Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Důvody umístění dětí do vybraného dětského domova se školou
Název práce v češtině: Důvody umístění dětí do vybraného dětského domova se školou
Název v anglickém jazyce: Reasons for placing children in the Children's Home with the School
Klíčová slova: Ústavní výchova, školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, rodina, poruchy chování
Klíčová slova anglicky: Constitutional education, school facilities for institutional education, family, behavioral disorders
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 16.02.2018
Datum zadání: 16.02.2018
Datum a čas obhajoby: 21.05.2019 13:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2019
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zdůvodnění výběru tématu:
Motivací k výběru tématu je absolvování souvislé pedagogické praxe v Dětském domově se školou v Sedlci - Prčici.

Formulace problému, který bude v práci řešen:
Zmapování okolností umístění dětí do Dětského domova se školou v Sedlci - Prčici, identifikování a popsání faktorů, které se pravděpodobně nejčastěji podílejí na umístění dětí v zařízení jedné rodinné skupiny za určité období.

Cíl práce:
Cílem práce je zjistit a analyzovat důvody umístění dětí do Dětského domova se školou v Sedlci - Prčici, pobývající či umístěné v DDŠ v jedné rodinné skupině v období od 1. 7. 2017 do 31. 12. 2017.

Charakteristika metod:
Šetření bude provedeno kvalitativní metodou. Bude provedena analýza dokumentů (především spisové dokumentace dětí) ilustrujících různorodost příčin umístění dětí ve vybraném zařízení, a dále na základě 8 příběhů umístěných dětí.

Struktura práce:
Bakalářská práce je dělena do dvou částí, a to na část teoretickou,
a část praktickou. Teoretická část se zaměří na vymezení terminologických pojmů souvisejících s popisovanou problematikou, jako například ústavní a ochranná výchova, zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, význam rodiny a její funkce, apod. Praktická část bakalářské práce se bude věnovat průzkumovému šetření uskutečněného pomocí studia spisové dokumentace dětí a jejich příběhů zaměřující se na zjišťování nejčastějších důvodů vedoucí k realizaci ústavní nebo ochranné výchovy v Dětském domově se školou v Sedlci - Prčici.
Seznam odborné literatury
FIRSTOVÁ, Jana. Kriminalita mládeže v sociálních souvislostech. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2014. ISBN 978-80-7380-521-0.

JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-534-9.

KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.

Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ze dne 5. února 2002 a jeho novela č. 383/2005 Sb.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce „Důvody umístění dětí do vybraného dětského domova se školou“ je zaměřena na zjištění a analyzování důvodů umístění dětí do Dětského domova se školou v Sedlci-Prčici, pobývající či umístěné v DDŠ v jedné rodinné skupině v období od 1.7. 2017 do 31.12. 2017. Teoretická část je zaměřena na vymezení terminologických pojmů souvisejících s popisovanou problematikou, jako například ústavní a ochranná výchova, zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, význam rodiny a její funkce, apod. Praktická část bakalářské práce se věnuje průzkumovému šetření uskutečněného pomocí studia spisové dokumentace dětí a rozhovoru s nimi. Rozhovor byl zaměřen na příběhy dětí, díky kterým se mohla vytěžit data i jejich subjektivní představy o nejčastějších důvodech vedoucí k realizaci ústavní nebo ochranné výchovy v Dětském domově se školou v Sedlci - Prčici. Rozhovory byly prováděny v přirozených podmínkách dětí a v práci jsou doslovně přepsány. Záměrem práce je vytvoření uceleného obrazu o problematice ústavní výchovy týkající se vybraného dětského domova se školou. Výsledkem šetření je zjištění, že příčiny umístění se u jednotlivých respondentek, vyplývající jak rozborem dokumentace, tak rozborem rozhovoru, shodují. Prvotní nesnáz vychází z rodiny, tedy špatné sociální podmínky, dysfunkční či naprosto nefunkční prostředí rodiny. U všech oslovených respondentek se objevuje rizikové chování (sociálně patologické jevy), jako například záškoláctví, drogová závislost, alkoholismus, pohyb v závadové partě, agresivita, vulgarita, trestná činnost a další, jež narušují rodinné vztahy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis "Reasons for Placement of Children in a Selected Children's Home with a School" is focused on finding and analyzing the reasons for the placement of children in the Children's Home with a school in Sedlc-Prčice, staying or staying in DDŠ in one family group from 1.7. 2017 to 31.12. 2017. The theoretical part focuses on the definition of terminological concepts related to the described problems, such as constitutional and protective education, facilities for the exercise of constitutional and protective education, the importance of the family and its function, etc. The practical part of the bachelor thesis is devoted to the survey carried out by means of study documenting children and interviewing them. The interview was focused on children's stories, thanks to which the data and their subjective ideas could be extracted on the most frequent reasons leading to the implementation of institutional or protective education in the Children's Home with the school in Sedlc - Prčice. The interviews were conducted in the natural conditions of children and are literally rewritten at work. The aim of the thesis is to create a comprehensive picture of the issue of institutional education concerning the selected children's home with the school. The result of the survey is the finding that the reasons for the placement of individual respondents, resulting both from the analysis of the documentation and from the discussion of the interview, coincide. The primary concern is family, ie poor social conditions, dysfunctional or completely dysfunctional family environment. For all respondents, risk behaviors (socially pathological phenomena) such as truancy, drug addiction, alcoholism, movement in a defective part, aggression, vulgarity, criminal activity and others that interfere with family relationships appear.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK