Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití referral marketingu na příkladu firmy Tesla
Název práce v češtině: Využití referral marketingu na příkladu firmy Tesla
Název v anglickém jazyce: Using referral marketing on the example of Tesla
Klíčová slova: Tesla, referral marketing, customer referral program, word-of-mouth, Elon Musk,
Klíčová slova anglicky: Tesla, referral marketing, customer referral program, word-of-mouth, Elon Musk,
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.07.2017
Datum zadání: 17.07.2017
Datum a čas obhajoby: 25.09.2018 00:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 25.09.2018
Oponenti: Ing. Bc. Petra Koudelková, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Knihy

HESKOVÁ, Marie a Peter ŠTARCHOŇ. Marketingová komunikace a moderní trendy v marketingu. Praha: Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1520-5.

KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. [4. vyd.]. Přeložil Tomáš JUPPA, přeložil Martin MACHEK. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.

PŘIKRYLOVÁ, Jana a Hana JAHODOVÁ. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada, 2010. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3622-8.


Odborné články

ABENDROTH, Lisa J. a James E. HEYMAN. Honesty is the best policy: The effects of disclosure in word-of-mouth marketing. Journal of Marketing Communications [online]. 2013, 19(4), 245-257 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1080/13527266.2011.631567. ISSN 1352-7266. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13527266.2011.631567

AHRENS Jan, James R. COYLE, LINDGREEN, Adam, Michal Ann STRAHILEVITZ. Electronic word of mouth: The effects of incentives on e‐referrals by senders and receivers. European Journal of Marketing [online]. 2013, 47(7), 1034-1051 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1108/03090561311324192. ISSN 0309-0566. Dostupné z: https://www.emeraldinsight.com/doi/10.1108/03090561311324192

ARMELINI, Guillermo, Christian BARROT a Jan U. BECKER. Referral programs, customer value, and the relevance of dyadic characteristics. International Journal of Research in Marketing [online]. 2015, 32(4), 449-452 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1016/j.ijresmar.2015.09.004. ISSN 01678116. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0167811615001111

BERMAN, Barry. Referral marketing: Harnessing the power of your customers. Business Horizons [online]. 2016, 59(1), 19-28 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1016/j.bushor.2015.08.001. ISSN 00076813. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0007681315000956

Biyalogorsky, E., Gerstner, E. and Libai, B. (2002), “Customer referral management: optimal
reward program”, Marketing Science, Vol. 20 No. 1, pp. 82-95.


East, Robert, Wendy Wendy Lomax, and Radhika Narain (2001), “Customer
Tenure, Recommendation and Switching,” Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior,14, 46–54

GARNEFELD, Ina, Andreas EGGERT, Sabrina V. HELM a Stephen S. TAX. Growing Existing Customers' Revenue Streams Through Customer Referral Programs. Journal of Marketing [online]. 2013, 77(4), 17-32 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1509/jm.11.0423. ISSN 0022-2429. Dostupné z: http://journals.ama.org/doi/abs/10.1509/jm.11.0423

Groeger Lars and Francis Buttle, “Word-of-Mouth Marketing: Towards an Improved
Understanding of Multi-generational Campaign Reach,” European Journal of Marketing,
48/7-8 (2014): 1186-1208.

HAENLEIN, Michael a Barak LIBAI. Seeding, Referral, and Recommendation. California Management Review [online]. 2017, 59(2), 68-91 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1177/0008125617697943. ISSN 0008-1256. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0008125617697943

HINZ, Oliver, Bernd SKIERA, Christian BARROT a Jan U BECKER. Seeding Strategies for Viral Marketing: An Empirical Comparison. Journal of Marketing [online]. 2011, 75(6), 55-71 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1509/jm.10.0088. ISSN 0022-2429. Dostupné z: http://journals.ama.org/doi/abs/10.1509/jm.10.0088

JIN, Liyin a Yunhui HUANG. When Giving Money Does Not Work: The Differential Effects of Monetary Versus In-Kind Rewards in Referral Reward Programs. SSRN Electronic Journal [online]. , - [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.2139/ssrn.2315011. ISSN 1556-5068. Dostupné z: http://www.ssrn.com/abstract=2315011

Kumar, V., Petersen, J. A., & Leone, R. P. (2007). How valuable is
word of mouth? Harvard Business Review, 85(10), 139—146.

MEYNERS, Jannik, Christian BARROT, Jan U. BECKER a Anand V. BODAPATI. Reward-scrounging in customer referral programs. International Journal of Research in Marketing [online]. 2017, 34(2), 382-398 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1016/j.ijresmar.2016.11.005. ISSN 01678116. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0167811616301379

RYU, Gangseog a Lawrence FEICK. A Penny for Your Thoughts: Referral Reward Programs and Referral Likelihood. Journal of Marketing [online]. 2007, 71(1), 84-94 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1509/jmkg.71.1.84. ISSN 0022-2429. Dostupné z: http://journals.ama.org/doi/abs/10.1509/jmkg.71.1.84

SCHMITT, Philipp, Bernd SKIERA a Christophe VAN DEN BULTE. Referral Programs and Customer Value. Journal of Marketing [online]. 2011, 75(1), 46-59 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1509/jmkg.75.1.46. ISSN 0022-2429. Dostupné z: http://journals.ama.org/doi/abs/10.1509/jmkg.75.1.46

VERLEGH, Peeter W. J., Gangseog RYU, Mirjam A. TUK a Lawrence FEICK. Receiver responses to rewarded referrals: the motive inferences framework. Journal of the Academy of Marketing Science [online]. 2013, 41(6), 669-682 [cit. 2018-07-30]. DOI: 10.1007/s11747-013-0327-8. ISSN 0092-0703. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s11747-013-0327-8

Walsh, Gianfranco & Elsner, Ralf, 2012. "Improving referral management by quantifying market mavens’ word of mouth value," European Management Journal, Elsevier, vol. 30(1), pages 74-81.

Wirtz, J., & Chew, P. (2002). The effects of incentives, deal proneness, satisfaction, and tie strength on word-of-mouth behavior. International Journal of Service Industry Management, 13(2), 141—162
Předběžná náplň práce
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku referral programů jako akvizičního nástroje. Jako praktický příklad využití tohoto nástroje je použita analýza referral programů Tesly. První kapitola a druhá kapitola práce se věnují ukotvení referral programů do teorie marketingu. V třetí části práce je popsána základní problematika referral programů a jsou zde prezentovaný hlavní proudy současného výzkumu v této oblasti. V závěru této kapitoly jsou popsány základní kroky k implementaci programu. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na popsání fenoménu jménem Tesla. V první části této kapitoly popisuji historii firmy. V další části této kapitoly se zaměřuji na roli Elona Muska v Tesle. Pokouším se popsat, jak funguje propojení Tesly a jeho dalších společností, konkrétně SpaceX a Solar City, také se zde zaměřuji na sílu jeho sociálních sítí a jeho vliv na PR společnosti. Další část této kapitoly se zabývá analýzou marketigové komunikace Tesly. V poslední části se zaměřuji na komunitu fanoušků, která je důležitou součástí při akvizici zákazníků. Pátá kapitola práce popisuje principy fungovaní Tesla referral programu mezi lety 2015 a 2017, zároveň zde dochází k analýze využívající teorii ze třetí kapitoly. Poslední část práce se věnuje kvalitativní analýze ve formě polostrukturovaných rozhovorů s majiteli vozů Tesla. Cílem práce je odhalit, jak se referral programy podílí na rozhodovaní zákazníků při koupi vozu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis focuses on the problem of referral of programs as an acquisition tool. As a practical example of using this tool, Tesla referral analysis is used. The first chapter and the second chapter of the thesis deal with anchoring referral programs to marketing theory. The third part of the thesis describes the basic problems of referral programs and presents the main streams of current research in this field. At the end of this chapter, the basic steps to implement the program are described. The fourth chapter focuses on describing a phenomenon called Tesla. In the first part of this chapter, I describe the history of the company. In the next part of this chapter, I focus on the role of Elon Musk in Tesla. I'm trying to describe how Tesla and its other companies, specifically SpaceX and Solar City, work together to focus on the strength of its social networks and its impact on PR companies. Another part of this chapter deals with Tesla's marketing communication analysis. In the last part, I focus on the fan community, which is an important part of the acquisition of customers. The fifth chapter of the thesis describes the principles of the Tesla referral program between 2015 and 2017, and here is the analysis of the theory from the third chapter. The last part of the thesis deals with qualitative analysis in the form of semi-structured interviews with owners of Tesla cars. The aim of the thesis is to reveal how referral programs participate in customer decision making when buying a car.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK