Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv pregraduálního vzdělání a podpora školního prostředí u začínajících učitelů biologie/přírodopisu
Název práce v češtině: Vliv pregraduálního vzdělání a podpora školního prostředí u začínajících učitelů biologie/přírodopisu
Název v anglickém jazyce: The Influence of the Higher Education and Support of the School Environment for Beginning Teachers of Biology
Klíčová slova: začínající učitel, problémy začínajících učitelů, pregraduální příprava budoucích učitelů, podpora školního prostředí, uvádění začínajících učitelů
Klíčová slova anglicky: beginning teacher, problems of beginning teachers, higher education of future teachers, support of school environment, induction of beginning teachers
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.11.2016
Datum zadání: 26.01.2017
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 18.09.2018
Oponenti: RNDr. Kateřina Blažová
 
 
 
Předběžná náplň práce
Učitelství je náročně povolání, které nespočívá pouze v odborném vědění, ale hlavně ve schopnosti předávat toto vědění dále. Učitel je vedle odborníky na daný předmět zároveň psycholog, pedagog a v neposlední řadě i manažer. Ač se to ze školních lavic nezdá, jsou všechny tyto role učitele téměř rovnoměrně zastoupeny a zejména jsou po něm od první vyučovací hodiny vyžadovány. Při pohledu na pregraduální přípravu však stále narážíme na fakt, že rozvoj odborných znalostí budoucích učitelů ve velké míře převažuje nad rozvojem ostatních neméně potřebných kompetencí. I kdyby byla pregraduální příprava ve všech směrech sebevyváženější, je přirozené, že všechny dovednosti nemůže začínající učitel zvládnout na první dobrou, a v průběhu své učitelské praxe je postupně rozvíjí. K jeho rozvoji by mu pak mělo napomáhat podpůrné prostředí školy, které nemá v současnosti na našich školách právně danou strukturu. Ačkoliv se toto má od září roku 2017 změnit, v této prací budeme zjišťovat, jakým způsobem probíhá současná podpora začínajících učitelů a jak ji oni sami vnímají.
Práce zjišťuje, jak začínající učitelé vnímají svou pregraduální přípravu a stávající podporu v průběhu prvních pěti let výuky a bude zaměřená např. na: úroveň jednotlivých dovedností začínajících učitelů; jak začínající učitelé hodnotí úroveň pregraduální přípravy v rozvoji jednotlivých dovedností; jak začínající učitelé hodnotí úroveň podpory školy v rozvoji jednotlivých dovedností; jaká podpora je začínajícím učitelům k dispozici a které si nejvíce cenní; či jaká další podpora by začínajícím učitelům usnadnila začátky učitelství apod.
Ke zjišťování výše uvedeného se nabízí dotazníkové šetření, či rozhovory se začínajícími učiteli.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK