Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pěstitelské práce na vybraných základních školách
Název práce v češtině: Pěstitelské práce na vybraných základních školách
Název v anglickém jazyce: The Growing Education at the Selected Elementary Schools
Klíčová slova: pěstitelské práce, základní školy, potravinová soběstačnost, výuka předmětu, dobrá praxe, praktické činnosti
Klíčová slova anglicky: growing, the elementary schools, food sovereignity, subject teaching, good practice, work activities
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.12.2016
Datum zadání: 22.06.2018
Datum a čas obhajoby: 11.09.2019 08:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R309, Studovna KBES, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:07.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí s doporučeními k psaní BP na http://pedf.cuni.cz/index.php?menu=22 a dodatků na http://CEVV-uk-pedf.blog.cz, včetně toho, jak má vypadat struktura práce a také toho, jaký má být minimální rozsah diplomové práce. Bude dodržovat citační normy.

Studentka bude jednou měsíčně informovat vedoucího práce o postupu při psaní práce a výzkumu.
Seznam odborné literatury
BAUERŠÍMOVÁ, S. Závěrečná zpráva celorepublikového průzkumu Stav školních zahrad při základních školách v České republice. [online] Kněžice: Chaloupky o. p. s., 2007. Dostupné z: <http://www.ekovychova.cz/eko/includes/priloha397.doc>.
BUREŠOVÁ a kol. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007
BUREŠOVÁ, K. et. al. Hurá z lavic do přírody... Kněžice: Chaloupky o. p. s., 1992. ISBN neuvedeno
FRANĚK, M. Vliv kontaktu s přírodním prostředím na lidskou psychiku. In Člověk + příroda = udržitelnost? Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Praha: Zelený kruh v rámci projektu APEL, 2009. s. 8-15. ISBN 978-80-903968-5-2.
HAUSEROVÁ, E. Potravinová soběstačnost. Praha: Permakultura, 2014. ISBN: 9788090510821
HEIL, A. Rajská zahrada. HEL, 2004. ISBN: 80-86167-23-2.
HOLZER, S. Zahrada k nakousnutí. Alman, 2014. ISBN: 978-80-87426-24-1.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Základy ekologie a problematiky životního prostředí pro pedagogy/Environmentální výchova/Prostředky environmentální výchovy a podmínky vyučování/Třídní (školní) zahrady [online].
JANČAŘÍKOVÁ, K. Výsledky empirického výzkumu dětských kontaktů s přírodou.
In Člověk + příroda = udržitelnost? Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Praha: Zelený kruh v rámci projektu APEL, 2009. s. 8-15. ISBN 978-80-903968-5-2.
JUKLOVÁ, Z. a kol. Výuka pěstitelství s využitím interaktivních metod. Masarykova základní škola a Obchodní akademie. Tanvald, 2007. Dostupné z: <http://www.mzsaoatanvald.cz>.
KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako učebna. Chaloupky, 2012
MORKES, F. Z historie školních zahrad. In BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Kněžice : Chaloupky o. p. s., 2007. s. 21-34. ISBN neuvedeno.
STEJSKALOVÁ, J. 2011. Soustava zeleně. In: Hurych, V. (ed.) Tvorba zeleně. s 113-117. Vyšší odborná škola zahradnická a Střední zahradnická škola ve spolupráci s Grada Publishing. Mělník. s. 113-117. ISBN: 978-80-9047-820-6.
STEIN, S. 2006. Poklady z babiččiny zahrádky. Rebo Production CZ. Dobřejovice. 95 s. ISBN: 80-7234-504-4.
ŠEBESTA, K. Městské zahradničení. Permakultura, 2015. ISBN: 9788090510852.
ŠEVČÍKOVÁ, K. Výuka pěstitelství na základních školách a Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Dostupné z <http://file:///C:/Users/Martina/Downloads/04_-_Mgr._Sevcikova_Katerina_-_Inovace_na_Masarykove_univerzit%20(1).pdf>.
ŠTOLL, J. Dětská farma Eduarda Štorcha a československé alternativní školství ve dvacátých letech 20. století, bakalářská práce, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra sociální pedagogiky, Brno, 2008. Dostupné z http://http://is.muni.cz/th/171490/pedf_b/BP.pdf>.
ŠTORCH, E. Dětská farma, eubiotické reforma školy. Brno, 1929.
STREJČKOVÁ, E. [ed.] Děti, aby byly a žily. 1. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí ČR, 2005. 96 s. ISBN 80-7212-382-3.
VODÁKOVÁ, J. DYTRTOVÁ, R. Pěstitelské práce. RAABE, 2013. ISBN 9788086307343
ZBÍRALOVÁ, Simona. DIDAKTICKÝ MATERIÁL PRO VÝUKU PĚSTITELSTVÍ NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE [online]. Olomouc, 2009 [cit. 2016-11-21]. Master's thesis. Palacký University Olomouc, Pedagogická fakulta. Thesis supervisor Monika Müllerová Available from: <http://theses.cz/id/m94u44/>.


Předběžná náplň práce
Cíle práce: Na základě studia odborné literatury a pramenů vytvořit přehled historie výuky předmětu pěstitelské práce. Vyhledat příklady škol s dobrou praxí, zjistit způsob a místo výuky a hodinovou dotaci předmětu na těchto školách a zhodnotit jeho význam.

Předběžná struktura práce
1. Úvod
2. Cíl práce
3. Teoretická část, literární rešerše
Historie výuky Pěstitelských prací na základních školách
Současné zastoupení předmětu v ŠVP na ZŠ
Potravinová soběstačnost a využití potravin z místních zdrojů
4. Sběr a analýza dat, metodika
Sběr dat z jednotlivých ZŠ - charakteristika výběrového souboru, zastoupení předmětu v ŠVP, hodinová dotace, způsob a místo výuky
5. Výsledky
6. Diskuze
7. Závěr
8. Použitá literatura a zdroje
9. Přílohy
9.1. Seznam příloh
9.2. Seznam tabulek
9.3. Seznam grafů
9.4. Seznam obrázků

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Aims of the work: Based on the study of literature and sources, create an overview of the history of teaching the subject of cultivation work. Look for examples of good practice schools, find out the way and place of teaching and the hourly rate of the subject at these schools and evaluate its importance.
Preliminary structure of work
1. Introduction
2. Aim of the work
3. Theoretical part, literary research
History of Teaching Cultivation Work at Primary Schools
Simultaneous representation of the subject in SEP at primary school
Food self-sufficiency and the use of locally sourced food
4. Data collection and analysis, methodology
Data collection from individual primary schools - characteristics of sample, representation of subject in SEP, hourly subsidy, way and place of teaching
5. Results
6. Discussion
7. Conclusion
8. Literature and sources used
9. Attachments
9.1. List of attachments
9.2. List of tables
9.3. List of graphs
9.4. Picture list
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK