Ontogeneze episodické paměti u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Ontogeneze episodické paměti u dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ontogenesis of episodic memory in preschool children |
Klíčová slova: | paměť epizodického typu, ontogeneze, epizodická paměť, sémantická paměť, autobiografická paměť |
Klíčová slova anglicky: | episodic-like memory, ontogeny, episodic memory, semantic memory, autobiographic memory |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra zoologie (31-170) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 06.11.2017 |
Datum zadání: | 06.11.2017 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.07.2020 |
Oponenti: | RNDr. Tomáš Petrásek, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. et Mgr. Iveta Hocko Fajnerová, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Episodická paměť je tradičně charakterizována jako paměť pro události a osobní vzpomínky. Její zjednodušený model se nazývá paměť episodického typu. Tento model předpokládá zapamatování vzpomínky v kontextuálním rámci (co, kdy, kde). Diplomová práce se zabývá ontogenetickým vývojem paměti episodického typu a jejích složek (co, kde, kdy) u dětí předškolního a školního věku v závislosti na dalších typech dlouhodobé paměti (deklarativních i nedeklarativních).
Pomocí baterie paměťových testů bude zkoumáno, která složka paměti episodického typu se vyvíjí nejpozději a která nejdříve, a zda se paměť episodického typu mění v průběhu časné ontogeneze. Zaměříme se také na to, zda vývoj jednotlivých složek koreluje s jinými typy dlouhodobé paměti. Paměť episodického typu - Vzpomínky na události a osobní vzpomínky - Hlavní komponenty: Co (objekt zájmu), Kde (prostor/místo, kde se děj odehrál) a Kdy (pořadí událostí) - Neurální substrát: hipokampus, neokortex |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The episodic memory is a type of memory which enables us to remember events and personal memories. The simplified model, used in research, is called episodic-like memory. This model predicts remembering in a contextual frame (what, where, when). The diploma thesis is focused on the ontogenetical evolution of the Episodic-like memory and its parts (what, where, when) in preschool and school children.
Thanks to the set of memory tests, developmental changes in Episodic-like memory and its parts (w,w,w) will be investigated in correlation with other types of memory (declarative and nondeclarative). |