Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Romské dítě na počátku školní docházky
Název práce v češtině: Romské dítě na počátku školní docházky
Název v anglickém jazyce: A gypsy child in elementary school at the start of compulsory school
Klíčová slova: Romové, romský žák, rodič, základní škola, školní připravenost, zralost, inkluze, integrace, vzdělávání
Klíčová slova anglicky: Gypsies, gypsy child, parents, elementary school, school maturity, school readiness, inclusion, integration, education,
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.01.2017
Datum zadání: 31.01.2017
Datum a čas obhajoby: 21.05.2018 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2018
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Jaroslav Pěnička
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoreticko-empirická práce vedená základní otázkou Jak probíhá adaptace romských žáků na školu v podmínkách školy usilující o inkluzi? V teoretické části shrnutí teoretických poznatků týkajících se vzdělávání romských dětí u nás, vytváření podmínek pro jejich úspěšnou adaptaci, strategie individualizace jako prevence a intervence, připravenost učitelů na práci s romskými žáky. V praktické části kazuistika skupiny romských žáků v kontextu třídy 1.ročníku.
Použité metody: pozorování, rozhovor s učitelem popř.asistentem, žáky, rodiči, analýza produktů žáků, popř.dotazník, projektivní techniky.
Seznam odborné literatury
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
BALABÁNOVÁ, Helena. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT, 1995.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Vyd. 2., upr. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-410-9.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Jak pomoci romským dětem stát se úspěšnými žáky: praktická rukověť pro učitele. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-009-3.
PETERKOVÁ, Veronika. Školní zralost romských dětí: Vliv přípravných tříd. Brno: [s.n.], 2000.
IVATTS, A., Karel ČADA, Lenka FELCMANOVÁ, David GREGER a Jana STRAKOVÁ. Začleňování romských dětí předškolního věku: zvláštní zpráva o začleňování romských dětí do předškolního vzdělávání a péče : Česká republika. Přeložil Patricie VLACHOVÁ. Praha: [Nadace Open Society Fund], 2015. ISBN 978-80-87725-28-3.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá tématem Romské dítě na počátku školní docházky. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jak probíhá adaptace romských žáků na škole usilující o inkluzi. Cíl je doplňován výzkumnými otázkami, které jsou rozděleny do dvou oblastí dle působících faktorů. Na faktory vnitřní, to znamená ty, které se týkají samotného jedince v procesu vzdělávání, a vnější, které ovlivňují
a podílejí se na vzdělávání romských žáků na základní škole.
Teoretická část je vypracována tak, aby společně s praktickou částí tvořila smysluplný celek. První kapitola je věnována Romům a jejich historii. V kapitole druhé a třetí se dočteme o dítěti na počátku školní docházky. Tato kapitola je rozdělena do několika dílčích podkapitol vzhledem k tomu, co vše závisí na tom, zda je dítě zralé a připravené na školní docházku. Třetí kapitola je pro celkovou práci stěžejní, neboť zde je pozornost věnována právě romskému dítěti v české škole. Tato kapitola je rozdělena na jednotlivé podkapitoly dle toho, co vše přichází do procesu vzdělávání romského dítěte a co jej v tomto průběhu ovlivňuje. V dalších kapitolách jsou shrnuty mé poznatky z průběhu pozorování.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
My thesis is focused on the theme „Gypsy child at the beginning of school attendace”. The main aim of my thesis is to find out how gypsy pupils are able to adapt to an inclusive school. The purpose is complemented by research questions which are divided into two areas according to influencing factors. The first of the factors are internal factors, that means the ones that deal with the individual of a children in the educational process himself, then external factors which influence and participate in education of Roma pupils in primary school.

Theoretical part is formed to make consistent unit with the practical part. First chapter is focused on Romas and their ethnic history. In second and third chapter we can find out more about the gypsy pupils in the beginning of school attendance. Second chapter is divided into several subchapters according to the determinants of school maturity. Third chapter is the basis of the whole thesis, because it is mainly focused on the gypsy pupils in the context of Czech education. This chapter is also divided into several subchapters depending on the different influences on the education of gypsy pupils. In other chapters there is a summary of my knowledge from the whole of the observation I have done.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK