Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Fashion komunita ako príklad spotrebitelskej online žurnalistiky
Název práce v jazyce práce (slovenština): Fashion komunita ako príklad spotrebitelskej online žurnalistiky
Název práce v češtině: Fashion komunita ako príklad spotrebitelskej online žurnalistiky
Název v anglickém jazyce: Fashion Community as an example of consumer online journalism
Klíčová slova: Blog, online žurnalistika, bloger, móda, názoroví vodcovia, sociálne siete
Klíčová slova anglicky: Blog, online journalism, blogger, fashion, opinion leader, social media
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.08.2017
Datum zadání: 14.08.2017
Datum a čas obhajoby: 25.09.2018 10:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 25.09.2018
Oponenti: Mgr. Jan Miessler
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Tlačené zdroje
BARTOŠEK, Jaroslav. Úvod do studia žurnalistiky: studijní texty pro distanční studium. 2. přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-244-0235-1.

BEDNÁŘ, Vojtěch. Internetová publicistika. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3452-1.

BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích: prosaďte se na Facebooku a Twitteru. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 9788025133200.

CROSS, Robert G. Revenue management: hard-core tactics for market domination. New York: Broadway Books, c1997. ISBN 978-0-553-06734-7.

ČERMÁK, Miloš, OSVALDOVÁ, Barbora a Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, ed. Žurnalistika v informační společnosti - digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. V Praze: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1684-1.

GILES, David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3921-2.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.

JEŘÁBEK, Hynek, 2003. Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech. Sociologický časopis. 39(5), 687–706.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.

KASÍK, Pavel. Blogy, Web 2.0 a žurnalisté. In: ČERMÁK, Miloš, OSVALDOVÁ, Barbora a Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, ed. Žurnalistika v informační společnosti - digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. V Praze: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1684-1.

KAWAMOTO, Kevin. Digital journalism: emerging media and the changing horizons of journalism. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, c2003. ISBN 978-0742526815.

MACEK, Jakub. Poznámky ke studiím nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6476-8.

MCLUHAN, M. The Global Village: Transformations in World Life and Media in the 21st Century with Bruce R. Powers; Oxford University Press ISBN 0-19-505444-X.

MERTON, Robert, 1949. Patterns of influence: A Study of Interpersonal Influence and of Communicatios Behavior in a Local Community. In: LAZARSFELD, Paul a Frank STANTON, eds. Communication Research. New York: Harper & Brothers.

OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999. ISBN 80-85983-76-1.

RETTBERG, Jill Walker. Blogging. Repr. Cambridge [u.a.]: Polity Press, 2009. ISBN 9780745641348.

SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 539 s., [4] s. obr. příl. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.

ŠEMBEROVÁ, Kristína. Není blog jako blog. In: ČERMÁK, Miloš, OSVALDOVÁ, Barbora a Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, ed. Žurnalistika v informační společnosti - digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. V Praze: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1684-1.

TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.

VOLEK, Jaromír a Marína URBÁNIKOVÁ. Čeští novináři v komparativní perspektivě: hybridní, virtuální a mizející žurnalisté v post-transformační fázi. Praha: Academia, 2017. Společnost (Academia). ISBN 978-80-200-2699-6.

WIMMER, Roger D. a Joseph R. DOMINICK. Mass Media Research: An Introduction. Wadsworth Publishing, 2010. ISBN 78-1439082744.

Online zdroje
About. Styleofbecca [online]. Košice, 2009 [cit. 2018-07-18]. Dostupné z: http://www.styleofbecca.com/2011/09/about_15.html

A HISTORY OF JOURNALISM ON THE INTERNET: A state of the art and some methodological trends. Revista inernacional de Historia de la Comunicatión [online]. 2013, 1(1), 20 [cit. 2018-03-17]. Dostupné z: file:///C:/Users/SushiMaru/Downloads/Dialnet-AHISTORYOFJOURNALISMONTHEINTERNET-4782870.pdf

Barnes, J.A. (1954). Class and Committees in Norwegian island parish. Plenum. Dostupné z: http://pierremerckle.fr/wp-content/uploads/2012/03/Barnes.pdf

boyd, d. and Ellison, N. B. (2007). ‘Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship’. Journal of Computer-Mediated Communication

Facebook.[Informace] In: Facebook [online]. 5.4. 2018
12:00 [cit. 2018‐04‐05] Dostupné z: https://www.facebook.com/pg/facebook/about/?ref=page_internal

HESOUNOVÁ, Martina. Blog jako fenomén online žurnalistiky [online]. Praha, 2017 [cit. 2018-02-07]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120258375. Diplomová práca. Univerzita Karlova.

KATZ, Elihu. The Two-Step Flow of Communication: An UpTo-Date Report on an Hypothesis. [online]. 1957, 13 s. [cit. 2018-07-19]. Dostupné z: https://pdfs.semanticscholar.org/f43d/59d68e66aa3ffe1137177582217a66e41ca1.pdf

LIFESTYLE JOURNALISM AS POPULAR JOURNALISM. Journalism Practice [online]. 2012, 15 [cit. 2018-07-20]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/233277778_LIFESTYLE_JOURNALISM_AS_POPULAR_JOURNALISM

Marketabartova [online]. Brno, 2018 [cit. 2018-07-19]. Dostupné z: http://www.marketabartova.com/

O nás. A cup of style [online]. Praha, 2018 [cit. 2018-07-18]. Dostupné z: http://www.acupofstyle.com/p/about-us.html

Our Story: Instagram Statistics. Instagram Press [online]. Menlo Park: Instagram, 2017 [cit. 2018-05-04]. Dostupné z: https://instagram-press.com/our-story/

Running Head: Blogs in communication research. National Communication Association [online]. 2007, 38 [cit. 2018-04-12]. Dostupné z: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=216398ed-90cb-4de5-9b0c-b2f2cf7ec4b3%40sessionmgr102

SIM, Melike Aslı. Gizli Hikâyelerin Örtüsünü Kaldırmak: Türkiye’de Muhafazakâr Kadın Blogları. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi[online]. 2017, (26), 39-63 s. [cit. 2018-02-06]. DOI: 10.16878/gsuilet.324191. ISSN 1305-2411. Dostupné z: http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/download/article-file/322267

SINANAN, Jolynna, Connor GRAHAM a Kua ZHONG JIE. Crafted assemblage: young women’s ‘lifestyle’ blogs, consumerism and citizenship in Singapore. Visual Studies [online]. 2014, 29(2), 201-213 [cit. 2018-02-07]. DOI: 10.1080/1472586X.2014.887273. ISSN 1472-586X. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1472586X.2014.887273

Tomiuc, A., Stan, O., The Fashion Blogosphere in Romania. Fashionscape and Fashion Bloggers. Postmodern Openings, [online], 6(1), 161-174 s. [cit. 2018-02-06]. Dostupné z: http://postmodernopenings.com/wp-content/uploads/2015/07/PO_June2015_161to174.pdf

Visual communication in consumer journalism: The supratextual design of Consumer magazine in New Zealand. Communication, Creativity and Global Citizenship [online]. 2009, 1-26 s. [cit. 2018-07-20]. Dostupné z: https://www.anzca.net/documents/2009-conf-papers/28-visual-communication-in-consumer-journalism-the-supra-textual-design-of-consumer-magazine-in-new-ze-1/file.html

Whitmer, Jennifer. Producing Authenticity: Personal Style Bloggers, Branding, and Cultural Intermediaries. Allacademic [online]. 2014, 1-28 s. [cit. 2018-02-07]. Dostupné z: http://citation.allacademic.com/meta/p_mla_apa_research_citation/7/2/3/4/3/p723431_index.html
Předběžná náplň práce
Táto diplomová práca je zameraná na módne blogy a vnímanie blogerov ich čitateľmi. Práca je rozdelená do troch častí – teoretickej, metodologickej a analytickej. V prvej z nich vykladám termíny, ktoré sú s blogovaním spojené, a teda žurnalistiku, online žurnalistiku, blog, sociálne siete, ale i postavu žurnalistu, blogera a s nimi spojený koncept názorového vodcovstva. V metodologickej časti predstavím postupy, aké som použila pre zber dát, tiež rozoberám cieľ výskumu a opíšem výskumný súbor. V poslednej časti popíšem samotný výskum, ktorý som previedla zmiešanou analýzou, kedy som využila kvantitatívne, ale i kvalitatívne postupy. Pomocou dotazníkového šetrenia som zisťovala vnímanie módneho blogera z pohľadu jeho sledujúcich, ich stotožnenie s postavou blogera, ale zvolila som i doplnkovú otázku, ktorou som skúmala, či čitatelia preferujú módne blogy alebo časopisy a taktiež dôvod ich preferencie. Výsledky potvrdzujú kladné vzťahy čitateľov k blogerovi, považujú ho za inšpiratívneho človeka, ktorý ovplyvňuje módne trendy, ale i názory na aktuálne témy. Prínos práce pozorujem v odhalení toho, čo si čitatelia o blogeroch myslia a umiestnenie blogera do spoločnosti, keďže doteraz bol problém s jeho zaradením.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis focuses on fashion blogs and the perception of bloggers by their readers. The thesis is divided into three parts – theoretical, methodological and analytical. In the first part, I explain the terms that are associated with blogging and therefore journalism, online journalism, blogging, social networks, but also the character of journalist, blogger and the concept of an opinion leader. In the second part, I will present the procedures that I used for date collection, I will also introduce the research objective and describe the research file. In the last part, I describe the research itself, which I translated through a mixed analysis when I used both quantitative and qualitative approaches. Using a questionnaire survey, I perceived the perception of a fashion blogger from the viewpoint of its followers, their identification with the blogger's figure, but I also chose the supplementary question where I studied, whether the readers prefer fashion blogs or magazines and also the reason for their preferences. The results confirm the positive relationships of readers to the blogger, they consider him as an inspirational person who influences fashion trends, but also opinions on current topics. I see the added value of this diploma in revealing what readers think about bloggers and placing the blogger in society.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK