Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výjev Zesnutí Bohorodičky – Smrt Panny Marie ve východním a v západním umění od počátku až do 14. století
Název práce v češtině: Výjev Zesnutí Bohorodičky – Smrt Panny Marie ve východním a v západním umění od počátku až do 14. století
Název v anglickém jazyce: Virgin Mary, Mother of Got, death, iconography
Klíčová slova: Panna Marie, Bohorodička, zesnutí, ikonografie
Klíčová slova anglicky: Virgin Mary, Mother of God, death, iconography
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Julie Jančárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.03.2017
Datum zadání: 29.03.2017
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.04.2017
Datum a čas obhajoby: 07.09.2017 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.06.2017
Datum odevzdání tištěné podoby:14.06.2017
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2017
Oponenti: PhDr. Jana Hana Hlaváčková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Úvod: seznámení s tématem a určení cíle
1. část: apokryfní spisy o Smrti Panny Marie a základní ikonografie námětu Smrti Panny Marie
2. část: nejstarší zobrazení námětu Smrti Panny Marie, ikonografické porovnávání dalších památek do 14. století
Závěr: Zhodnocení ikonografie památek, rozuzlení, kdo se kým inspiroval
Přílohy: Seznam památek, seznam zobrazení
Seznam odborné literatury
Seznam literatury
CIBULKA 2009 — Josef CIBULKA: Korunovaná Assumpta na půlměsíci. Příspěvek k české ikonografii XIV. – XVI. Století. In: Profesori Josef Cibulka ad honorem. 2009, 111–154
DOROCIAKOVÁ 2015 — Zuzana DOROCIAKOVÁ: Ikonografie Smrti Panny Marie
ve středověkém umění na území dnešního Slovenska (diplomová práce na filozofické
fakultě Palackého Univerzity v Olomouci). Olomouc 2015
DUS 2007 — Jan A. DUS: Příběhy apoštolů Novozákonní apokryfy II. Praha 2007
HALL 1991 — James HALL: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění.
Praha 1991
KAZHDAN 1991 — Alexande P. KAZHDAN: The oxford Dictionary of Byzantium. Vol. 1
New York 1991, 651–653
MANGO 1986 — Cyril MANGO: The art of the Byzantine Empire 312–1453. Toronto; Buffalo; London 1986
MOHR 1999 — G. H. MOHR: lexikon symbolů. Obrazy a znaky křesťanského umění.
Praha 1999
NOVOTNÝ 1956 — Antonín NOVOTNÝ: Biblický slovník. Praha 1956
RICE 1968 — David Talbot RICE: Byzantské umenie. Bratislava 1968
ROYT 2006 — Jan ROYT: Slovník biblické ikonografie. Praha 2006
SCHILLER 1980 — Gertruda SCHILLER: Ikonographie der christlichen Kunst,
díl 4/2 Maria. Gütersloh 1980
WRATISLAW–MITROVIC/OKUNĚV 1931 — Ludmila WRATISLAW–MITROVIC/Nikolaj
L′vovič OKUNĚV: La Dormition de la Sainte Vierge dans la peinture medievale
ortodoxe: In Byzantionslavica III. č. 1. Praha 1931, 134–180
Předběžná náplň práce
Anotace
Tato bakalářská práce se bude zabývat ikonografií námětu Smrti Panny Marie neboli Zesnutí Bohorodičky v období od 9. do 14. stol. ve východním a v západním umění. Západním uměním míníme uspořádání Evropy od 9. stol a východním země tzv. Byzantské ekumeny. První část této práce se zabývá apokryfními spisy o Smrti Panny Marie, jež byly důležitým ikonografickým zdrojem jak na západě, tak na východě. Také se zde řeší základní ikonografie, tak jak ji najdeme v ikonografických slovnících. Druhá část práce se věnuje nejstaršími zobrazeními námětu. Ve východním umění se s tímto námětem prvně setkáváme na fragmentárně dochované malbě v Ateni z let 975–980 nebo na fresce ve skalním kostele v Toqali–Kilissé v Kappadokii, která vznikla v 9. nebo v 1. pol. 10. stol. V západním umění mezi nejstarší zobrazení námětu patří miniatura v Aethelwoldově Benediktional z let 975–980. Dále se zde práce zabývá dalšími zobrazeními námětu do 14. stol, které mezi sebou ikonograficky porovnává a zjišťuje, jak se vyvíjeli. Závěr práce hodnotí, jak se východní a západní umění navzájem ovlivňovalo a především, kdo se kým inspiroval.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis deals with the theme of the iconography of the Death of Virgin Mary, or, in other words, the Death of the Mother of God, in the period from the 9th to 14th century in Eastern as well as Western art. By Western art we mean the organization of Europe beginning in the 9th century. By the term Eastern art we mean the countries of the so-called the Byzantine ecumenical council. The first part of the thesis deals with the apocryphal writings of the Death of Virgin Mary, which were an important iconographic source in the west as well as the east. This part of the thesis also focuses on the basic iconography which can be found in the iconographic dictionaries. The second part deals with the oldest depictions of the theme. In Eastern art this theme can be first encountered in the fragments-preserve painting in Athens from the years 975–980 or in a fresco painting in the rock church in Toqali–Kilissé in Cappadocia, which was founded in the 9th century or in the 2nd half of the 10th century. In Western art Aethelwold Benediktional, dating 975–980, is one of the oldest miniature depicting this theme. Furthermore, the thesis also focuses on other depictions of the theme up to the 14th century. Here, the thesis aims to compare these iconographies and further focuses on their development. The conclusion evaluates how the Eastern and Western art influenced each other and, above all, highlights the sources of inspiration
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK