Matematický potenciál aktivit v hodinách tělesné výchovy na 1. stupni základní školy
Název práce v češtině: | Matematický potenciál aktivit v hodinách tělesné výchovy na 1. stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mathematical potential of activities in the classes of physical education in elementary school |
Klíčová slova: | matematika, tělesná výchova, mezipředmětové vztahy, rytmus, tělovýchovné aktivity, kazuistika |
Klíčová slova anglicky: | mathematics, physical education, interdisciplinary relations, rhythm, physical-educational activities, case study |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 18.10.2017 |
Datum zadání: | 18.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílený sběr tělovýchovných aktivit, které mají matematický potenciál. Vytvoření gradovaných aktivit pro tělesnou výchovu s matematickým potenciálem. Identifikace podobností mezi tělovýchovnými aktivitami a matematickými úlohami. Přiřazení odpovídajících matematických příkladů k tělovýchovným aktivitám a vytvoření testových úloh. Ověření vlivu aktivit s matematických potenciálem na výsledky žáků v matematických testech. Srovnání výsledků kontrolní a experimentální skupiny. Vytvoření metodiky tělovýchovných aktivit, které mají dle experimentu potenciál rozvíjet matematickou gramotnost. |
Seznam odborné literatury |
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ - Hejný a kol.
HEJNÝ, Milan a KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. 232 stran. PP: pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0901-0. HEJNÝ, Milan. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. 1. vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 229 s. ISBN 978-80-7290-776-2. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1. MAZAL, Ferdinand. Analýza vybraných charakteristik souboru pohybových her žáků mladšího školního věku. Olomouc: [s.n.], 1988. 150 s., 82 s., [47] samost. s. příl. FOSTER, Emily R., SMITH, Katherine A. a HARTINGER, Karyn. 85 her pro zlepšení kondice dětí. Překlad Eva Lokšová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 107 s. ISBN 80-7178-177-0. JEŠINA, Ondřej a kol. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 180 s. ISBN 978-80-244-2738-6. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4. GULOVÁ, Lenka, ed. a ŠÍP, Radim, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 245 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4368-4. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 702 s. ISBN 978-80-262-0174-8. |
Předběžná náplň práce |
Postup práce:
1. Rozdělení tříd do kontrolních a experimentálních skupin 2. Tvorba postojového dotazníku a administrace žáků kontrolní i experimentální skupiny 3. EXPERIMENTÁLNÍ SKUPINA: Tvorba tělovýchovných aktivit s matematickým potenciálem na základě rešerše v odborné literatuře a na základě vlastních a zprostředkovaných zkušeností v této oblasti. 4. Tvorba matematických úloh k ověření účinnosti aktivit tělesné výchovy 5. Postupná aplikace aktivit s matematickým potenciálem do hodin tělesné výchovy a jejich gradování v průběhu několika dalších vyučovacích hodin 6. Testování žáků z kontrolní a experimentální skupiny pomocí vytvořených matematických úloh 7. Analýza dat a vyhodnocení experimentu |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1. Division of classes into controlled and experimental groups
2. Creation of postural questionaire and administrative data about controlled and experimental group 3. Experimental group: Creation of gymnastic activities with mathematical potential received from literature and on the basis of own and intermediate experiences in this field 4. Creation of mathematical problems and proof its effectiveness in p physical education. 5. Apication of activities with mathematical potential in lessons of physical education and its graduation in several teaching lessons. 6. Testing pupils from controlled and experimental groups through created mathematical problems. 7. Analysis of data and refelction of experiment. |