Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Teorie PASS: diagnostický screeningový nástroj pro rodiče a učitele
Název práce v češtině: Teorie PASS: diagnostický screeningový nástroj pro rodiče a učitele
Název v anglickém jazyce: The PASS Theory: The assessment screening tool for parents and teachers
Klíčová slova: teorie PASS|Hodnotící škála PASS|kognitivní procesy|teorie zpracovávání informací|intervence
Klíčová slova anglicky: PASS Theory|PASS Rating Scale|Cognitive processes|Information Processing Theory|Intervention
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.04.2017
Datum zadání: 26.04.2017
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.05.2017
Datum a čas obhajoby: 04.09.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Východiskem diplomové práce bude teorie PASS, jež staví na Lurijově neurokognitivním přístupu ke zpracování informací a definuje čtyři klíčové okruhy řešení problémů. „P“ značí plánování, „A“ pozornost (attention), první „S“ jako sukcesivní zpracování informací a druhé „S“ jako simultánní zpracování informací. Teorie PASS byla mimo jiné využita pro vznik komplexní diagnostické baterie kognitivních funkcí (CAS 2), jež je v současné době standardizována v českém prostředí a bude k dispozici psychologům v klinické i poradenské praxi. Z této teorie vycházejí konkrétní intervence, které může využívat nejen psycholog, ale také učitel či rodič dítěte v průběhu běžné výuky nebo přípravy do školy.
Cílem diplomové práce je vytvořit screeningový nástroj, který budou moci využívat učitelé i rodiče. Inspirací je metoda PASS Rating Scale (PRS), kterou v anglosaském prostředí vytvořili autoři zmíněné diagnostické baterie CAS 2. Screeningový nástroj ukáže, které procesy jsou u daného dítěte oslabené, a bylo by tedy vhodné u něj využívat při učení intervencí, a které procesy naopak představují silné stránky dítěte a dítě jich může během učení více využívat. Praktická část diplomové práce se bude podrobně zabývat vytvořeným screeningovým nástrojem a bude zjišťovat jeho reliabilitu a validitu.
Seznam odborné literatury
Das, J. P. &, Naglieri, J. A. (2003). Planning, Attention, Simultaneous, Successive (PASS) Theory: A revision of the concept of Intelligence. Pedverket. [online, 2015-04-28]. Dostupné z:http://bit.ly/1dnNzJf

Das, J. P., Naglieri, J. A., & Kirby, J. R. (1994). Assessment of cognitive processes: The PASS theory of intelligence. Boston: Allyn and Bacon.

Naglieri, J. (1999). The essentials of CAS assessment. New York: J. Wiley.

Naglieri, J. A., Das, J. P., & Goldstein, S. (2014a). Cognitive Assessment System -Second Edition: Administration and Scoring Manual. Austin, TX: PRO-ED.

Naglieri, J. A., Das, J. P., & Goldstein, S. (2014b). Cognitive Assessment System -Second Edition: Interpretive and Technical Manual. Austin, TX: PRO-ED.

Naglieri, J. A., & Johnson, D. (2000). Effectiveness of a cognitive strategy intervention in improving arithmetic computation based on the PASS theory. Journal of learning disabilities, 33(6), 591-597.

Naglieri, J. A., & Pickering, E. B. (2010). Helping children learn: Intervention handouts for use in school and at home (2nd ed.). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing, Corporation.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK