Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Anamnesis and Meno's paradox
Název práce v češtině: Anamnésis a Menónův paradox
Název v anglickém jazyce: Anamnesis and Meno's paradox
Klíčová slova: Platón, vědění, mínění, epistemologie, Menónův paradox, rozpomínání
Klíčová slova anglicky: Plato, knowledge, belief, epistemology, Meno's paradox, recollection
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Program SHV - Filosofický modul (24-FM)
Vedoucí / školitel: Mgr. Stanislav Synek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.02.2018
Datum zadání: 07.02.2018
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.06.2018
Datum odevzdání elektronické podoby:29.06.2018
Datum proběhlé obhajoby: 17.09.2018
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (YAK47005)
Oponenti: doc. Mgr. Hynek Bartoš, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
The purpose of the following study is to compare different views on the nature of Meno’s paradox and to link it with the theory of recollection.
Seznam odborné literatury
Scott, D. (1995). Recollection and Experience: Plato's Theory of Learning and its Successors. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511597374
Fine, Gail (2014). The Possibility of Inquiry: Meno’s Paradox from Socrates to Sextus. Oxford University Press.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In one of the dialogues Socrates’ interlocutor Meno is raising a set of serious questions (80d5-e5), whether inquiry into something is possible if one doesn’t know at all what it is. Socrates’ reformulates those questions into dilemma whether one does or doesn’t know that which one is inquiring into. The Meno’s challenge and Socrates’ dilemma happened to be known as Meno’s paradox. In the same dialogue Socrates’ introduces the theory of recollection, according to which we all have immortal souls that knew some range of things prenatally. Since recollection is possible, so too are inquiry and learning. According to Gail Fine “the theory of recollection plays a crucial role both in disarming the dilemma and in answering Meno’s questions”. However for some authors this explanation doesn’t seem that obvious. According to Dominic Scott "there is no evidence that the theory was meant to explain such learning" (Recollection and experience, p. 24). Moreover “recollection is neither necessary nor sufficient to solve the dilemma” (ibid. p. 80).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK