Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Motivace účastníků k absolvování kurzů první pomoci
Název práce v češtině: Motivace účastníků k absolvování kurzů první pomoci
Název v anglickém jazyce: Participants' Motivation to Attend First Aid Courses
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radim Kuba
Řešitel:
Zásady pro vypracování
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II.

a) Doporučené předměty ze SIS:
• MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní
• MB180C50Z První pomoc - simulace zimní
• MB180C50L První pomoc - simulace letní
• MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole
• MB180C48 Komplexní krizová komunikace

b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV:
• Didaktika první pomoci I
• Didaktika první pomoci II
• Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci

(více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu)
Předběžná náplň práce
o Laikové se mohou kurzů první pomoci účastnit z různých pohnutek – může se jednat např. o preventivní absolvování kurzu, snaha získat nové zážitky, či v případě vysokých škol „kredity“. Častým důvodů však bývá vlastní negativní zkušenosti s první pomocí – ať už že účastník sám zasahoval, byl zraněný nebo se podobné zkušenosti staly v jeho okolí.
o Studie ze zahraničí ukazují, že většina lidí PP považuje za důležitou. Proč ale mají někteří lidé negativní vztah k první pomoci? Součástí práce by mohlo být i zaměření na důvody, proč naopak někteří lidé na kurzy první pomoci nechodí či je nechtějí absolvovat. Motivace u nich může být nezájem o problematiku první pomoci, názor, že není potřeba ji umět, nedostatek příležitostí (neví, kam na kurz jít) či se může jednat o finanční či časovou problematiku. Může jít o to, že jim byla výuka znechucena např. když byli vzdělávání na základní škole (často je studenty zmiňováno, že byli nuceni „olizovat tu hnusnou figurínu“) a neměli možnost se nepříjemným částem výuky vyhnout na bázi dobrovolnosti. Další možností je např. osobní negativní zkušenost s poskytováním první pomoci, která způsobila averzi.
o Náplní práce by provést rešerši na základě původních odborných zdrojů se zaměřením na motivace účastníků k (ne)absolvování kurzů první pomoci. tj. zaměřit se na to, co zvyšuje ochotu se v první pomoci vzdělávat a co naopak může způsobit nezájem a nechuť k výuce. Výstupy by mohly pomoci inovovat výuky první pomoci a např. předejít vzniku averzí daných jedinců.
o Pokud by práce byla zpracovávána jako bakalářská, jednalo by se pouze o výše uvedenou rešerši (v souladu s požadavky kladenými na bakalářské práce na biologické sekci). V případě diplomové práce, která zpravidla zahrnuje i „praktickou část“, by vylo možné provést dotazníkové šetření, jak častá je snaha k získání znalostí a dovedností v oblasti první pomoci motivována vlastní zkušeností a jejími různými druhy. Pro získání dat je možné využít fakultní kurzy „První pomoc ve škole“, v rámci kterých je možné oslovit velké množství respondentů a získat tak velmi cenné informace o motivačních postupech. Rovněž by bylo možné udělat šetření mezi běžnou veřejností atd. a zjistit, proč naopak lidé na kurzy nechodí.
o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailuradim.kuba@natur.cuni.cz.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK