Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Performance maskulinity v prostředí českého extrémního metalu
Název práce v češtině: Performance maskulinity v prostředí českého extrémního metalu
Název v anglickém jazyce: The Performance of Masculinity in the Milieu of Czech Extreme Metal
Klíčová slova: teorie performativity genderu|Judith Butler|maskulinita|femininita|extrémní metal|brutal death metal|subkultura
Klíčová slova anglicky: theory of the gender performativity|Judith Butler|masculinity|femininity|extreme metal|brutal death metal|subculture
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.10.2016
Datum zadání: 25.10.2016
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.11.2016
Datum a čas obhajoby: 20.06.2019 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Pavel Turek, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá otázkou performance maskulinity v prostředí českého extrémního metalu (brutal death metal, grindcore a spřízněné subžánry). Participanty tohoto žánru v pozici účinkujících i publika jsou až na výjimky muži. Zásadním estetickým kritériem v tomto prostředí je „tvrdost“ a další hodnoty pojící se s uceleným souborem představ participantů o určitém ideálu dominantního mužství. O dosažení těchto hodnot v co možná největší míře je usilováno jak volbou konkrétních hudebních prostředků a námětů skladeb, tak také v odívání hudebníků i publika, ve způsobech jejich komunikace a chování, i v ustálených pohybech a tancích během hudební produkce. Diplomová práce se na základě analýzy tohoto souboru hodnot i způsobů jejich manifestace zabývá otázkou, jak jsou v daném prostředí performovány různé typy maskulinity i genderové modely obecně.
Metodologicky je práce založena na zúčastněném pozorování v prostředí koncertních a festivalových událostí, rozhovorech s vybranými participanty a na analýze konkrétního hudebního, textového a obrazového materiálu. Co se týče uvažování o performanci maskulinity a genderu, práce vychází především z teorie Judith Butler a ze současných textů, které tento myšlenkový koncept dále rozvíjejí. V kontextu s hudebním prostředím se v české hudební vědě jedná o nové téma.
Seznam odborné literatury
HEESCH, Florian a Nial SCOTT (eds.). Heavy Metal, Gender and Sexuality: Interdisciplinary Approaches. London, New York: Routledge, 2016.
MUDRIAN, Albert. Choosing Death: Die unglaubliche Geschichte von Death Metal und Grindcore. Berlin: Jeske/Mader, 2006.
BIDDLE, Ian (ed.). Masculinity and Western Musical Practice. London, New York: Routledge, 2009.
CLATTERBAUGH, Kenneth. Contemporary Perspectives On Masculinity – Introduction to the Men´s Movement. Boulder, Colodaro: Westview Press, 1997, s. 1–16.
CONNELL, R.W. Masculinities – The Social Organization of Masculinity. Berkeley: University of California Press, 2005, s. 67–87.
SEIDLER, Victor. Masculinities, Bodies, and Emotinal Life. In: Men and Masculinities. Vol. 10, July 2007, s. 9–21.
BUTLER, Judith. Bodies That Matter: On the Discursive Limits of "Sex". London, New York: Routledge, 2011. Routledge classics.
KOLÁŘOVÁ, Marta (ed.). Revolta stylem: Hudební subkultury mládeže v České Republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. Knižnice Sociologické aktuality.ERIKSEN, Thomas H. Terénní výzkum a jeho interpretace. In: Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál 2008, s. 39–56.
KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010.
KRÜGER, Simone. Ethnography in the Performing Arts: A Student Guide. Liverpool: John Moores University, 2008, online.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK