Aplikace prvků dramatické výchovy ve výuce gramatiky v hodinách češtiny pro cizince
Název práce v češtině: | Aplikace prvků dramatické výchovy ve výuce gramatiky v hodinách češtiny pro cizince |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The application of drama techniques in teaching grammar in Czech for foreigners |
Klíčová slova: | výchovná dramatika|gramatika|performativní vyučování|čeština pro cizince|motivace |
Klíčová slova anglicky: | drama in education|grammar|performative learning|Czech for foreigners|motivation |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Marie Boccou Kestřánková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.10.2017 |
Datum zadání: | 10.11.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.11.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat výukou gramatiky v kurzech češtiny pro cizince určených vysokoškolským studentům v Německu. Vybrané téma z oblasti české mluvnice bude ve výzkumné skupině probráno s využitím metod dramatické výchovy, zatímco v kontrolní skupině prvky dramatické výchovy zařazeny nebudou. Na závěr budou porovnány výstupní znalosti obou skupin. Metody dramatické výchovy jako performativního vyučování umožňují komplexní zapojení smyslového vnímání, pohybu, kreativity. Zároveň u nich lze předpokládat dlouhodobou fixaci probraného učiva. |
Seznam odborné literatury |
Boccou Kestřánková, Marie. “K vybraným parametrům rozvoje gramatické roviny prostřednictvím metody jevištního tvaru.” Nová čeština doma a ve světě, no. 1, 2014, pp. 61–75. http://ncds.ff.cuni.cz/cs/magazin/2014-1/. Bräuer, Gerd, editor. Body and language: Intercultural learning through drama, 2002. Advances in foreign and second language pedagogy 3. Even, Susanne, and Manfred Schewe. Performatives Lehren, Lernen, Forschen: Performative teaching, learning, research. Schibri-Verlag, 2016. Edition Scenario 3. Hallet, Wolfgang. Dramendidaktik und Dramenpädagogik im Fremdsprachenunterricht. neue Ausg, WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2015. WVT Handbücher zur Literatur- und Kulturdidaktik 5. Krashen, Stephen. Second language acquisition and second language learning. Pergamon, 1981. Machková, Eva. Jak se učí dramatická výchova: Didaktika dramatické výchovy. 2. vyd., Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ---. Metodika dramatické výchovy: Zásobník dramatických her a improvizací. 13. vyd., Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. Šebesta, Karel. Druhý a cizí jazyk: Osvojování a vyučování: terminologický slovník. 1. vyd., Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. Varia 30. |