Strategie užívané při řešení úloh měřících pracovní paměť
Název práce v češtině: | Strategie užívané při řešení úloh měřících pracovní paměť |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Strategies used to solve working memory tasks |
Klíčová slova: | pracovní paměť, n-back tasks, strategie řešení |
Klíčová slova anglicky: | working memory, n-back tasks, solving strategies |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Anna Páchová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.05.2017 |
Datum zadání: | 22.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 18.09.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. PhDr. Marek Preiss, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Hlavním tématem práce je pracovní paměť. V současné době existuje mnoho výzkumů, které ukazují, že se jedná o schopnost, kterou lze trénovat. Zároveň je to funkce, která má významný vztah k vyšším poznávacím procesům. To co se však v reálu při tréninku děje, je zmapované velmi málo. Proto se chceme zabývat jak rozdíly v přístupu dětí k úlohám s jiným obsahovým materiálem, tak strategiemi řešení.
Cílem práce je tedy zmapovat strategie dětí při řešení úloh typu n-back task, které se často využívají právě při tréninku pracovní paměti. Zabývat se budeme také rozdíly v úspěšnosti řešení úkolů ve sluchové a zrakové modalitě. Dále se pokusím porovnat úspěšnost při plnění daných zadání u dětí s daty od dospělých, které získáme z literatury. Práce bude koncipována jako kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu. V rámci kvantitativní části proběhne testování žáků 1. stupně ve výše uvedených úkolech typu n-back task. Kvalitativní část se bude skládat z rozhovorů s vybranými žáky. Výzkumný vzorek bude tvořit 30 žáků, s 10 z nich pak proběhne rozhovor. |
Seznam odborné literatury |
Ciesielski, K. T., Lesnik, P. G., Savoy, R. L., Grant, E. P., & Ahlfors, S. P. (2006). Developmental neural networks in children performing a Categorical N-Back Task. Neuroimage, 33(3), 980-990.
Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., & Mangun, G. R. (2009). Learning and memory. Cognitive neuroscience: The biology of the mind, 312-363. Jaeggi, S. M., Buschkuehl, M., Jonides, J., & Perrig, W. J. (2008). Improving fluid intelligence with training on working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences, 105(19), 6829-6833. Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory. Trends in cognitive sciences, 14(7), 317-324. Morrison, A. B., & Chein, J. M. (2011). Does working memory training work? The promise and challenges of enhancing cognition by training working memory. Psychonomic bulletin & review, 18(1), 46-60. Pribram, K. H. (Ed.). (1969). Brain and behaviour: selected readings. Penguin books. |