Vliv pregraduálního vzdělání a podpora školního prostředí u začínajících učitelů biologie/přírodopisu
Název práce v češtině: | Vliv pregraduálního vzdělání a podpora školního prostředí u začínajících učitelů biologie/přírodopisu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Influence of the Higher Education and Support of the School Environment for Beginning Teachers of Biology |
Klíčová slova: | začínající učitel, problémy začínajících učitelů, pregraduální příprava budoucích učitelů, podpora školního prostředí, uvádění začínajících učitelů |
Klíčová slova anglicky: | beginning teacher, problems of beginning teachers, higher education of future teachers, support of school environment, induction of beginning teachers |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 02.11.2016 |
Datum zadání: | 26.01.2017 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2018 |
Oponenti: | RNDr. Kateřina Blažová |
Předběžná náplň práce |
Učitelství je náročně povolání, které nespočívá pouze v odborném vědění, ale hlavně ve schopnosti předávat toto vědění dále. Učitel je vedle odborníky na daný předmět zároveň psycholog, pedagog a v neposlední řadě i manažer. Ač se to ze školních lavic nezdá, jsou všechny tyto role učitele téměř rovnoměrně zastoupeny a zejména jsou po něm od první vyučovací hodiny vyžadovány. Při pohledu na pregraduální přípravu však stále narážíme na fakt, že rozvoj odborných znalostí budoucích učitelů ve velké míře převažuje nad rozvojem ostatních neméně potřebných kompetencí. I kdyby byla pregraduální příprava ve všech směrech sebevyváženější, je přirozené, že všechny dovednosti nemůže začínající učitel zvládnout na první dobrou, a v průběhu své učitelské praxe je postupně rozvíjí. K jeho rozvoji by mu pak mělo napomáhat podpůrné prostředí školy, které nemá v současnosti na našich školách právně danou strukturu. Ačkoliv se toto má od září roku 2017 změnit, v této prací budeme zjišťovat, jakým způsobem probíhá současná podpora začínajících učitelů a jak ji oni sami vnímají. Práce zjišťuje, jak začínající učitelé vnímají svou pregraduální přípravu a stávající podporu v průběhu prvních pěti let výuky a bude zaměřená např. na: úroveň jednotlivých dovedností začínajících učitelů; jak začínající učitelé hodnotí úroveň pregraduální přípravy v rozvoji jednotlivých dovedností; jak začínající učitelé hodnotí úroveň podpory školy v rozvoji jednotlivých dovedností; jaká podpora je začínajícím učitelům k dispozici a které si nejvíce cenní; či jaká další podpora by začínajícím učitelům usnadnila začátky učitelství apod. Ke zjišťování výše uvedeného se nabízí dotazníkové šetření, či rozhovory se začínajícími učiteli. |