České školy bez hranic. Vícečetná případová studie
Název práce v češtině: | České školy bez hranic. Vícečetná případová studie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech schools without borders. Multiple case study |
Klíčová slova: | Česká škola bez hranic|bilingvismus|bilingvní vzdělávání|čeština pro cizince |
Klíčová slova anglicky: | Czech school without borders|bilingualism|bilingual education|czech for foreigners |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.11.2016 |
Datum zadání: | 03.11.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 24.01.2018 14:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.01.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.01.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je ukázat, jakým vývojem prošly České školy bez hranic od svého založení, jak v současné době fungují, jakých výsledků, zvláště v oblasti jazykového vzdělávání v češtině, dosahují, jak jejich fungování a studijní výsledky hodnotí jejich vedoucí pracovníci, žáci a jejich rodiče. Práce bude koncipována jako vícečetná případová studie zaměřená na dvě vybrané České školy bez hranic s delší tradicí, totiž Českou školu bez hranic v Bruselu a Českou školu bez hranic v Ženevě. Metodologicky se bude opírat o etnografické postupy sběru dat a práce s nimi; zaměří se na analýzu vývoje uvedených Českých škol bez hranic (především na základě oficiálních listinných pramenů), na současné fungování těchto škol (na základě analýzy administrativních dokumentů, zvláště programových, studijních plánů, učebnich materiálů) a jejich výsledky (mj. s oporou o analýzu dostupných písemných projevů žáků v češtině) a na reflexi práce Českých škol bez hranic u jejich vedoucích pracovníků (ředitelů škol, formou analýzy polostrukturovaných interview), současných žáků a jejich rodičů (formou dotazníkového šetření). Podle potřeby a možností lze uvažovat i o přímém pozorování výuky (nejde o závaznou součást zadání). Postup: 1. studium příslušné odborné literatury 2. analýza relevantních dokumentů, zvl. spojených s plánováním, organizací a výsledky studia 3. příprava a provedení polostrukturovaných interview s ředitelkami (a podle situace rovněž s personálem) Českých škol bez hranic 4. Příprava a provedení dotazníkového šetření mezi současnými žáky a jejich rodiči 5. Analýza výsledků práce žáků v Českých školách bez hranic, především v předmětu český jazyk, včetně výsledků archivovaných (písemných prací, testů apod.) 6. Shrnutí výsledků, formulování závěrů |
Seznam odborné literatury |
BAKER, C.; PRYS JONES, S. Encyclopedia of blingualism and bilingual education. BRUTT-GRIFFLER, J.; VARGHESE, M. Bilingualism and language pedagogy. Clevedon, Buffalo, 2004 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000 HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2012 HARDING-ESCH, E.; RILEY, P. Bilingvní rodina. Praha, 2008 HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha, 2002 ČŠBH. Vzdělávací program. dostupné z www.csbh.cz ČŠBH. Výroční zprávy. Dostupné z www.csbh.cz Další tituly budou doplněny v průběhu řešení práce |