Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Fairness and Emotions in the Ultimatum Game: Experimental Approach
Název práce v češtině: Spravedlnost a Emoce ve hře Ultimatum: Experiment
Název v anglickém jazyce: Fairness and Emotions in the Ultimatum Game: Experimental Approach
Klíčová slova: spravedlnost, emoce, hra na ultimátum, FaceReader, experimentální ekonomie
Klíčová slova anglicky: fairness, emotions, Ultimatum Game, FaceReader, experimental economics
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Institut ekonomických studií (23-IES)
Vedoucí / školitel: PhDr. Václav Korbel, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 09.11.2016
Datum zadání: 09.11.2016
Datum a čas obhajoby: 18.09.2017 09:00
Místo konání obhajoby: Opletalova - Opletalova 26, O314, Opletalova - místn. č. 314
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2017
Datum proběhlé obhajoby: 18.09.2017
Oponenti: PhDr. Mgr. Jana Votápková, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
1. FEHR, Ernst; SCHMIDT, Klaus M. The economics of fairness, reciprocity and altruism–experimental evidence and new theories. Handbook of the economics of giving, altruism and reciprocity, 2006, 1: 615-691.
2. BOSMAN, Ronald, et al. Emotions, rejections, and cooling off in the ultimatum game. 2001.
3. RICK, Scott; LOEWENSTEIN, George. The role of emotion in economic behavior. 2007.
4. VAN’T WOUT, Mascha, et al. Affective state and decision-making in the ultimatum game. Experimental brain research, 2006, 169.4: 564-568.
5. RABIN, Matthew. Incorporating fairness into game theory and economics. The American economic review, 1993, 1281-1302.
6. DECLERCK, Carolyn H.; KIYONARI, Toko; BOONE, Christophe. Why do responders reject unequal offers in the Ultimatum Game? An experimental study on the role of perceiving interdependence. Journal of Economic Psychology, 2009, 30.3: 335-343.

Předběžná náplň práce
Hra Ultimátum je jedním z nejznámějších experimentálních designů, který díky své jednoduchosti a jasné strategii vlastní maximalizace umožňuje studovat komplexní fenomény. Právě tuto ekonomickou hru jsme se rozhodli využít při zkoumání role emocí v procesu rozhodování se v kontextu spravedlnosti. Jednoduchá hra Ultimátum vyžaduje dva hráče – hráč A a hráč B, kde hráči A je přidělena určitá peněžní částka a tu musí rozdělit mezi sebou a hráčem B. Hráč B potom může tuto nabídku buď přijmout nebo odmítnout. V první situaci je oběma hráčům vyplacena částka dle dané nabídky, zatímco ve druhé situaci žádný z hráčů není vyplácen.

Dle standardní ekonomické teorie, která předpokládá, že rozhodování lidí je odvozeno zásadně od jejich motivace maximalizovat vlastní výdělek, hráč A by měl poslat co nejnižší možnou kladnou částku a hráč B musí přijmout jakoukoliv kladnou nabídku. Nicméně, empirické důkazy ukazují, že hráči A posílají v průměru 30%-40% z dostupné částky, zatímco nabídky menší než 20% z celkové částky jsou často odmítnuté. Navíc, tato odmítnutí jsou většinou doprovázena silnými negativními emocemi hráče B, zejména vztekem. Vztek je pak spojen s destruktivními následky, což je konsistentní s odmítnutím kladných nabídek hráčem B.

Hlavním cílem této bakalářské práce je určit roli emocí v procesu rozhodování se v situaci nespravedlivého zacházení. Zaměříme se na neutralitu a 5 základních emocí: štěstí, vztek, smutek, překvapení a znechucení, které byly detekovány pomocí softwaru FaceReader. Obzvlášť věnujeme pozornost vzteku za účelem určit, zda jsou přítomny tak zvané „angry buttons“ („rozzlobená tlačítka“), které indikují destruktivní chování vyjádřené odmítáním kladných nabídek. Zajímá nás, zda existuje rozdíl nejen mezi intenzitou prožitého vzteku a přiřazenou nabídkou, ale i mezi akci, ke které se hráč rozhodne. Také budeme zkoumat, zda robustní model chování ve hře na ultimátum je také uplatněn v případě populace studentů žijících a/nebo studujících v Praze.

Osnova
1. Úvod
2. Koncept spravedlnosti v ekonomii
3. Emoce v ekonomii - vymezení pojmu a empirické důkazy
4. Popis dat
5. Ekonometrická metodologie a diskutování výsledků
6. Závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The Ultimatum Game is one of the most famous experimental designs, which due to its simplicity and clear self-maximizing strategy allows for studying complex phenomena. We decided to apply this experimental design to investigate the role of emotions in decision-making process in the context of fairness. Two players A and B participate in the game, where the player A is given a positive fixed amount of money and has to divide it between himself and the player B. The player B can even accept or reject the offer, where in the former case both of the players are paid according to the offer and in the latter situation none of the players are paid anything.

According to standard economic theory, which assumes, that decisions of economic agents are driven solely by motivation to maximize their own well-being, the player A should transfer the lowest amount possible and the player B has to accept any positive amount. However, the empirical evidence provide, that players A transfer on average 30%-40% of the available surplus, while offers of less than 20% of the surplus are frequently rejected by players B. Moreover, such low offers are often accompanied by experience of strong negative emotions by players B, particularly anger. Anger is then expected to have destructive consequences, which is consistent with rejection of positive offers by players B.

The aim of the thesis is to indicate the role of emotions in the decision-making process when facing unfairness. We will focus on neutrality and 5 basic emotions: happiness, anger, sadness, surprise and disgust, which were detected using the FaceReader software. We will further discover the topic of anger in order to detect, whether there is an issue of “angry buttons”, which states for the destructive behavior of rejecting positive offers. We are particularly interested whether there is a difference in intensity of experienced anger not only among treatments, but also among actions undertaken by participants. We will also examine whether the robust behavioural pattern in the Ultimatum Game can be also applied to the population of students living and/or studying in Prague.

Outline
1. Introduction
2. Concept of Reciprocity and Fairness in Economics
3. Emotions in Economics – definition and empirical evidence
4. Description of the data
5. Econometric Approach and Discussion of the Results
6. Conclusion
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK