Performance maskulinity v prostředí českého extrémního metalu
Název práce v češtině: | Performance maskulinity v prostředí českého extrémního metalu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Performance of Masculinity in the Milieu of Czech Extreme Metal |
Klíčová slova: | teorie performativity genderu|Judith Butler|maskulinita|femininita|extrémní metal|brutal death metal|subkultura |
Klíčová slova anglicky: | theory of the gender performativity|Judith Butler|masculinity|femininity|extreme metal|brutal death metal|subculture |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.10.2016 |
Datum zadání: | 25.10.2016 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.11.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2019 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Pavel Turek, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá otázkou performance maskulinity v prostředí českého extrémního metalu (brutal death metal, grindcore a spřízněné subžánry). Participanty tohoto žánru v pozici účinkujících i publika jsou až na výjimky muži. Zásadním estetickým kritériem v tomto prostředí je „tvrdost“ a další hodnoty pojící se s uceleným souborem představ participantů o určitém ideálu dominantního mužství. O dosažení těchto hodnot v co možná největší míře je usilováno jak volbou konkrétních hudebních prostředků a námětů skladeb, tak také v odívání hudebníků i publika, ve způsobech jejich komunikace a chování, i v ustálených pohybech a tancích během hudební produkce. Diplomová práce se na základě analýzy tohoto souboru hodnot i způsobů jejich manifestace zabývá otázkou, jak jsou v daném prostředí performovány různé typy maskulinity i genderové modely obecně.
Metodologicky je práce založena na zúčastněném pozorování v prostředí koncertních a festivalových událostí, rozhovorech s vybranými participanty a na analýze konkrétního hudebního, textového a obrazového materiálu. Co se týče uvažování o performanci maskulinity a genderu, práce vychází především z teorie Judith Butler a ze současných textů, které tento myšlenkový koncept dále rozvíjejí. V kontextu s hudebním prostředím se v české hudební vědě jedná o nové téma. |
Seznam odborné literatury |
HEESCH, Florian a Nial SCOTT (eds.). Heavy Metal, Gender and Sexuality: Interdisciplinary Approaches. London, New York: Routledge, 2016.
MUDRIAN, Albert. Choosing Death: Die unglaubliche Geschichte von Death Metal und Grindcore. Berlin: Jeske/Mader, 2006. BIDDLE, Ian (ed.). Masculinity and Western Musical Practice. London, New York: Routledge, 2009. CLATTERBAUGH, Kenneth. Contemporary Perspectives On Masculinity – Introduction to the Men´s Movement. Boulder, Colodaro: Westview Press, 1997, s. 1–16. CONNELL, R.W. Masculinities – The Social Organization of Masculinity. Berkeley: University of California Press, 2005, s. 67–87. SEIDLER, Victor. Masculinities, Bodies, and Emotinal Life. In: Men and Masculinities. Vol. 10, July 2007, s. 9–21. BUTLER, Judith. Bodies That Matter: On the Discursive Limits of "Sex". London, New York: Routledge, 2011. Routledge classics. KOLÁŘOVÁ, Marta (ed.). Revolta stylem: Hudební subkultury mládeže v České Republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. Knižnice Sociologické aktuality.ERIKSEN, Thomas H. Terénní výzkum a jeho interpretace. In: Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál 2008, s. 39–56. KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. KRÜGER, Simone. Ethnography in the Performing Arts: A Student Guide. Liverpool: John Moores University, 2008, online. |