Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Aplikace prvků dramatické výchovy ve výuce gramatiky v hodinách češtiny pro cizince
Název práce v češtině: Aplikace prvků dramatické výchovy ve výuce gramatiky v hodinách češtiny pro cizince
Název v anglickém jazyce: The application of drama techniques in teaching grammar in Czech for foreigners
Klíčová slova: výchovná dramatika|gramatika|performativní vyučování|čeština pro cizince|motivace
Klíčová slova anglicky: drama in education|grammar|performative learning|Czech for foreigners|motivation
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Marie Boccou Kestřánková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.10.2017
Datum zadání: 10.11.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.11.2017
Datum a čas obhajoby: 10.09.2018 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat výukou gramatiky v kurzech češtiny pro cizince určených vysokoškolským studentům v Německu. Vybrané téma z oblasti české mluvnice bude ve výzkumné skupině probráno s využitím metod dramatické výchovy, zatímco v kontrolní skupině prvky dramatické výchovy zařazeny nebudou. Na závěr budou porovnány výstupní znalosti obou skupin.
Metody dramatické výchovy jako performativního vyučování umožňují komplexní zapojení smyslového vnímání, pohybu, kreativity. Zároveň u nich lze předpokládat dlouhodobou fixaci probraného učiva.
Seznam odborné literatury
Boccou Kestřánková, Marie. “K vybraným parametrům rozvoje gramatické roviny prostřednictvím metody jevištního tvaru.” Nová čeština doma a ve světě, no. 1, 2014, pp. 61–75. http://ncds.ff.cuni.cz/cs/magazin/2014-1/.
Bräuer, Gerd, editor. Body and language: Intercultural learning through drama, 2002. Advances in foreign and second language pedagogy 3.
Even, Susanne, and Manfred Schewe. Performatives Lehren, Lernen, Forschen: Performative teaching, learning, research. Schibri-Verlag, 2016. Edition Scenario 3.
Hallet, Wolfgang. Dramendidaktik und Dramenpädagogik im Fremdsprachenunterricht. neue Ausg, WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2015. WVT Handbücher zur Literatur- und Kulturdidaktik 5.
Krashen, Stephen. Second language acquisition and second language learning. Pergamon, 1981.
Machková, Eva. Jak se učí dramatická výchova: Didaktika dramatické výchovy. 2. vyd., Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007.
---. Metodika dramatické výchovy: Zásobník dramatických her a improvizací. 13. vyd., Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015.
Šebesta, Karel. Druhý a cizí jazyk: Osvojování a vyučování: terminologický slovník. 1. vyd., Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. Varia 30.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK