Specifika práce začínajícího učitele při začleňování žáka s odlišným mateřským jazykem na české primární škole
Název práce v češtině: | Specifika práce začínajícího učitele při začleňování žáka s odlišným mateřským jazykem na české primární škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specifics of the work of a novice teacher when integrating a pupil with a different mother tongue at a Czech primary school |
Klíčová slova: | integrace, inkluze, žák – cizinec, žák s odlišným mateřským jazykem, učitel, primární škola, začínající učitel, heterogenní třída, specifika výuky |
Klíčová slova anglicky: | integration, inclusion, pupil - foreigner, pupil with a different mother tongue, teacher, elementary school, novice teacher, heterogeneous class, specifics of teaching |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 16.06.2017 |
Datum zadání: | 16.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka bude pravidelně konzultovat části práce, na kterých bude samostatně pracovat za pomocí odborné literatury.
Nejpozději dva týdny před termínem odevzdání práce zašle vedoucí práce elektronicky celou práci. |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury HÁJKOVÁ, Eva. Příprava učitelů na práci s žákem s cizím mateřským jazykem v běžné ZŠ. Pedagogická orientace. 2005. ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. MŠMT. Praha, 2012. IGOA, Cristina. The inner world of the immigrant child. Repr. Mahwah, N.J: Lawrence Erlbaum Associates. 1995. ISBN 978-080-5880-137. HAVEL, Jiří a FILOVÁ, Hana. Inkluzivní vzdělávání v primární škole = Inclusive education in primary school. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-202-4. JARKOVSKÁ, Lucie, Kateřina LIŠKOVÁ, Jana OBROVSKÁ a Adéla SOURALOVÁ. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. První. Praha: Portál, 2002. ISBN 9788026207924. KENDÍKOVÁ, Jitka. Česká škola a žáci ze zahraničí: průvodce vzdělávání českých žáků v zahraničí a cizinců na českých školách. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-62-6. GJUROVÁ, N.: Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Portál 2011. ŠTINDLOVÁ, Barbora, HUKOVÁ, Petra a ŠTINDL, Ondřej. Česky v Česku: manuál pro učitele, I. Vyd. 1. Praha: Akropolis. 2008. ISBN 978-80-86903-61-3. ŠÁRA, Milan a kol. Prahová úroveň – čeština jako cizí jazyk. Strasbourg: CouncilofEurope, 2001. ŠIKLOVÁ, Jiřina. Připravme se na cizince. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178- 285-8. BENDL, Stanislav. Multikulturalismus - realita dnešních škol. Pedagogická orientace. 2003, ISSN 1211-4669. Kolektiv autorů META, o.p.s.: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. META, o.p.s. 2011. www.inkluzivniskola.cz (Informační portál zaměřený na vzdělávání žáků cizinců v české škole, materiály do výuky) |
Předběžná náplň práce |
Teoretická část se bude zabývat obecnou charakteristikou problematiky žáků s odlišným mateřským jazykem. Má také popisovat jejich integraci a specifika práce začínajícího učitele, který má takového žáka začlenit do své třídy. Tato část práce bude vycházet z poznatků z odborné literatury a dalších zdrojů.
V praktické části bude studentka mapovat přímou práci různých začínajících učitelů při konkrétních hodinách ve třídách českých škol, kde probíhá integrace žáků s odlišným mateřským jazykem. Výzkumnými prostředky budou rozhovory, kazuistiky, pozorování, případně další materiály, které učitelé při této práci používají či by používat mohli. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theoretical part will address the general characteristics of pupils with a different mother tongue. It should also describe their integration and the specifics of the novice teacher's work to incorporate such a pupil into his class. This part of the thesis will be based on the findings of professional literature and other sources.
In the practical part I will map the direct work of various teachers at specific classes in the classes of Czech schools, where integration of pupils with a different mother tongue takes place. The means of research will be interviews, case studies, observations, and other materials that teachers use or can use in this work. |