Volba generálního ředitele České televize v roce 2017 jako zpravodajské téma
Název práce v češtině: | Volba generálního ředitele České televize v roce 2017 jako zpravodajské téma |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The election of the Director General of Czech Television in 2017 as a news topic |
Klíčová slova: | Česká televize, nastolování témat, veřejná služba, média, mediální agenda, Rada České televize |
Klíčová slova anglicky: | Czech Television, agenda-setting, public service, media, media agenda, Council of the Czech Television |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 31.07.2017 |
Datum zadání: | 31.07.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.09.2019 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.09.2019 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Martin Lokšík |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
1. MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy - masová média a veřejné mínění. 1.
vyd. Praha: Portál, 2009. 251 s. ISBN 978-80-7367-591-2. Kniha se podrobně věnuje vývoji poznání jednoho ze základních konceptů - tématu nastolování agendy. Nastolování agendy je zde rozebráno od počátku – jak probíhá, proč k tomu dochází až po to, k jakým důsledkům to vede, což mi pomůže při ukotvení termínu v praktické části diplomové práce. Cílem knihy je představit základní myšlenky o roli masových médií při utváření názorů veřejnosti. ¨ 2. TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8. Kniha uvádí základní teorie, které se vztahují k popisu produkce zpráv, s faktory, které se na transformování událostí do zpráv podílejí, i teoretické koncepty popisující vliv zpravodajského žánru na společnost. Podrobně se věnuje také zpravodajským hodnotám (news values), gatekeepingu a tématu agenda setting (nastolování agendy). 3. MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. Přeložil Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, přeložil Roman HÁJEK, přeložil Marta CHROMÁ. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3093-9. Kniha Žurnalistika a společnost představuje přehlednou syntézu základních pohledů na charakter a poslání žurnalistiky a nabízí teoretické základy pro její zkoumání a reflexi. Je zde věnován prostor objektivitě a projevům v novinářské práci či očekáváním demokratické společnosti vůči žurnalistice. 4. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. Publikace vymezuje termíny a koncepty užívané při výzkumu médií, které jsou rozebírány na praktických příkladech. Pro moji práci budou užitečné kapitoly zabývající se obsahovou analýzou a tématem účinku médií, tedy nastolováním agendy. 5. ŠKODOVÁ, Markéta, NEČAS, Vlastimil, et al. Veřejná a mediální agenda: komparativní analýza tematizace veřejné sféry. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2009. 148 s. ISBN 978-80-7431-009-6. Kniha přináší hlavně empirická zjištění projektu zkoumání veřejné a mediální agendy. Pro moji práci bude využita zejména první a druhá kapitola. První kapitola představuje stručný úvod do teorie konceptu agenda-setting a jejího zasazení do kontextu studia účinků masových médií. Druhá kapitola knihy je věnována mediální agendě a taktéž základu celého konceptu: testování vzájemného vztahu agendy mediální a veřejné. |
Předběžná náplň práce |
Tématem diplomové práce bude téma volby generálního ředitele České televize (2017) ve
zpravodajských obsazích. Bude zmapován samotný průběh volby a její mediální pokrytí, zároveň skrze jednotlivé výstupy v tištěných a internetových médiích budou definována témata, která tato volba nastolila/vygenerovala. Nabízí se zde např. otázka, z jakého důvodu volba generálního ředitele České televize budí tak velký mediální zájem v porovnání s volbami generálních ředitelů Českého rozhlasu nebo České tiskové kanceláře. Praktická část bude metodou obsahové analýzy zpracovávat vybrané zpravodajské výstupy v podstatě ve třech rovinách: 1. Jak referují o samotné volbě jako události, 2. Jaká je/jak se formuje představa o roli a naplňování televize veřejné služby (např. z projevů jednotlivých kandidátů), 3. Jaká další obecnější témata tato volba nastolila. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The topic of the thesis will be the the election of the General Director of Czech Television (2017) in
news. It will mapped the course of the election and its media coverage, at the same time, through an individual outputs in print and internet media will be defined by the themes that this choice set / generated. The question arises, for example, why the election of the General Director of Czech television attracts so much media interest in comparison with the elections of the directors of Czech Radio or Czech News Agency. The practical part will use the method of content analysis to process selected news outputs basically on three levels: 1. How they refer to the actual choice as an event, 2. What is / how the idea of role and fulfillment of public service television (eg. from speeches of individual candidates), 3. What other more general themes have been raised by this choice. |