externích i interních protektivních faktorech, o specifikacích učitelského stresu, a strategiích obrany vůči němu, mezi které spadá i psychosociální opora. Empirická část poskytuje odpovědi na otázky významu sociální opory pro pedagogy, jejich očekávání od psychosociální opory, nejvyužívanějších zdrojů sociální opory a pracovního prostředí podporující sociální oporu na pracovišti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This work, in connection with the most recent research of burnout syndrome in the Czech Republic (Smetáčková et al., 2018), will deal with specific issues of social support, especially in the working environment, because teachers who participate in this research claim that the possibility of an immediate discussion of the cause stress situation is one of the most effective strategies for coping with workload.
So, the theoretical part deals with determinants of burnout, its prevention, with external and internal protective factors, with specifications of teacher's stress and with strategies of defense against it, including psychosocial support. The empirical part provides answers to questions of the importance of social support for teachers, their expectations of psychosocial support, the most used sources of social support and the working environment supporting social support in the workplace.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK