Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Matematický potenciál aktivit v hodinách tělesné výchovy na 1. stupni základní školy
Název práce v češtině: Matematický potenciál aktivit v hodinách tělesné výchovy na 1. stupni základní školy
Název v anglickém jazyce: Mathematical potential of activities in the classes of physical education in elementary school
Klíčová slova: matematika, tělesná výchova, mezipředmětové vztahy, rytmus, tělovýchovné aktivity, kazuistika
Klíčová slova anglicky: mathematics, physical education, interdisciplinary relations, rhythm, physical-educational activities, case study
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 18.10.2017
Datum zadání: 18.10.2017
Datum a čas obhajoby: 23.05.2018 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2018
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílený sběr tělovýchovných aktivit, které mají matematický potenciál. Vytvoření gradovaných aktivit pro tělesnou výchovu s matematickým potenciálem. Identifikace podobností mezi tělovýchovnými aktivitami a matematickými úlohami. Přiřazení odpovídajících matematických příkladů k tělovýchovným aktivitám a vytvoření testových úloh. Ověření vlivu aktivit s matematických potenciálem na výsledky žáků v matematických testech. Srovnání výsledků kontrolní a experimentální skupiny. Vytvoření metodiky tělovýchovných aktivit, které mají dle experimentu potenciál rozvíjet matematickou gramotnost.
Seznam odborné literatury
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ - Hejný a kol.

HEJNÝ, Milan a KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. 232 stran. PP: pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0901-0.

HEJNÝ, Milan. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. 1. vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 229 s. ISBN 978-80-7290-776-2.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.

MAZAL, Ferdinand. Analýza vybraných charakteristik souboru pohybových her žáků mladšího školního věku. Olomouc: [s.n.], 1988. 150 s., 82 s., [47] samost. s. příl.

FOSTER, Emily R., SMITH, Katherine A. a HARTINGER, Karyn. 85 her pro zlepšení kondice dětí. Překlad Eva Lokšová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 107 s. ISBN 80-7178-177-0.

JEŠINA, Ondřej a kol. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 180 s. ISBN 978-80-244-2738-6.

CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.

GULOVÁ, Lenka, ed. a ŠÍP, Radim, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 245 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4368-4.

MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 702 s. ISBN 978-80-262-0174-8.


Předběžná náplň práce
Postup práce:
1. Rozdělení tříd do kontrolních a experimentálních skupin
2. Tvorba postojového dotazníku a administrace žáků kontrolní i experimentální skupiny
3. EXPERIMENTÁLNÍ SKUPINA: Tvorba tělovýchovných aktivit s matematickým potenciálem na základě rešerše v odborné literatuře a na základě vlastních a
zprostředkovaných zkušeností v této oblasti.
4. Tvorba matematických úloh k ověření účinnosti aktivit tělesné výchovy
5. Postupná aplikace aktivit s matematickým potenciálem do hodin tělesné výchovy a jejich gradování v průběhu několika dalších vyučovacích hodin
6. Testování žáků z kontrolní a experimentální skupiny pomocí vytvořených matematických úloh
7. Analýza dat a vyhodnocení experimentu
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
1. Division of classes into controlled and experimental groups
2. Creation of postural questionaire and administrative data about controlled and experimental group
3. Experimental group: Creation of gymnastic activities with mathematical potential received from literature and on the basis of own and intermediate
experiences in this field
4. Creation of mathematical problems and proof its effectiveness in p
physical education.
5. Apication of activities with mathematical potential in lessons of physical education and its graduation in several teaching lessons.
6. Testing pupils from controlled and experimental groups through created mathematical problems.
7. Analysis of data and refelction of experiment.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK