Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Integrace žáků-cizinců v české škole
Název práce v češtině: Integrace žáků-cizinců v české škole
Název v anglickém jazyce: The integration of pupils from foreign countries in Czech schools
Klíčová slova: integrace, žák-cizinec, vzdělávání, multikulturní výchova, metodika
Klíčová slova anglicky: integration, foreign pupils, education, multicultural education, methodology
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.11.2017
Datum zadání: 29.11.2017
Datum a čas obhajoby: 10.09.2018 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R207E, 207E, knihovna KOVF, 2. patro, proti hlavnímu schodišti
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2018
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Andrea Hlaváčková Fleischerová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapování vazby mezi multikulturním přístupem ve vzdělávání a odpovídající současnou školskou politikou uplatňovanou na školách v ČR. Z tohoto důvodu je práce detailněji zaměřena na rozbor přístupu MŠMT ke vzdělávání, integraci a zajištění podpory pro žáky-cizince. Mezi témata, kterými se bude práce zabývat lze mj. řadit otázku role multikulturní výchovy a vzdělávání při integraci cizinců. V tomto kontextu bude vlastní obsah práce založen zejména na rozborech oficiálních dokumentů a stanovisek MŠMT a příslušných institucí. Autorka bude vycházet z rozborů primární a sekundární literatury k problematice.
Seznam odborné literatury
Cílková, Eva a Petra Borešová. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007.
Jarkovská, Lucie. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015.
Průcha, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006.
Průcha, Jan. Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001.
Šiklová, Jiřina. Připravme se na cizince. Praha: Portál, 1998.
Šindelářová, Jaromíra a Svata Škodová. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012.
Předběžná náplň práce
Hlavní náplní této práce, která se zabývá integrací žáků-cizinců v českých školách, je analýza aktuálního přístupu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky k tomuto tématu. Práce částečně shrnuje legislativu, která upravuje vzdělávání žáků-cizinců na českém území a zkoumá problémy, které můžou při začleňování nastat. Práce se zabývá faktory, které integraci žáků-cizinců ovlivňují. Jelikož větší zkušenosti s integrací žáků cizinců mají v zahraničí, představuje tato práce zčásti také zahraniční perspektivu na integraci žáků-cizinců do škol. Hlavní použitou metodou je analýza primární a sekundární literatury a sumarizace faktů a informací z těchto zdrojů.
Práce shrnuje metodické postupy a doporučení pro začleňování žáků-cizinců do českých škol od MŠMT a současně nabízí i pohled dalších autorů a neziskových organizací.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main subject of this thesis is the integration of foreign pupils into Czech schools, which is determined by analyzing the methods of approach towards this topic in the Ministry of Education, Youth, and Sport in the Czech Republic. The study also briefly analyzes importance of the thesis covers the legislation, which adjusts the education of foreign pupils on the Czech territory and also inspects the problems which may occur during the integration process. The thesis researches factors that influence the integration of foreign pupils. In view of the fact that the subject has international overlap and other countries have a considerably better experience with the matter, the thesis additionally includes a perspective of other countries. The method applied is research of the primary and secondary literature and summarization of facts and information in the source material.

The thesis summarizes the methodical approach toward the subject and recommendation for integration of foreign pupils into the Czech schools from the Ministry of Education, Youth, and Sport and simultaneously presents another point of view of the matter by various authors and non-governmental institutions.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK