Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Humanistická reportážní fotografie
Název práce v češtině: Humanistická reportážní fotografie
Název v anglickém jazyce: Humanistic reportage photography
Klíčová slova: Fotožurnalistika, humanismus, Magnum Photos, Lidská rodina, časopis Life, časopis Mladý svět
Klíčová slova anglicky: Photojournalism, humanism, Magnum Photos, Family of Man, Life Magazine, magazine Mladý svět
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Alena Lábová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.07.2017
Datum zadání: 20.07.2017
Datum a čas obhajoby: 18.06.2018 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H011, Hollar - místn. č. 011
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2018
Oponenti: Mgr. František Géla
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Základní literatura (nejméně 5 nejdůležitějších titulů k tématu a způsobu jeho zpracování; u všech titulů je nutné uvést stručnou anotaci na 2-5 řádků):

1. HALL, Stuart. Representation: cultural representation and signifying practices.
Tento zevrubný text nabízí ucelené zpracování systémů reprezentace skrze vizuální obrazy, jazyk a promluvu. Autor zkoumá tyto procesy v různých kontextech, a to mimo jiné v kontextu sémiotickém, diskurzivním, psychoanalytickém, antropologickém nebo uměleckohistorickém. V jedné kapitole se autor přímo zaměřuje na francouzskou poválečnou fotografickou tvorbu, již analyzuje v širším společenském kontextu.

2. ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to the interpretation of visual materials.
Kniha představuje metody obrazové analýzy a interpretace. Autorka nabízí několik perspektiv nahlížení na studium vizuální kultury, přičemž zde nalezneme i několik analýz přímo fotografické tvorby. Kromě toho se autorka věnuje i studiu publika.

3. SCHULZ, Winfried, Helmut SCHERER, Lutz M. HAGEN, Jakub KONČELÍK a Irena REIFOVÁ. Analýza obsahu mediálních sdělení. 3. nezměněné vydání.
Autoři se v této knize věnují metodologii výzkumu mediálních obsahů. Kniha nabízí detailní popis metody obsahové analýzy, která je zde detailně popsána od výběru výzkumného vzorku, přes určení proměnných až po vyhodnocení výzkumu, což pak autoři na praktickém příkladu i ukazují.

4. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií.
V této knize představují autoři nejrůznější metody výzkumu mediálních sdělení. Věnují se mimo jiné také obrazové obsahové analýze a problematice výzkumu fotografií v médiích. Kniha zároveň nabízí praktické ukázky výzkumných metod na příkladech.

5. HOY, Frank P. Photojournalism: the visual approach.
Kniha nabízí úvod do principů fotožurnalistiky. Vysvětluje základní principy práce s fotografií: práce s fotoaparátem a filmem, principy kompozice, editace fotografií a nabízí i vhled do historie fotožurnalistiky.

6. KOBRE, Kenneth. Photojournalism: the professionals' approach.
Kniha nabízí komplexní pohled na profesi fotožurnalisty. Věnuje se tématům jako jsou žánr fotografie, její editace, etika nebo historie. Na konkrétních fotografických ukázkách přibližuje různé způsoby, jakými je možné k fotografii přistupovat. Autor se také důkladně věnuje fotografickému zařízení, technikám a postupům, které může fotožurnalista uplatnit.

7. PANZER, Mary. a Christian. CAUJOLLE. Things as they are.
Kniha se věnuje vývoji fotožurnalistiky od poloviny padesátých let do počátku 21. století. Na příkladech fotografií významných událostí na stránkách novin na časopisů je zde ukázán padesátiletý vývoj fotožurnalistiky. Autoři se věnují i problematice výběru fotografií v periodikách.

8. BOOT, Chris. Magnum stories.
Prostřednictvím vybraných příběhů tato kniha představuje ikonické fotografy obrazové agentury Magnum. Kniha se věnuje přístupu jednotlivých fotografů k fotografickému řemeslu, což ilustruje na vybraných fotografických ukázkách jejich práce.

9. CARTIER-BRESSON, Henri. Henri Cartier-Bresson: the modern century.
Kniha přináší objemnou sbírku fotografií jedné z největších ikon humanistické fotografie – Henriho Cartier-Bressona. Jeho fotografie jsou doplněny eseji Petera Galassiho, které se zabývají uměleckým, intelektuálním, sociálním a profesionálním přístupem Cartier-Bressona k fotografii.

10. LARDINOIS, Brigitte. Magnum Magnum.
Kniha představuje vybrané fotografie autorů z obrazové agentury Magnum. Ke každému z autorů také přináší krátký životopis a profil. V úvodu navíc nabízí zamyšlení nad tím, co znamená pojem Magnum fotografie.

11. LUBBEN, Kristen. Magnum contact sheets.
Kniha uvádí historii vzniku nejznámějších fotografií agentury Magnum. Zároveň odhaluje proces vzniku vybraných fotografií a nabízí pohled do zákulisí výběru konkrétních snímků.

12. The great Life photographers. London: Thames & Hudson, 2009.
Kniha představuje významné fotografy, kteří tvořili pro magazín LIFE. Přináší jejich fotografie s krátkými profily, kde osvětluje, jak autoři k fotografii přistupovali. Součástí jsou také krátké předmluvy zabývající se tím, co znamenalo být fotografem magazínu LIFE.


ČASOPISY:
1. LIFE
Obrazový zpravodajský týdeník, který vycházel v USA a od roku 1936 se zaměřoval na kvalitní žurnalistiku. Svými fotografiemi do něj přispívali nejlepší fotožurnalisté své doby, mezi nimi například Alfred Eisenstaedt, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Margaret Bourke-Whitová a další.

2. Mladý svět
Časopis Mladý svět začal v Československu vycházet v roce 1959 a brzy si vybudoval stabilní čtenářskou základnu. Na svou dobu se odlišoval jak výběrem témat, tak stylem fotografií, které přinášel.

3. Československá fotografie
Odborný měsíčník, který začíná v Československu vycházet v roce 1946, se orientoval na odbornou a ideovou výchovu tehdejších fotografických pracovníků. Měl by tak osvětlit, jaký přístup k fotografii měli ve sledovaném období odborníci.

4. Revue fotografie
Tento odborný fotografický čtvrtletník se stal od konce padesátých let pod vedením Václava Jíry platformou pro diskuzi o soudobé československé fotografii a měl by tak nabídnout odborný názor na fotografii ve sledovaném období.

5. American Photo
Tento odborný fotografický časopis nabídne názory amerických odborníků na fotografii. Časopis se věnuje jak umělecké a reklamní fotografii, tak fotožurnalistice.
Předběžná náplň práce
Na příkladu obrazových zpravodajských týdeníků se tato práce pokusí představit fenomén humanistické reportážní fotografie ve světě a v Československu. Bude se zabývat tematickým a estetickým vymezením tohoto stylu a představí jeho klíčové osobnosti, stejně tak jako základní milníky v jeho vývoji. Tematiku humanistické reportážní fotografie považuje práce za důležitou především proto, že se jedná o jeden z nejvýraznějších stylů, který výrazně ovlivnil další vývoj fotožurnalistiky. Navíc obrazové týdeníky byly jedním ze základních médií, která zprostředkovávala svým příjemcům vizuální informace o dění ve světě a pomáhala tak utvářet obraz soudobé společnosti. Cílem této práce tak bude prozkoumat, jakým způsobem se tento styl projevoval na fotografiích obrazových týdeníků ve světě a později u nás. Práce přitom bude vycházet z hypotézy, že humanistická reportážní fotografie ve světě byla tematicky i obrazově podobná té, která vznikala v Československu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Using the example of picture magazines, this thesis will aim to study the phenomena of the humanistic reportage photography in Czechoslovakia and worldwide. It will focus on themes and aesthetics of this photographic style and present the key influences on the same. This thesis considers the topic of humanistic reportage photography particularly important because it has been one of the most pronounced photojournalistic style that has to a great extent influenced the discipline for the years to come. Furthermore, the picture weeklies were one of the key media to provide the people with information about the world and thus helped to create the frame of the society. The aim of this thesis will thus be to study in which way has this style been revealed in the photographic content of the picture weeklies worldwide and in Czechoslovakia. The study will be based on the hypothesis that the international humanistic reportage photography has been thematically and aesthetically similar to the one in Czechoslovakia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK