Instantní fotografie na sociálních sítích
Název práce v češtině: | Instantní fotografie na sociálních sítích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Instant photography on social sites |
Klíčová slova: | Instagram, sociální síť, fotografie, obsahová analýza, kvantitativní analýza |
Klíčová slova anglicky: | Instagram, social network, photography, content analysis, quantitative analysis |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. MgA. Filip Láb, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.01.2017 |
Datum zadání: | 06.01.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.01.2017 10:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.01.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.01.2017 |
Oponenti: | Mgr. Pavel Turek, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
Monografie:
CHALFEN, Richard. Snapshot versions of life [online]. Bowling Green, Ohio: Bowling Green State University Popular Press, 1987 [cit. 2016-04-30]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10364998 FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. [online]. Praha: nakladatelství Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X. [10. 5. 2015] . Dostupné z: http://monoskop.org/images/f/f8/Flusser_Vilem_Za_filosofii_fotografie_OCR.pdf RANTAVUO, Heli. Connecting Photos: A Qualitative Study Of Cameraphone Photo Use. Finland: Gummerus Printing, 2008. ISBN 978-951-558-258-4. 50 ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to the interpretation of visual materials [online]. London: Sage, 2001 [cit. 2016-05-01]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10080966 SARVAS R., FROHLICH D.M. (2011) From Snapshots to Social Media - The Changing Picture of Domestic Photography. First Edition. [online].[cit. 2016-05-1]. Dostupné z: http://toddstewartphotography.net/teaching/wp-content/uploads/2013/09/10.1007_978-0-85729-247-6.pdf SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie: fotografie jako výzkumná metoda. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. Základy sociologie. ISBN 978-80-86429-77-9. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201009/contents/nkc20102110012_1.pdf WARREN, LYNNE. Encyclopedia of Twentieth-Century Photography Volumes I. II. III. New York: Routledge, 2006. ISBN-1-57958-393-8. Studie dostupné online: CRUZ, E. G., MEYER, E. T. (2012). Creation and Control in the Photographic Process: iPhones and the emerging fifth moment of photography . Photographies 5(2). [online]. [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2130489 HU, Yuheng, MANIKONDA, Lydia, KAMBHAMPATI, Subbarao: What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types. 2014 [online]. [cit. 2016-05-1]. Dostupné z: http://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM14/paper/view/8118/8087 MANOVICH, Lev. Subjects and Styles in Instagram Photography, Part 1. [online]. 2016 [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://manovich.net/index.php/projects/subjects-and-styles-in-instagram-photography-part-1 51 MANOVICH, Lev. Subjects and Styles in Instagram Photography, Part 2. [online]. 2016 [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://manovich.net/index.php/projects/subjects-and-styles-in-instagram-photography-part-2 MANOVICH, Lev. Notes on Instagrammism and mechanisms of contemporary cultural identity. [online] 2016 [cit. 2016-12-01]. Dostupné z: http://manovich.net/index.php/projects/notes-on-instagrammism-and-mechanisms-of-contemporary-cultural-identity NANORU, Michal. Only the good ones: the snapshot aesthetic revisited. Interaktivní průvodce výstavou. Praha: Galerie Rudolfinum. [online]. [cit. 2016-05-1]. Dostupné z: http://www.galerierudolfinum.cz/files/guide/otgo-guide-cs.pdf TIFENTALE, Alise. MANOVICH, Lev. Competitive photography and the Presentation of the Self. [online]. 2016 [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://manovich.net/index.php/projects/competitive-photography-and-the-presentation-of-the-self SCHROEDER, Jonathan. Snapshot Aesthetic and the Strategic Imagination. [online]. 2013 [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2377848 Články dostupné online: CUMMING, Ed. Can hipsters save the world?. In: Guardian [online] [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://www.theguardian.com/uk-news/2015/mar/08/can-hipsters-save-the-world DOČEKAL, Daniel. Mark Zuckerberg zničil Instagram. Ano, i tak se to dá říci. ISSN 1213-0702. Lupa.cz [online] Internet Info, s.r.o., 2016. [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/mark-zuckerberg-znicil-instagram-ano-i-tak-se-to-da-rici/ GARBER, Megan. Instagram Was First Called 'Burbn'. The Atlantic [online]. The Atlantic Monthly Group, 2014 [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/07/instagram-used-to-be-called-brbn/373815/ IBRAHIM, Yasmin. (2015) Instagramming life: banal imaging and the poetics of the everyday, Journal of Media Practice, 16:1, 42-54, [online] [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1080/14682753.2015.1015800 52 LI, Anita. Is Photography Dead? A History From Early Cameras to Instagram [INFOGRAPHIC]. Mashable [online]. 2012-11-17 [cit. 2016-5-1]. Dostupné z: http://mashable.com/2012/11/17/photography LUCKERSON, Victor. Instagram Is About to Change in a Massive Way. Time [online]. Time Inc., 2016 [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://time.com/4260264/instagram-algorithmic-timeline/ MURRAY, Susan. Digital Images, Photo-Sharing, and Our Shifiting Notions of Everyday Aesthetics, Journal of Visual Culture, Vyd. 7, č. 2. Los Angeles, London, New Delhi and Singapore: SAGE, 2008, s. 147–163. [online] [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://vcu.sagepub.com/content/7/2/147.short OKABE, Daisuke. ITO, Mizuko. Camera Phones changing the Definition of Picture-worthy. Japan Media Review, 2003. [online] [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://www.dourish.com/classes/ics234cw04/ito3.pdf SHONTELL, Alyson. How Instagram Co-Founder Kevin Systrom Spent His Year After The $1 Billion Facebook Acquisition. Business Insider [online], 2013 [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://www.businessinsider.com/its-been-1-year-since-facebook-bought-instagram-for-1-billion-heres-how-co-founder-kevin-systrom-spent-it-2013-5 SYSTROM, Kevin. What is the genesis of Instagram? Quora [online], 2011 [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: https://www.quora.com/What-is-the-genesis-of-Instagram TIFENTALE, Alise. Art of the Masses: From Kodak Brownie to Instagram. Networking Knowledge, roč. 8, č. 6, New York: The Graduate Center, City University of New York, 2015, 1-16. ISSN: 1755-9944 [online] [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://www.alisetifentale.net/articles/#/articles-1/ Diplomové práce: ČERMÁKOVÁ, Alžběta. Konstrukce identity prostřednictvím autoportrétu v éře sociálních sítí [online]. 2015 [cit. 2016-05-8]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/152171. Vedoucí práce Filip Láb. 53 SHUPIKOVA, Alina. Proměna formy a obsahu fotografie s nástupem mobilní fotografie a sociálních sítí [online]. 2013 [cit. 2016-05-8]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/125730. Vedoucí práce Filip Láb. TRACHTOVÁ, Veronika. Kdo jsme a kým se stáváme v online sociálních sítích?. Praha, 2011. 86 s., 17 s. příloh. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Karel Minařík. Internetové stránky: Instagram [online]. 2016 [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: https://www.instagram.com/press Obrazení [online]. 2016 [cit. 2016-04-17]. Dostupné z: http://www.obrazeni.cz/ |
Předběžná náplň práce |
Tato práce se zabývá sociální sítí Instagram jakožto následníkem tradice instantní fotografie a obsahem této sítě. Instagram je globálně velmi rozšířenou sítí a fenoménem, který ovlivňuje objekty fotografie, definici zachycení hodného i estetiku. Instagram, jehož obsah je denně rozšiřován o miliony dalších fotografií, je místem, kde fotografie nabývají nového uplatnění a následují specifické trendy. Tato práce zkoumá sociální síť samotnou, sleduje historii vzniku Instagramu, principy fungování této sítě, českou verzi sítě i typy uživatelů. Pro lepší definici specifik instagramové fotografie zasazuje tento jev do historického kontextu technologického vývoje média fotografie. Tato práce se snaží vystihnout a definovat zejména estetiku fotografií na této síti; nejdřív v rovině obecných poznatků; následně praktickým průzkumem. Hlavním výstupem je prozkoumání obsahu českého Instagramu a hledání obrazových specifik této sítě. S pomocí obrazové analýzy stanovuje a kategorizuje nejčastější objekty na fotografiích na této síti a následně hledá estetická specifika s pomocí dotazníkového šetření. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis concentrates on Instagram, social network wich follows on tradition of Instant photography as well as on content of this network. Instagram globally has expanded very widely in quite a short period of time. It is a phenomenon wich affects objects of photography, redefines the pictureworthy and overall aesthethics. The number
of photos uploaded on Instagram increases by millions everyday and photographs here acquire specific functions and follow specific trends. This thesis defines the network itself, its genesis, principles on wich this network works, Czech enviroment of Instagram and types of users. To help with definition of this networked photography Instagram here is anchored in the history of technical evolvement of photopraphy. Secondly this thesis exmines content of Instagram both on general basis and practicaly. With the method of content analysis this thesis determines the most common objects of Instagram photography and it follows with defining general aesthetics with quantitative method of research. |