Analýza miskoncepcí v první pomoci u pedagogů a veřejnosti v ČR
Název práce v češtině: | Analýza miskoncepcí v první pomoci u pedagogů a veřejnosti v ČR |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of Misconceptions with Regard of First Aid Topic among Teachers and General Population of Czech Republic |
Klíčová slova: | výuka první pomoci, laická první pomoc, znalosti první pomoci, předlékařská péče |
Klíčová slova anglicky: | first aid training, laic first aid, first aid knowledge, pre-medical health care |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.11.2017 |
Datum zadání: | 12.11.2017 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.06.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.07.2020 |
Oponenti: | Mgr. Jana Poupová, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Kateřina Nodžáková |
Předběžná náplň práce |
Adekvátní poskytování první pomoci by měla být jedna ze základních dovedností, kterou si osvojí každý občan České republiky. Povinnost poskytnout první pomoc zároveň vyplývá z platných zákonů České republiky, podle kterých je každý občan povinen poskytnout první pomoc dle svého nejlepšího uvážení a dle svých schopností. Jedná se o dynamicky se rozvíjející oblast, jejímž trendem je neustálé zlepšování a zjednodušování postupů tak, aby byly co nejlépe aplikovatelné pro širokou veřejnost. Postupy by se měly řídit doporučeními Evropské resuscitační rady. Tato organizace vydává pravidelně každých 5 let tzv. Guidelines, kde jsou doporučené postupy popsány. Těmito postupy by se měla řídit jak odborná (lékaři, zdravotničtí záchranáři), tak i laická veřejnost, a zároveň by v souladu s nimi měla probíhat také výuka první pomoci ve všech organizacích, které se této problematice věnují. I přes existenci doporučených postupů v populaci stále přetrvávají některé nesprávné postupy (tzv. miskoncepce). Často se jedná o zastaralé postupy, mýty nebo nepravdy, které mohou zásadním způsobem snížit schopnost postižené osoby na rekonvalescenci nebo ji dokonce ohrozit na životě (např. manuální vytahování zapadlého jazyka bezvědomím a jeho špendlení ke rtu apod.), avšak zároveň může dojít také k ohrožení zdraví zachránce (např. zalehávání osob v celotělových křečích). Cílem této diplomové práce je podrobně prozkoumat mechanismy šíření miskoncepcí v běžné populaci se zaměřením na nejčastější zdroje těchto informací a jejich srovnání s mechanismy šíření v pedagogické veřejnosti. Dřívější výzkumy naznačují, že jsou v populaci nesprávné postupy stále silně zakořeněny a jsou dále šířeny např. zastaralými učebními texty nebo vyučujícími s nedostatečnou kvalifikací apod. Rozložení miskoncepcí je zkoumáno pomocí dotazníkového šetření. Formou kazuistik popisujících postupy první pomoci při základních život ohrožujících stavech a stavech vyžadujících ošetření. U každé kazuistiky respondenti rozhodují o správnosti tvrzení a uvádějí zdroje informací, které jsou v diplomové práci dále analyzovány. |