Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Strategie užívané při řešení úloh měřících pracovní paměť
Název práce v češtině: Strategie užívané při řešení úloh měřících pracovní paměť
Název v anglickém jazyce: Strategies used to solve working memory tasks
Klíčová slova: pracovní paměť, n-back tasks, strategie řešení
Klíčová slova anglicky: working memory, n-back tasks, solving strategies
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 21.05.2017
Datum zadání: 22.05.2017
Datum a čas obhajoby: 18.09.2018 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 18.09.2018
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: doc. PhDr. Marek Preiss, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Hlavním tématem práce je pracovní paměť. V současné době existuje mnoho výzkumů, které ukazují, že se jedná o schopnost, kterou lze trénovat. Zároveň je to funkce, která má významný vztah k vyšším poznávacím procesům. To co se však v reálu při tréninku děje, je zmapované velmi málo. Proto se chceme zabývat jak rozdíly v přístupu dětí k úlohám s jiným obsahovým materiálem, tak strategiemi řešení.
Cílem práce je tedy zmapovat strategie dětí při řešení úloh typu n-back task, které se často využívají právě při tréninku pracovní paměti. Zabývat se budeme také rozdíly v úspěšnosti řešení úkolů ve sluchové a zrakové modalitě. Dále se pokusím porovnat úspěšnost při plnění daných zadání u dětí s daty od dospělých, které získáme z literatury.
Práce bude koncipována jako kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu. V rámci kvantitativní části proběhne testování žáků 1. stupně ve výše uvedených úkolech typu n-back task. Kvalitativní část se bude skládat z rozhovorů s vybranými žáky. Výzkumný vzorek bude tvořit 30 žáků, s 10 z nich pak proběhne rozhovor.
Seznam odborné literatury
Ciesielski, K. T., Lesnik, P. G., Savoy, R. L., Grant, E. P., & Ahlfors, S. P. (2006). Developmental neural networks in children performing a Categorical N-Back Task. Neuroimage, 33(3), 980-990.

Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., & Mangun, G. R. (2009). Learning and memory. Cognitive neuroscience: The biology of the mind, 312-363.

Jaeggi, S. M., Buschkuehl, M., Jonides, J., & Perrig, W. J. (2008). Improving fluid intelligence with training on working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences, 105(19), 6829-6833.

Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory. Trends in cognitive sciences, 14(7), 317-324.

Morrison, A. B., & Chein, J. M. (2011). Does working memory training work? The promise and challenges of enhancing cognition by training working memory. Psychonomic bulletin & review, 18(1), 46-60.

Pribram, K. H. (Ed.). (1969). Brain and behaviour: selected readings. Penguin books.



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK