Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv edukačních pobytů na kompenzaci diabetu 1. typu
Název práce v češtině: Vliv edukačních pobytů na kompenzaci diabetu 1. typu
Název v anglickém jazyce: The effectiveness of diabetes camp as a treatment for diabetes type 1
Klíčová slova: diabetes mellitus 1. typu, edukační pobyt, kompenzace, kontinuální monitorace glykemie
Klíčová slova anglicky: diabetes mellitus type I, educational program, compensation, continuous monitoring of glycemia
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: III. interní klinika – klinika endokrinologie a metabolismu 1. LF UK a VFN (11-00530)
Vedoucí / školitel: MUDr. Jan Šoupal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.10.2016
Datum zadání: 25.10.2016
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.10.2016
Datum a čas obhajoby: 06.06.2017 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.04.2017
Datum proběhlé obhajoby: 06.06.2017
Předmět: Obhajoba diplomové práce (B02793)
Oponenti: MUDr. Milan Flekač, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
About Trigger. (2014). In Trigger. Retrieved April 11, 2017 from https://www.trigr.org/about.html
American Diabetes Association. (2010). Diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes Care, 33(1), 62-69. doi:10.2337/dc10-S062
American Diabetes Association. (2007). Standards of Medical Care in Diabetes -2007. Diabetes Care, 30(1), 4-41. doi:10.2337/dc07-S004
Anděl, M., Andělová, K., Arenberger, P., Bartáková, H., Dlouhý, P., Duška, F., & Vyšata, O. (2001). Diabetes mellitus a další poruchy metabolismu. (1. vyd., 210 s.). Praha, Czech Republic: Galén
Bai, F., Jiang, F., Lu, J., Ma, S., Peng, Y., Jin, Y., & … Wu, H. (2013). The Impact of Hyperglycemic Emergencies on the Kidney and Liver. Journal Of Diabetes Research, 2013(2013), 8p. doi: 10.1155/2013/967097
Eldelsberger, T. (2010). Encyklopedie pro diabetiky. (1. vyd., 320 s.). Praha, Czech Republic: Maxdorf s. r. o.
Fonseca, V. A., Grunberger, G., Anhalt, H., Bailey, T. S., Blevins, T., Garg, S. K., & ... Tamborlane, W. (2016). Continuous glucose monitoring: a consensus conference of the american association of clinical endocrinologists and American college of endocrinology. Endocrine Practice: Official Journal Of The American College Of Endocrinology And The American Association Of Clinical Endocrinologists, 22(8), 1008-1021. doi:10.4158/EP161392.CS
Haluzík, M., Bednářová, V., Flekač, M., Haluzíková, D., Hrušková, Z., Karel, I., & …Zelinka, T. (2013). Praktická léčba diabetu. (2. vyd., 365 s.). Praha, Czech Republic: Mladá fronta a. s.
Hummel, M., Naserke, H., Ziegler, A. & Bonifacio, E. (2002). Elimination of dietary gluten does not reduce titers of type 1 diabetes-associated autoantibodies in high-risk subjects. Diabetes Care, 25(7), 1111-1116. doi: 10.2337/diacare.25.7.1111
Inker, L. A., Astor, B. C., Fox, C. H., Isakova, T., Lash, J. P., Peralta, C. A., & ... Feldman, H. I. (2014). KDOQI US commentary on the 2012 KDIGO clinical practice guideline for the evaluation and management of CKD. American Journal Of Kidney Diseases: The Official Journal Of The National Kidney Foundation, 63(5), 713-735. doi:10.1053/j.ajkd.2014.01.416
Jankovec, Z. (2012). Možnosti léčby inzulinovými pumpami. Interní medicína pro praxi. 14(13), 116-118. Retrieved February 18, 2017 from http://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2012/03/07.pdf.
Jirkovská, A., Andělová, K., Bém, R., Daneš, L., Dubský, M., Dušková, J., & … Wosková, V. (2014). Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes.(1. vyd., 400 s.). Praha, Czech Republic: Mladá fronta a. s.
Jirkovská, A., Armstrong, D.G., Bartoš, V., Bém, R., Bouček, P., Buncová, M, & …Zálešák, B. (2006). Syndrom diabetické nohy. (1. vyd., 397 s.). Praha, Czech Republic: Maxdorf s. r. o.
Joslin, E.P., Kahn, R.C., Weir, G.C., King, G.L., Moses, A.C., Smith, R.J. & Jacobson, A.M. (2005). Joslin’s diabetes mellitus.(14th ed., 1209 p.). Philadelphia, USA: Lippincott Wiliams and Wilkins.
Kidney Disease: Improving Global Outcomes (KDIGO) CKD Work Group: KDIGO 2012 Clinical Practice Guideline for the Evaluation and Management of Chronic Kidney Disease. Kidney Int 2013, 1(3), 1–150.
Kittnar, O., Jandová, K., Kuriščák, E., Langmeier, M., Marešová, D., Mlček., & Trojan, S. (2011). Lékařská fyziologie. (1. vyd., 800 s.). Praha, Czech Republic: Grada Publishing, a.s.
Langmeier, M., Kittnar, O., Marešová, D., & Pokorný, J. (2009). Základy lékařské fyziologie. (1. vyd., 320 s.). Praha, Czech Republic: Grada Publishing, a.s.
Lebl, J., Průhová, Š., Šumník, Z., Chválová, L., & Šitová, R. (2015). Abeceda diabetu: příručka pro děti a mladé dospělé, kteří chtějí o diabetu vědět víc. (4. rozšířené a přepracované vyd., 286 s.). Praha, Czech Republic: Maxdorf s. r. o.
Leney, S.E., & Tavaré, J.M. (2009). The molecular basis of insulin–stimulated glucose uptake: signalling, trafficking and potential drug targets. The Journal Of Endocrinology, 203(1), 1-18. doi: 10.1677/JOE-09-0037
Lind, M., Polonsky, W., Hirsch, I. B., Heise, T., Bolinder, J., Dahlqvist, S., & ... Hellman, J. (2017). Continuous Glucose Monitoring vs Conventional Therapy for Glycemic Control in Adults With Type 1 Diabetes Treated With Multiple Daily Insulin Injections: The GOLD Randomized Clinical Trial. Jama, 317(4), 379-387. doi:10.1001/jama.2016.19976
Matoulek, M. (2016). VFN a VŠTJ Medicína Praha: Lékaři, sestry a zdravotní experti připravují edukační pobyty. HOSPITALin. 5(4), 42-44.
Mauri, A., Schmidt, S., Sosero, V., Sambataro, M., Nollino, L., Fabris, F., & ... Paccagnella, A. (2017). A structured therapeutic education program for children and adolescents with type 1 diabetes: an analysis of the efficacy of the "Pediatric Education for Diabetes" project. Minerva Pediatrica, doi:10.23736/S0026-4946.17.04634-5
Mendlová, P., Koloušková, S., Šumník, Z., & Vavřinec, J. (2004). Vliv výživy na riziko vzniku diabetes mellitus 1. typu. Pediatrie pro praxi. No. 6, 279-282. Retrieved March 3, 2017 from http://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2004/06/04.pdf
Pearson, T. L. (2014). A Practical Review of Insulin Pen Devices. European Medical Journal Diabetes, 2(1), 58-64. Available from EBSCOhost database.
Pelikánová, T. (2003). Diabetologie a vybrané kapitoly z metabolismu. (1. vyd., 119 s.). Praha, Czech Republic: Triton.
Pelikánová, T., Bartoš, V., Andělová, K., Brouček, P., Broulík, P., Brunová, J., & Zamrazil, V. (2011). Praktická diabetologie. (5. vyd., 742 s.). Praha, Czech Republic: Maxdorf.
Perušičová, J. (2008). Diabetes mellitus 1. typu. (2. vyd., 615 s.). Semily, Czech Republic: Geum.
Ponťuch, P. (2003). Diabetická nefropatie. (1. české vyd., 140 s.). Praha, Czech Republic: Grada Publishing, a.s.
Prázný, M. (2016). Edukační projekt 3. interní kliniky 1. LF UK a VFN v Praze: Edukace pacientů s diabetem k prevenci akutních i pozdních komplikací diabetu. In World Health Organization: Kancelář WHO v České republice. Retrieved April 11, 2017 from http://www.who.cz/attachments/article/125/Tiskov%C3%A1%20zpr%C3%A1va%20spolecna.pdf
Rathsman, B., Jensen-Urstad, K., & Nyström, T. (2014). Intensified insulin treatment is associated with improvement in skin microcirculation and ischaemic foot ulcer in patients with type 1 diabetes mellitus: a long-term follow-up study. Diabetologia, 57(8), 1703-1710. doi:10.1007/s00125-014-3248-2
Riddell, M. C., Gallen, I. W., Smart, C. E., Taplin, C. E., Adolfsson, P., Lumb, A. N., &… Laffel, L. M. (2017). Exercise management in type 1 diabetes: a consensus statement. THE LANCET Diabetes & Endocrinology, doi:10.1016/S2213-8587(17)30014-1
Rokyta, R., Bernášková, K., Franěk, M., Kučera, P., Matějovská, I., Nohejlová, K., & Yamamotová, A. (2016). Fyziologie. (3. vyd., 434 s.). Praha, Czech Republic: Galén.
Rušavý, Z. (2012). Doporučený postup léčby inzulínovou pumpou (Guidelines for treatment of patients with continuous subcutaneous insulin infusion – CSII). Diabetologie, metabolismus, endokrinologie, výživa. 15(2), 108-110.
Rušavý, Z. & Kreuzbergová, J.(2002). Glykemický index potravin. Postgraduální medicína. No. 6. Retrieved April 4, 2017 from http://zdravi.euro.cz/clanek/postgradualni-medicina/glykemicky-index-potravin-148161
Rybka, J., Adamíková, A., Langová, D., Macháček, J., & Švestka, L. (2006). Diabetologie pro sestry. (1. vyd., 288 s.). Praha, Czech Republic: Grada Publishing, a.s.
Rybka, J. (2007). Diabetes mellitus- komplikace a přidružená onemocnění: diagnostické a léčebné postupy. (1. vyd., 320 s.). Praha, Czech Republic: Grada Publishing, a.s.
Santiprabhob, J., Likitmaskul, S., Kiattisakthavee, P., Weerakulwattana, P., Chaichanwattanakul, K., Nakavachara, P., & ... Nitiyanant, W. (2008). Glycemic control and the psychosocial benefits gained by patients with type 1 diabetes mellitus attending the diabetes camp. Patient Education & Counseling, 73(1), 60 - 66. doi: 10.1016/j.pec.2008.05.023
Škrha, J., Andělová, K., Bendlová, B., Broulíková, A., Cinek, O., Čechurová, D., &… Widimský, J. (2009). Diabetologie. (1. vyd., 417 s.). Praha, Czech Republic: Galén.
Škrha. J. (2013). Hypoglykemie, od patofyziologie ke klinické praxi. (1. vyd., 175 s.). Praha, Czech Republic: Maxdorf s. r. o.
Šmahelová, A., & Lášticová, M. (2011). Diabetologie pro farmaceuty. (1.vyd., 172 s.). Praha, Czech Republic: Mladá fronta.
Štěchová, K., Kravarová, E., Kvapil, M., Lhotská, L., Piťhová, P., & Slabá, Š. (2016). Technologie v diabetologii.(1. vyd., 168 s.). Praha, Czech Republic: Maxdorf s. r. o.
Ústav zdravotnických informací a statistiky (2015). Výskyt diabetu podle typu. Retrieved February 12, 2017 from http://www.uzis.cz/rychle-informace/cinnost-oboru-diabetologie-pece-diabetiky-roce-2013
Wang, Y. A., Stewart, S., Tuli, E., & White, P. (2008). Improved glycemic control in adolescents with type 1 diabetes mellitus who attend diabetes camp. Pediatric Diabetes, 9(1), 29-34. doi:10.1111/j.1399-5448.2007.00285.x
Yeh, H., Brown, T. T., Maruthur, N., Ranasinghe, P., Berger, Z., Suh, Y. D., & ... Golden, S. H. (2012). Comparative effectiveness and safety of methods of insulin delivery and glucose monitoring for diabetes mellitus: a systematic review and meta-analysis. Annals Of Internal Medicine, 157(5), 336-347. Available from EBSCOhost database.
Předběžná náplň práce
Úvod: Většina pacientů s diabetem 1. typu (DM 1. typu) stále i přes pokroky v léčbě nedosahuje uspokojivé kompenzace. K základním pilířům úspěšné léčby DM 1. typu přitom patří důkladná edukace.
Cíl: Cílem této práce bylo popsat změny glykovaného hemoglobinu (HbA1c) u pacientů, kteří absolvovali čtyřdenní edukační pobyt.
Metody: Do této retrospektivní analýzy bylo zařazeno 40 pacientů s DM 1. typu (věk 32 let ± 13, HbA1c před pobytem 67,1 mmol/mol ± 11,75, délka trvání DM 12,5 let ± 7,01). HbA1c byl hodnocen před edukačním pobytem a dále v intervalu 3, 6, 12 a 24 měsíců po pobytu. Během pobytu se pacienti účastnili edukací zaměřených převážně na počítání sacharidů, flexibilní dávkování inzulinu, efektivní řešení hypoglykemií a fyzickou aktivitu. Statistické zpracování bylo provedeno neparametrickými testy (Kruskal-Wallis, ANOVA -opakované měření).
Výsledky: Tři měsíce po edukačním pobytu došlo k signifikantnímu poklesu HbA1c (67,1 mmol/mol ± 11,75 vs. 60,2 mmol/mol ± 9,52; p=0,0093). Toto zlepšení bylo setrvalé i po 6 (59,7 mmol/mol ± 9,59; p=0,0174), 12 (56,5 mmol/mol ± 9,02; p=0,0006) a 24 (57,6 mmol/mol ± 8,43; p=0,0221) měsících.
Závěr: Provedené šetření prokázalo pozitivní vliv edukačního pobytu na stav glykovaného hemoglobinu u pacientů s DM 1. typu. Zlepšení bylo navíc setrvalé po dobu 2 let. Výsledky studie tedy ukazují význam komplexní edukace pacientů s DM 1. typu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Introduction: Majority of type I diabetes (type I DM) patients do not reach satisfactory levels of compensation regardless of the advances made in the available treatment. One of the basic pillars of successful type I DM treatment is thorough education.
Objective: The aim of this thesis was to describe changes in glycosylated haemoglobin (HbA1c) in patients that completed a four day long educational program.
Method: The retrospective analysis evaluated 40 patients with type I DM (age 32 y.o. ± 13, HbA1c before the program 67,1 mmol/mol ± 11,75, diagnosed with DM for 12,5 years ± 7,01). HbA1c was measured before the educational program and then again in a period of 3, 6, 12 and 24 months after the program completion. The program provided the patients with classes focusing on carb counting, flexible insulin dosing, effective ways to manage hypoglycemia and physical activity. Statistical data were obtained by non-parametric tests. (Kruskal-Wallis, ANOVA-repeated measures).
Results: Three months after the program completion, a significant drop in HbA1 levels could be observed (67,1 mmol/mol ± 11,75 vs. 60,2 mmol/mol ± 9,52; p=0,0093). This improvement was consistently observed after the period of 6 (59,7 mmol/mol ± 9,59; p=0,0174), 12 (56,5 mmol/mol ± 9,02; p=0,0006) and 24 (57,6 mmol/mol ± 8,43; p=0,0221) months.
Conclusion: By conducting the above mentioned experiment it has been shown that the educational program had a positive effect on the levels of glycosylated haemoglobin in patients with type I DM. The improvement has been consistent for 2 years. The results of this study prove the influence a complex education has on patients with type I DM.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK