Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kognitivní funkce u depresivních pacientů v interkulturním kontextu
Název práce v češtině: Kognitivní funkce u depresivních pacientů v interkulturním kontextu
Název v anglickém jazyce: Cognitive functions in depressive patients in intercultural context
Klíčová slova: deprese|kognitivní funkce|kognitivní deficit|ruminace|mezikulturní srovnání|Mexiko|Česká republika
Klíčová slova anglicky: depression|cognitive functions|cognitive impairment|ruminations|intercultural comparison study|Mexico|Czech republic
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.05.2017
Datum zadání: 31.05.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.06.2017
Datum a čas obhajoby: 03.09.2018 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.06.2018
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Mabel Virginia Rodriguez Manchola, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na problematiku kognice u depresivních pacientů, jelikož se tato oblast opakovaně ukazuje jako příznačná pro tuto poruchu. Přestože nebývá kognice u deprese narušena tolik jako například u demence nebo psychotických poruch, lze zhoršení kognice považovat nejen za důsledek depresivních příznaků, ale i za jeden ze základních příznaků pro toto onemocnění. Hlavním úkolem práce bude tedy představení stěžejních výsledků výzkumů, které se této problematiky týkají a byly v nedávné době publikovány se zaměřením především na exekutivní funkce u pacientů v akutní fázi poruchy. Na tomto základě bude zvolena metoda či baterie metod, které se ukazují jako směrodatné pro měření kognice u této poruchy. Bude použit interkulturní design výzkumu, a to v odlišných kulturních prostředích - českém a hispánském.

Výzkumnou částí bude kvantitativní srovnání výsledků v kognitivních testech depresivních pacientů oproti kontrolní skupině v kontextu uvedených kultur.
Seznam odborné literatury
Cotrena, C., Branco, L. D., Shansis, F. M., & Fonseca, R. P. (2016). Executive function impairments in depression and bipolar disorder: association with functional impairment and quality of life. Journal of affective disorders, 190, 744-753.

Hofstede, G. (2001). Culture's consequences: comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage.

Liu, Y., Tsai, S., Fleck, D. E., & Strakowski, S. M. (2011). Cross-cultural comparisons on Wisconsin Card Sorting Test performance in euthymic patients with bipolar disorder. Psychiatry Research, 189(3), 469-471.

Mahurin, R. K., Velligan, D. I., Hazleton, B., Davis, J. M., Eckert, S., & Miller, A. L. (2006). Trail making test errors and executive function in schizophrenia and depression. The Clinical Neuropsychologist, 20(2), 271-288.

Mohr, P., Bravermanová, A., Kratochvílová, Z., Melicher, T., & Knytl, P. (2015). Kognitivní poruchy u deprese. Česká a Slovenská Psychiatrie, 111(6).

Preiss, M., Rodriguez, M., & Laing, H. (2002). Neuropsychologická baterie Psychiatrického centra Praha: Klinické vyšetření základních kognitivních funkcí. Psychiatrické centrum.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK