Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
České školy bez hranic. Vícečetná případová studie
Název práce v češtině: České školy bez hranic. Vícečetná případová studie
Název v anglickém jazyce: Czech schools without borders. Multiple case study
Klíčová slova: Česká škola bez hranic|bilingvismus|bilingvní vzdělávání|čeština pro cizince
Klíčová slova anglicky: Czech school without borders|bilingualism|bilingual education|czech for foreigners
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.11.2016
Datum zadání: 03.11.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 08.11.2016
Datum a čas obhajoby: 24.01.2018 14:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.01.2018
Datum proběhlé obhajoby: 24.01.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je ukázat, jakým vývojem prošly České školy bez hranic od svého založení, jak v současné době fungují, jakých výsledků, zvláště v oblasti jazykového vzdělávání v češtině, dosahují, jak jejich fungování a studijní výsledky hodnotí jejich vedoucí pracovníci, žáci a jejich rodiče.
Práce bude koncipována jako vícečetná případová studie zaměřená na dvě vybrané České školy bez hranic s delší tradicí, totiž Českou školu bez hranic v Bruselu a Českou školu bez hranic v Ženevě. Metodologicky se bude opírat o etnografické postupy sběru dat a práce s nimi; zaměří se na analýzu vývoje uvedených Českých škol bez hranic (především na základě oficiálních listinných pramenů), na současné fungování těchto škol (na základě analýzy administrativních dokumentů, zvláště programových, studijních plánů, učebnich materiálů) a jejich výsledky (mj. s oporou o analýzu dostupných písemných projevů žáků v češtině) a na reflexi práce Českých škol bez hranic u jejich vedoucích pracovníků (ředitelů škol, formou analýzy polostrukturovaných interview), současných žáků a jejich rodičů (formou dotazníkového šetření). Podle potřeby a možností lze uvažovat i o přímém pozorování výuky (nejde o závaznou součást zadání).
Postup:
1. studium příslušné odborné literatury
2. analýza relevantních dokumentů, zvl. spojených s plánováním, organizací a výsledky studia
3. příprava a provedení polostrukturovaných interview s ředitelkami (a podle situace rovněž s personálem) Českých škol bez hranic
4. Příprava a provedení dotazníkového šetření mezi současnými žáky a jejich rodiči
5. Analýza výsledků práce žáků v Českých školách bez hranic, především v předmětu český jazyk, včetně výsledků archivovaných (písemných prací, testů apod.)
6. Shrnutí výsledků, formulování závěrů
Seznam odborné literatury
BAKER, C.; PRYS JONES, S. Encyclopedia of blingualism and bilingual education.
BRUTT-GRIFFLER, J.; VARGHESE, M. Bilingualism and language pedagogy. Clevedon, Buffalo, 2004
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2012
HARDING-ESCH, E.; RILEY, P. Bilingvní rodina. Praha, 2008
HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha, 2002
ČŠBH. Vzdělávací program. dostupné z www.csbh.cz
ČŠBH. Výroční zprávy. Dostupné z www.csbh.cz
Další tituly budou doplněny v průběhu řešení práce
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK