Profesní orientace neslyšících žáků
Název práce v češtině: | Profesní orientace neslyšících žáků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Vocational Orientation of the Deaf Pupils |
Klíčová slova: | neslyšící žák|profesní orientace|profesní příprava|vzdělanostní aspirace|profesní poradenství|ZŠ pro sluchově postižené |
Klíčová slova anglicky: | Deaf pupil|vocational orientation|vocational preparation|educational aspirations|career counselling|elemetary school for the Deaf |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.03.2017 |
Datum zadání: | 13.03.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.07.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2017 10:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2017 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Radka Nováková |
Konzultanti: | Mgr. Radka Zbořilová |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude zmapovat profesní orientaci žáků posledních ročníků ZŠ pro sluchově postižené a výsledky usouvztažnit s podobnými výzkumnými šetřeními realizovanými u žáků bez sluchového postižení. Postup práce: 1. Studium našich a zahraničních zdrojů. 2. Nástin situace: Profesní orientace žáků ve školách hlavního vzdělávacího proudu vs. profesní orientace neslyšících žáků. Studentka se soustředí též na popis faktorů, které profesní orientaci ovlivňují, včetně faktorů, jež mohou být rozdílné u neslyšících žáků vzdělávaných v ZŠ pro sluchově postižené a u jejich vrstevníků vzdělávaných ve školách hlavního vzdělávacího proudu, jako jsou pohled společnosti na hluchotu a na neslyšící lidi, způsob vzdělávání, identita, komunita a kultura Neslyšících… 3. Návrh a realizace výzkumné sondy: Studentka se zaměří jednak na předprofesní přípravu v ZŠ pro sluchově postižené, jednak na samotnou profesní orientaci neslyšících žáků v závěru docházky do ZŠ. Použije tyto metody: analýza vzdělávacích dokumentů a příp. učebních materiálů, dotazníkové šetření a/nebo rozhovory s pedagogy a s žáky. 4. Vyhodnocení výzkumné sondy, interpretace výsledků a jejich usouvztažní s bodem 2. |
Seznam odborné literatury |
DURAND, S. R. Deaf identity, career-related self-efficacy, and perception of career barriers of deaf and hard-of-hearing individuals. ETD Collection for Fordham University. 2008. AAI3312052. Dostupné z:http://fordham.bepress.com/dissertations/AAI3312052 FRIEDMANN, Z. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění: Professional orientationofpupilswithspecialeducationalneeds and theirjobopportunities. Brno: Paido, 2012. FRIEDMANN, Z. Volba povolání: praktické náměty pro výuku tematického okruhu Svět práce. Praha: Raabe, 2011. HLAĎO, P. Svět práce a volba povolání. Praha: Copyright, 2008. HLAĎO, P. Škola ovlivňuje volbu povolání žáků velmi málo [online]. Učitelské listy, Praha, 2006. HLAĎO, P.– DRAHOŇOVSKÁ, P. Rozhodování žáků základních a středních škol o dalším studiu a práci v pohledu žáků i jejich rodičů: analýza vlivů sociálního okolí a využívání informačních zdrojů na základě dotazníkového šetření. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. HLAĎO, P. – HRUBCOVÁ, Z.– MEZERA, A. Sebepoznávání. Praha: Raabe, 2015. HLAĎO, P. Profesní orientace adolescentů: poznatky z teorií a výzkumů. Brno: Konvoj, 2012. KLUKOVÁ, J. Aspirace studentů se sluchovým postižením na pracovní uplatnění [online]. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2008. Dostupné z:http://is.muni.cz/th/79733/pedf_m/ LEXOVÁ G. Jak hledat práci se sluchovým postižením. České Budějovice: Svaz neslyšících a nedoslýchavých v ČR, 2006. OPATŘILOVÁ, D. – PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2011. POTMĚŠIL, M. a kol. Psychosociální aspekty sluchového postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Profi-volba z deváté třídy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. SKÁKALOVÁ, T. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016. SKLENÁŘOVÁ, H. Profesní orientace žáků základní školy [online]. Rigorózní práce. Praha: Univerzita Karlova, 2011. Dostupné z:https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/102178 ŠIKULOVÁ, R. – MRÁZOVÁ, E. – WEDCLICHOVÁ, I. Pomáháme svému dítěti s volbou povolání. Ústí nad Labem: Hněvín, 2006. ŠIKULOVÁ, R. – MRÁZOVÁ, E. – WEDCLICHOVÁ, I. Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy. Ústí nad Labem: Hněvín, 2007. VÁGNEROVÁ, M. Poradenství pro volbu povolání. In SVOBODA, M. (ed.) – KREJČÍŘOVÁ, D. – VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001, s. 679-693. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. – dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012 |