Inspirace Collinsovým metodickým přístupem ve výzkumu lídrovství ředitele školy
Název práce v češtině: | Inspirace Collinsovým metodickým přístupem ve výzkumu lídrovství ředitele školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Inspiration from Collins´s methodical approach in the research of the headmaster´s leadership |
Klíčová slova: | leadership, ředitel školy, management, Collins, vůdce 5. úrovně |
Klíčová slova anglicky: | leadership, school principal, management, Collins, 5th level leader |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jindřich Kitzberger |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 09.10.2016 |
Datum zadání: | 09.10.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (management vzd.) (OSZD005MN) |
Oponenti: | doc. PhDr. Jana Marie Šafránková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude ověřit, že vůdcovství 5. stupně podle pojetí Collinse, je klíčovým znakem ředitelů vybraných škol a posoudit, zda odpovídají Collinsovu konceptu leadera 5. úrovně. Dílčím cílem bude určit a popsat vůdcovské rysy ředitelů 3 základních škol ( 1x státní, 1x soukromé a 1 x církevní ) a vyhodnotit, jestli je náš výzkumný předpoklad, že vůdcovství 5. stupně je klíčovým znakem organizací, které se staly z dobrých skvělými, platným i v segmentu školství.
Závěrečná práce se bude zabývat transformačními procesy proměn vybraných škol s důrazem na osobnost ředitele, na jeho vztah k inovacím a přeměnám. V centru pozornosti bude vliv osobnosti ředitele kvalitní školy s porovnávanými kritérii z podnikové sféry na podkladě poznatků pětileté studie Jima Collinse Good to Great (Collins 2001), kdy studie odhalila ojedinělé rozhodující faktory pro úspěšnou přeměnu dobré firmy na „skvělou“. Metodika práce: Monografická metoda –výtah relevantních Collinsových konceptů. Vícečetná případová studie založená na rozhovorech s řediteli škol, případně na vybraných kvantitativních ukazatelích růstu školy (počet žáků, výsledky, mediální ohlas školy atd.). Dotazník adresovaný 3 ředitelům vybraných škol Polostrukturovaný rozhovor inspirovanými původními otázkami J. Collinse s 3 vybranými řediteli škol |
Seznam odborné literatury |
ALGAHTANI, A. Are leadership and management different? A review. Journal of Management Policies and Practices, 2014, Vol. 2, No. 3, ISSN 2333-6048
ATKINSOVÁ, L. Techniky vyjednávání při poskytování právních služeb. 1. vyd. Brno: MU, 2014, 93 s. ISBN 978-80-210-6704-2 BÁRTA, Luboš. Public Relations & marketingová komunikace v obchodu s vínem. 1. vyd. Praha: Radix, 2013, ISBN 978-80-87573-07-05 COLLINS, J., PORRAS, J. Jak vybudovat trvale úspěšnou firmu. Úspěšné návyky vizionářských společností. Praha: Grada, 2016. 978-80-247-5638-7. COLLINS, J. Jak udělat z dobré firmy skvělou. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2545-1. COLLINS, J. Good to Great. Fast Company. /online/ Dostupné z: http://www.jimcollins.com/article_topics/articles/good-to-great.html#articletop http://www.jimcollins.com/concepts.html CROCKETT B. J. et. al. Handbook for leadership and administrativ for special education. 1. vyd. New York: Routledge, 2012, ISBN 978-0-415-87280-5 DYTRT, Z. Odpovědný management. 1. vyd. Praha: Management Press, 2015, ISBN 978-80-7261-348-9 FIORE, N. Snadná cesta z prokrastinace: jak přestat odkládat úkoly. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 224 s. ISBN 978-80-247-5083-5 GILLERNOVÁ, I. a kol. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 256 s. ISBN 978-80-247-2798-1 GOLEMAN, Daniel, Jak se stát skutečným lídrem. 1. vyd. Praha : Metafora, 2015, s. 174, ISBN 978-80-7359-453-4 HANZELKOVÁ, A. a kol. Personální strategie: teorie pro praxi. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2013, ISBN 978-80-7179-564-3 HECK, H. R.; HALLINGER, P. Modeling the longitudinal effects of school leadership on teaching and learning. Journal of Educational Administration, 2014, Vol. 52, No. 5, pp. 653-681, ISSN 0957-8234. HRAZDILOVÁ BOČKOVÁ K. Projektový management: učebnice. [e-kniha], 1. vyd. Praha: Martin Koláček – E-knihy jedou, 2016, 470 s. ISBN 978-80-7512-431-9 Chování.eu. Styl řízení/styl vedení lidí. [online], [cit. 2016-05-23]. Dostupné z WWW: http://www.chovani.eu/styl-rizeni-styl-vedeni-lidi/c396 HUNTER J. C. Služebník. Prostý příběh o leadershipu. 1. vyd. Praha SSP Group, s.r.o., 188 s., ISBN 978-80-905338-3-7 CHOPRA, D. Spirituální leadership. Osvícené vedení v praxi. 1. vyd. Praha – Pavel Dobrovský, 204 s., ISBN 978-80-7306-617-8 JANIŠOVÁ, D., KŘIVÁNEK, M. Velká kniha o řízení firmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, ISBN 978-80-247-4337-0 JEŽEK, P. Jak se stát dobrým manažerem? Přečtěte si 5 základních pravidel. [online], [cit. 2011-05-10]. Dostupné z WWW: http://www.podnikatel.cz/clanky/5-zasad-dobreho-manazera/, ISSN 1802-8012 KOTTER, P. J. Vedení procesu změny. Osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 2. vyd. Praha: Management Press 2015, 190 s. ISBN 978-80-7261-314-4 KNOBLAUCH, J. a kol. Time management. Mějte svůj čas pod kontrolou. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 208 s. ISBN 978-80-247-8328-4 KOZÁČKOVÁ, A. Zavedení ISO 9001:2008 ve vzdělávací instituci. [online], [cit. 2012-01-01]. Dostupné z WWW: http://www.nuov.cz/kurikulum/zavedeni-systemu-iso-9001-2008-ve-vzdelavaci-instituci LHOTKOVÁ, I. a kol. Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, 98 s. ISBN 978-80-7478-349-4 LHOTKOVÁ, I. a kol. Kompetence řídících pracovníků ve školství. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012, 104 s. ISBN 978-80-7357-899-2 LOJDA, J. Manažerské dovednosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 186 s. ISBN 978-80-247-3902-1 MIKOLÁŠ, Z. a kol. Konkurenční potenciál podniků. 1. vyd. Praha: C. H.Beck, 2011, 338 s. ISBN 978-80-7400-379-0 PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání. 3. vyd. Praha: Grada, 2012, 136 s. ISBN 978-80-247-4485-8 PLEVOVÁ, I. a kol. Management v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 304 s. ISBN 978-80-247-3871-0 RADCLIFFE, S. Leadership: lídrem jednoduše a přirozeně. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, ISBN 978-80-247-4163-5 ROKYTA, R. a kol. Fyziologie a patologická fyziologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2015, ISBN 978-80-247-9902-5 SCOTT, S. J. 23 zabijáků prokrastinace: přestaňte lenošit a jděte za svým cílem. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2014, 110 s. ISBN 978-80-265-0272-2 SPILKOVÁ, TOMKOVÁ a kol.. Kvalita učitele a profesní standard, 2010, 257 s., UK v Praze, ISBN 978-80-7290-496-9 SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání, 2008, 340 s., PedF UK v Praze, ISBN 978-80-7290-384-9 SRPOVÁ, Jitka a kol. Podnikatelský plán a strategie. 1. vydání, Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-4103-1 ŠIKÝŘ, M. a kol. Personalistika v řízení školy. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012, 199 s. ISBN 978-80-7357-901-2 ŠVAŘÍČEK, R. Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. Pedagogika.sk, 2011, roč. 2, č. 4, s. 247-274. Dostupné z WWW: http://www.casopispedagogika.sk/studie/svaricek-roman-zlomove-udalosti-pri-vytvareni-profesni-identity-ucitele.html, ISSN 1338-0982 TROJAN, V. Ředitel současné školy 1. vyd. Praha 2015, 103 s., ISBN 978-80-7496-211-0 TROJANOVÁ, I. Ředitel a střední management školy, 1. vyd., Praha Portal, 2014, 171 s., ISBN 978-80-262-0591-3 TROJANOVÁ, I. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014, 120 s. ISBN 978-80-7478-656-3 VEBER, J. Management, 2. vyd. Praha – Management Press, s.r.o., 2011, 734 s. ISBN 978-80-7261-200-0 VESELÁ, Jana, VESELÁ KANIOKOVÁ, Petra. Sociologické aspekty managementu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-80-247-7319-3 VYSEKALOVÁ, J., VOŘÍŠEK, K. Já jako značka. In: Marketing a komunikace. Praha: ČMS, 2015, č. 2, roč. 25, s. 8-9, ISSN 1211-5622 |